Op school worden duurzame sociale netwerken opgebouwd die segregatie kunnen tegengaan. Door ouders kennis te laten maken met scholen in hun buurt, vergroot de kans dat zij voor deze scholen kiezen en kan de sociale mix en diversiteit in die scholen bevorderd worden. Dit kan door ouderavonden of schoolbezoeken te organiseren. Dit is actie 20 van Plan Samenleven, binnen Doelstelling 'Eén gemeenschap'. Omdat Wetteren via Plan Samenleven op deze actie wil inzetten, en omdat Eeklo hier al enkele stappen in zet, zoals het meegaan naar scholen in de buurt, heeft Eeklo hier ook een minimale subsidie voor aangevraagd.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

2024: Er is een centraal aanmeldsysteem in Eeklo waarbij ouders hun kinderen sedert schooljaar 2024-2025 online moeten aanmelden. Op die manier worden kinderen via een aantal achterliggende prioriteitenregels ingeschreven in een school. Dat zorgt op automatische wijze voor meer sociale mix in de scholen.
Het aantal online aanmeldingen was in 2024 nog niet hoog genoeg (42,05%). Daarom werden eerste stappen ondernomen om te bekijken hoe we dit in 2025 beter kunnen aanpakken. De brugfiguren en integratiecoaches hebben hulp geboden bij het aanmelden.

De integratieconsulenten zorgden ervoor dat de kinderen ingeschreven geraken in de school in hun buurt. De brugfiguur bracht met 1 gezin een bezoek aan een school na het online aanmelden.

Voor schooljaar 2025-2026 wordt gekozen om een nieuwe voorrangsgroep in te voeren. Deze zou de sociale mix in de basisscholen moeten bevorderen. Dit wordt aangemoedigd door Vlaanderen (sociale mix = diversiteit van de samenleving weerspiegelen). Op dit moment zijn er scholen in Eeklo waar deze sociale mix niet aanwezig is. Denk bijvoorbeeld aan De Meidoorn waar bijna 80% van de leerlingen een andere thuistaal dan het Nederlands heeft. Of denk aan Sint-Antonius waar er amper leerlingen met een andere thuistaal zijn. Om die reden wordt ervoor gekozen (Vlaams aangestuurd), om een voorrangsregel in te stellen voor ondervertegenwoordigde groepen, gebaseerd op thuistaal. In de praktijk uit zich dit zo:

  • Voor de scholen De Meidoorn en De Tandem (waar Nederlandstalige leerlingen ondervertegenwoordigd zijn) zal 10% voorrang gegeven worden aan leerlingen met thuistaal Nederlands.
  • Voor de scholen Sint-Antonius en De Kleine Helden (waar anderstalige leerlingen ondervertegenwoordigd zijn) zal 10% voorrang gegeven worden aan leerlingen met thuistaal niet-Nederlands.

Het MIRIAM-project, ontwikkeld door de Vrouwenraad en de POD Maatschappelijke integratie, is een intensief begeleidingstraject op maat van alleenstaande mama’s die zich in een kwetsbare situatie bevinden. In regie van Welzijnsband Meetjesland werd dit project uitgerold in samenwerking met Eeklo, Maldegem, Evergem en Zelzate voor de duur van drie jaar. In alle gemeenten werd een groep gevormd van alleenstaande mama's met kinderen van 0 t.e.m. 18 jaar, die hulp kunnen gebruiken en hierbij zowel individueel als in groep met andere mama’s mee aan de slag willen gaan.

Activiteiten/overleggen van zorgzame buurt vonden ook plaats in de school.

 

Rapportage Plan Samenleven halfweg werkjaar 3: 01/10/2024 - 31/03/2025: behaalde KPI’s voor actie 20 - sociale mix in scholen:
- Eeklo: 20 (te behalen jaarKPI: 20)
- Wetteren: 113 (te behalen jaarKPI: 105)
TOTAAL: 133 (te behalen jaarKPI: 125).

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2024

JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Ontvangsten 13.600,00 17.000,00
Uitgaven 13.600,00 13.600,00
Totaal Exploitatie 0,00 3.400,00