BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant

Omschrijving

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Omschrijving

We garanderen een professionele en integere organisatie en dienstverlening om - in wederzijds respect - te voldoen aan de verwachtingen van de klant.
De stad wil binnen deze doelstelling werk maken van een sterk financieel beleid, toegankelijke en gekende dienstverlening, aandacht voor digitale maturiteit en organisatiebeheersing, allemaal geruggensteund door veerkrachtig personeel.
We staan voor burgerparticipatie en dragen zorg voor alle vrijwilligers.

Financiële tabel BD-01

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Financiële tabel BD-01
JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Ontvangsten 308.605,89 10.064,41
Uitgaven 886.663,66 931.641,78
Totaal Exploitatie -578.057,77 -921.577,37
Investering
Ontvangsten 1.977,41 0,00
Uitgaven 51.855,10 98.820,45
Totaal Investering -49.877,69 -98.820,45
Financiering
Ontvangsten 0,00 9.000.000,00
Uitgaven 1.966.759,43 1.868.183,77
Totaal Financiering -1.966.759,43 7.131.816,23

Actieplannen

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen

Actieplannen

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen

P-01.01: De stad werkt dagelijks aan een positief imago via diverse kanalen

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen - P-01.01: De stad werkt dagelijks aan een positief imago via diverse kanalen

Uit cijfers blijkt dat Eeklonaren niet zo fier zijn op hun stad. Ook het imago naar de buitenwereld heeft een boost nodig. De stad zet in op allerlei methodieken om het imago in en buiten de stad beter te maken.

Financiële tabel P-01.01 JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Ontvangsten 0,00 0,00
Uitgaven 146.609,14 224.168,00
Totaal Exploitatie -146.609,14 -224.168,00
Uitrustingsgraad per 10.000 inwoners
Bron: Uitrustingsgraad van de Vlaamse gemeenten 2018 - 2023 - Een typologie
Jaar Herstappe Eeklo Nieuwpoort Leuven Knokke Heist Veurne Kortrijk Hasselt De Panne Brugge Koksijde Blankenberge Turnhout Gent Ieper Oostende
2023 5,48 2,26 3,14 3,12 3,09 2,94 2,72 2,70 2,59 2,53 2,51 2,47 2,47 2,39 2,39 2,35
2018 6,87 2,53 3,12 3,15 3,12 2,93 2,73 2,76 2,48 2,52 2,49 2,75 2,54 2,43 2,43 2,37

Acties

P-01.02: De stad implementeert een participatieplan dat drempels voor inspraak en co-creatie verlaagt

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen - P-01.02: De stad implementeert een participatieplan dat drempels voor inspraak en co-creatie verlaagt

Eeklo implementeert een participatieplan dat de drempels voor inspraak en co-creatie voor en door belanghebbenden zo veel mogelijk verlaagt.

Financiële tabel P-01.02 JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Uitgaven 26.658,17 30.574,20
Totaal Exploitatie -26.658,17 -30.574,20
Investering
Uitgaven 26.425,69 26.425,69
Totaal Investering -26.425,69 -26.425,69
Aantal Eeklose participatietrajecten per trede op de participatieladder
Bron: stad eeklo
Jaar informeren raadplegen adviseren co-creatie meebeslissen
2022 - 18 10 14 1
2023 11 18 14 25 6
2024 32 15 13 35 12

Aantal vrijwilligers in Eeklose stadsdiensten

Omschrijving

Eind 2024 is er een volledige update gebeurd van wie vrijwilligerswerk uitvoert in welke dienst. In totaal komen we aan 360 vrijwilligersplaatsen.

Bron: stadsdiensten (dit gaat het om het aantal vrijwilligersplaatsen (1 vrijwilliger kan 2 functies in 1 dienst uitoefenen))
dienst 2019 2020 2021 2022 2023 2024
archief 10 9 9 9 9 6
bib 40 38 33 31 44 46
BKO 3 3 2 3 3 10
buddywerking - - - - - 6
burgerzaken - - - - - 2
communicatie - - - - - 1
evenementen & toerisme - - - - - 22
Goeiemorgentelefoon - 12 8 9 7 6
Herbakker 13 13 15 15 18 23
Jongerenhuis - - - - - 15
KA - - 2 3 4 7
LDC 78 66 56 53 87 80
Mooimakers 54 102 123 148 170 113
sport - - - - - 3
straatambassadeurs - - - - 23 20

Acties

P-01.03: De stad werkt buurtgericht om sociale cohesie te versterken

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen - P-01.03: De stad werkt buurtgericht om sociale cohesie te versterken

Via diverse acties en projecten wordt buurtgericht gewerkt, met de bedoeling om de sociale cohesie tussen inwoners te versterken. Binnen dit actieplan werken we rond burgerbudgetten en inzet op buurtwerking.

Financiële tabel P-01.03 JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Ontvangsten 248.608,62 10.064,41
Uitgaven 91.049,72 109.910,38
Totaal Exploitatie 157.558,90 -99.845,97

Acties

P-01.04: De stad zorgt voor veerkracht bij eigen personeel

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen - P-01.04: De stad zorgt voor veerkracht bij eigen personeel

De stad zorgt via diverse ingrepen en trajecten voor veerkracht bij eigen personeel door inzetten op veiligheid en gezondheid, een nieuwe feedbackcultuur, tijd-/plaatsonafhankelijk werken en sterk leiderschap.

Financiële tabel P-01.04 JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Uitgaven 23.733,08 53.200,00
Totaal Exploitatie -23.733,08 -53.200,00
Investering
Uitgaven 10.985,56 22.500,00
Totaal Investering -10.985,56 -22.500,00
Bezettingsgraad personeel (ingevulde FTE t.o.v. aangestelde FTE)
Bron: dienst personeel stad Eeklo
afdeling 31/12/2021 31/12/2022 31/12/2023 31/12/2024
stad 90,00% 91,80% 91,24% 90,66%
OCMW 83,10% 87,30% 89,04% 89,70%

Aantal dagen op 100 dat personeel ziek is
Bron: dienst personeel stad Eeklo
afdeling 2022 2023 2024
stad 9,68 8,79 12,64
OCMW 19,24 12,65 15,08

Acties

P-01.05: We voeren een maatschappelijk verantwoord personeelsbeleid

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen - P-01.05: We voeren een maatschappelijk verantwoord personeelsbeleid

Eeklo creëert werkervaringskansen in eigen diensten en verkleint hiermee de afstand tot de arbeidsmarkt van bepaalde doelgroepen (= Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen).

Financiële tabel P-01.05 JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Uitgaven 74.162,49 75.600,00
Totaal Exploitatie -74.162,49 -75.600,00

Acties

P-01.06: Stad Eeklo staat in voor de digitale maturiteit van de eigen organisatie en medewerkers

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen - P-01.06: Stad Eeklo staat in voor de digitale maturiteit van de eigen organisatie en medewerkers

Een digitaal mature organisatie gaat op een doordachte manier om met digitale evoluties en gaat er mee aan de slag waar dat nuttig is. Een analyse van de vaardigheden en kennis van de medewerkers dringt zich op. We maken ook een analyse van de mogelijkheden tot digitalisering van de dienstverlening per dienst.

Financiële tabel P-01.06 JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Uitgaven 57.170,31 45.113,25
Totaal Exploitatie -57.170,31 -45.113,25
Investering
Uitgaven 2.248,18 7.000,00
Totaal Investering -2.248,18 -7.000,00

Acties

P-01.07: De stad garandeert een gezond financieel beleid

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen - P-01.07: De stad garandeert een gezond financieel beleid

De stad garandeert een gezond financieel beleid via duurzame financiering en een blijvende beheersing van de middelen.

Financiële tabel P-01.07 JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Uitgaven 464.858,81 383.103,64
Totaal Exploitatie -464.858,81 -383.103,64
Financiering
Ontvangsten 0,00 9.000.000,00
Uitgaven 1.966.759,43 1.868.183,77
Totaal Financiering -1.966.759,43 7.131.816,23
Financiële schuld lokaal bestuur per inwoner in euro
Bron: https://finpro.bbcdr.be/
Regio 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Eeklo 1.070,13 951,78 835,76 717,99 637,26 777,39 736,19 600,58 891,83 811,01
Belfiuscluster 1.710,06 1.651,43 1.561,55 1.497,17 1.302,98 1.265,98 1.221,47 1.193,67 1.240,04 1.195,47
Vlaams Gewest 1.578,38 1.513,79 1.423,90 1.371,00 1.286,12 1.270,18 1.260,46 1.223,93 1.260,52 1.259,52

Ontvangst per inwoner in euro
Bron: https://finpro.bbcdr.be/ - cijfers van 2024-2025 zijn ramingen
Regio 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Eeklo 1.871 2.156 1.827 1.780 1.887 2.092 1.993 2.007 2.309 2.235 3.004 2.208
Belfiuscluster 2.231 2.465 2.264 2.295 2.203 2.286 2.150 2.220 2.368 2.566 2.972 2.767
Vlaams Gewest 2.281 2.481 2.342 2.349 2.453 2.374 2.311 2.347 2.501 2.764 3.136 2.936

Objectief belastingsvermogen per inwoner in euro (Aanvullende PersonenBelasting per inw aan 1% + Opcentiemen Onroerende voorheffing per inw aan 100) (= globale indicator voor de fiscale draagkracht van een gemeente)
Bron: https://finpro.bbcdr.be/
Regio 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Eeklo 57,52 73,90 76,50 77,63 75,69 76,63 95,17
Belfiuscluster 62,17 76,30 88,70 87,50 86,13 90,11 113,50
Vlaams Gewest 64,90 79,30 88,30 87,46 85,90 90,07 113,27

Uitgave aan veiligheid per inwoner in euro (werkingssubsidies politie en hulpverleningszone)
Bron: https://finpro.bbcdr.be/
Regio 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
Eeklo 167 168 164 166 168 173 180 172 188
Belfiuscluster 154 154 156 155 159 165 165 171 187
Vlaams Gewest 196 198 198 200 207 204 212 222 239

Acties

P-01.08: Stad Eeklo vernieuwt het concept van zijn externe dienstverlening

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen - P-01.08: Stad Eeklo vernieuwt het concept van zijn externe dienstverlening

Stad Eeklo vernieuwt het concept van zijn externe dienstverlening en wil deze zo toegankelijk mogelijk maken voor alle burgers. We werken aan een communicatieplan, verbeteren onze klantgerichte processen en stellen digitale profielen op voor onze medewerkers.

Financiële tabel P-01.08 JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Ontvangsten 59.997,27 0,00
Uitgaven 2.421,94 9.972,31
Totaal Exploitatie 57.575,33 -9.972,31
Investering
Ontvangsten 1.977,41 0,00
Uitgaven 12.195,67 42.894,76
Totaal Investering -10.218,26 -42.894,76
Tevredenheid over digitale dienstverlening
Bron: burgerbevraging Gemeente-Stadsmonitor
Regio 2017 2020 2023
Eeklo 60% 57% 66%
Belfiuscluster - 70% 69%
Vlaams Gewest 67% 69% 67%

Acties

P-01.09: We optimaliseren de interne samenwerking tussen diensten

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen - P-01.09: We optimaliseren de interne samenwerking tussen diensten

Bij de stad en het OCMW zijn diverse diensten actief: ondersteunende diensten, diensten binnen de vrije tijd, welzijnsdiensten, diensten inzake grondgebied (omgeving, mobiliteit) ... Het is van groot belang om de samenwerking tussen al deze diensten zo optimaal mogelijk te laten verlopen. We optimaliseren de ondersteunende processen en blijven investeren in degelijke interne organisatie.

Financiële tabel P-01.09 JR 2024 MJP 2024

Acties

P-01.10: De stad verhoogt de efficiëntie van de organisatie via samenwerking met partners en andere besturen

Terug naar navigatie - BD-01: We garanderen dienst- en hulpverlening die voldoet aan de verwachtingen van de klant - Actieplannen - P-01.10: De stad verhoogt de efficiëntie van de organisatie via samenwerking met partners en andere besturen

Stad Eeklo verhoogt de efficiëntie van de organisatie via een goede verstandhouding met stakeholders en door een goede samenwerking met buurgemeenten en intergemeentelijke samenwerkingsvormen.

 

Financiële tabel P-01.10 JR 2024 MJP 2024

Acties