We zetten in op laagdrempelige dienstverlening die lokaal ingebed is via kruisbestuiving tussen het dienstencentrum en de (eigen) thuiszorgdiensten (gezinszorg, poetsdienst en karweidienst), waardoor ook kwetsbare senioren de mogelijkheid hebben om zo lang mogelijk thuis te wonen met ondersteuning van aangepaste zorg.
Ook niet-senioren kunnen gebruik maken van (eigen) thuiszorgdiensten.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

2024: We willen zo goed mogelijk evolueren naar een kwaliteitsvolle, efficiënte hulpverlening voor een zo breed mogelijk kwetsbaar publiek.

  • We wilden onze medewerkers de nodige tools geven om vlot te kunnen werken:
    • Op 01/01/2024 gingen we van start met GET voor de thuiszorgmedewerkers, net als de overige medewerkers binnen de organisatie. Op deze manier wordt o.a. loonverwerking geautomatiseerd en is er een snellere doorstroom qua gegevens rond vakantie, ziekte ... Hiervoor werd een opleiding voorzien voor alle medewerkers van de thuiszorgdiensten. Tijdens de eerste maanden van 2024 gaven we de medewerkers de kans om deze opleiding op te frissen. We zien dat dit vlot loopt en dat alle medewerkers hier vlot mee kunnen werken. We maakten zelf een handleiding. Deze wordt ook gebruikt om nieuwe medewerkers wegwijs te maken.
    • We zijn in het voorjaar van 2024 gestart met een nieuw softwarepakket Déhora. De go-live voor de thuiszorgdiensten was op 01/07/2024 (voor de administratie). Hierop aansluitend werd in september 2024 opleiding voorzien voor de thuiszorgmedewerkers. Het pakket bestaat uit een plannings- en dossierbeheertool voor de diensten zorg- en ouderenbeleid, met name de thuiszorgdiensten en de vervoerdienst van LDC Zonneheem. Voor LDC Zonneheem werd een voorstel uitgewerkt, dit wordt verder opgenomen in voorjaar 2025. De opstart zorgde voor een efficiëntere werking en een verbetering van de onderlinge communicatie. De doorstart voor de thuiszorgmedewerkers (verzorgenden en poetshulpen) stond in het najaar 2024 op de planning. In september 2024 werden opleidingen gepland. De effectieve go-live was in oktober. Medewerkers kunnen zelf hun planning, klantgegevens (zoals adres, taken ...) raadplegen. De medewerkers kregen ondertussen allemaal een opleiding. We merken bij de opstart van Déhora voor de medewerkers thuiszorg weinig problemen op. Het programma is gebruiksvriendelijk. We merken wel op dat bepaalde zaken zoals een koppeling met Belrai nog niet mogelijk zijn. Het programma wordt gaandeweg verder uitgewerkt en er worden constant nieuwe zaken bijgeschreven als we ergens op botsen. We verwachten rond te zijn met de doorstart tegen de zomer van 2025. 
    • In 2023 werd de fietslease uitgerold voor alle medewerkers. Dit kaderde perfect in onze betrachting om zo milieuvriendelijk mogelijk in te zetten op de verplaatsingen binnen onze dienst. Daarnaast willen we ook inzetten op het makkelijker maken van het gebruik van de elektrische Coopstroom-wagen die welzijnscampus De Zuidkaai als uitvalsbasis heeft. Hier bleven we in 2024 op inzetten. Ondertussen hebben heel wat medewerkers de app op hun tablet of smartphone. 
  • We zetten blijvend in op een gevarieerd vormingsaanbod:
    • In het kader van mentale veerkracht wordt door de personeelsdienst een aanbod gedaan via Mind Lab. De medewerkers krijgen de kans om zich gratis en anoniem te registreren. Als dienst thuiszorg motiveren we het gebruik van deze tool. Ze kunnen dit bijvoorbeeld doen als ze eens een uurtje tussendoor tijd hebben. We maakten een handleiding voor de medewerkers om het gebruik te vergemakkelijken. 
    • Het portaal Vitali-tijd werd vernieuwd. Hier vinden medewerkers acties omtrent welzijn, voeding en beweging. Via de wekelijkse nieuwsflash wordt deze informatie tot bij de medewerkers gebracht. 
    • We schreven al enkele verantwoordelijken in voor de opleiding Belrai home-care. We zijn verplicht dit instrument te gebruiken voor mensen die beroep doen op professionele thuiszorg. Het inschalingsinstrument stelt ons in staat om het niveau van het fysiek, psychisch, cognitief en sociaal functioneren van een persoon op een uniforme en systematische manier doorheen de tijd op te volgen. De opleidingen werden afgelast in het voorjaar van 2024. Momenteel is er geen opleidingsaanbod in de buurt. VVSG volgt dit samen met ons op. 
    • Er werd opnieuw een keuze-aanbod uitgewerkt voor zowel poetshulpen als verzorgenden.
      • Voor beide diensten zetten we in 2024 in op verplichte deelname aan de voorstelling 'De generatie' en de filmvoorstelling 'Human for ever'. Ook de opleidingen rond ICT-thema's (opstart Déhora, opstart GET) zijn verplicht voor alle medewerkers. 
      • Voor de poetshulpen van DCO en aanvullende thuiszorg schoonmaak behoorden in 2024 de vormingen rond dementie (inleefsessie dementie) en assertief omgaan met moeilijk gedrag bij cliënten tot het keuzeaanbod. 
      • De dienst gezinszorg kreeg in het najaar van 2024 opleiding EHBO. Zij konden de opleiding 'palliatieve zorgen voor morgen' al volgen. 
    • We wensen het vormingsaanbod verder uit te bouwen. Niet enkel met de opleidingen die we vast aanbieden. We zetten in op de interesses van de verzorgenden. Zij werken in zeer diverse situaties, die steeds complexer worden. We willen hen dan ook versterken en de nodige bagage geven om aan de slag te gaan met de complexiteit. Vandaar dat we het mogelijk willen maken dat ze ook opleidingen extern kunnen volgen die aansluiten bij hun interesses en noden binnen de job. Dit zetten we verder in 2025. 
  • De werkvergaderingen waar informatie-uitwisseling en intervisie centraal staan, werden op regelmatige basis georganiseerd door de verantwoordelijken. Daarnaast werd ingezet op cliënten-specifiek overleg met diverse interne medewerkers indien de zorgsituatie dit vraagt. We probeerden om wat meer body te geven aan de vergaderingen door interne en externe partners te betrekken en in te zetten op dialoog en delen van kennis. We willen medewerkers meer in hun kracht zetten en de mogelijkheid geven om hun kennis te delen met de groep. Voor hen willen we het mogelijk maken om informatie van bijscholingen, interessante info waarop ze botsen in het werken ... te delen met de collega's tijdens de werkvergaderingen. 
  • Tijdens de werkvergadering gingen we al langs bij LDC Zonneheem en De Kring. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers kennis hebben van het zorglandschap. Zij komen vaak in moeilijke situaties waar er een beperkt netwerk is. Door hun kennis van het zorglandschap kunnen ze de klant toeleiden naar de verschillende partners. Voor 2025 plannen we een opleiding i.v.m. het Sociaal Huis. 
  • We blijven actief werven:
    • We blijven echter stoten op de verzadigde arbeidsmarkt voor deze knelpuntberoepen:
      • Er zijn diverse kortdurende procedures nodig om voldoende instroom te kunnen genereren. Op deze manier staan medewerkers dikwijls ook voor de hindernis van 2 procedures alvorens vast in dienst te kunnen komen met een contract onbepaalde duur. Geïnteresseerde kandidaten geven vaak aan hierop af te haken. We namen dit mee in de denkoefening ter voorbereiding van een aanpassing van de rechtspositieregeling. In 2024 organiseerden we 2 procedures bepaalde duur voor de verzorgenden en 1 procedure onbepaalde duur voor de poetsdienst. 
      • Nabije begeleiding op de werkvloer is cruciaal om de doorstroom van nieuwe medewerkers te kunnen laten slagen. Sommige nieuwe medewerkers haken na een korte periode af door het grote zelfstandige aspect binnen de functie. Iets wat andere medewerkers net aantrekt in het beroep. We werken met een metersysteem en een actieve opvolging door de leidinggevenden gedurende de eerste maanden van tewerkstelling. 
      • Voor de aanwerving van medewerkers voor de karweidienst verloopt de instroom sinds 01/07/2023 via individueel maatwerk (actie A-09.06.02). Op heden is er 1 VTE ingevuld binnen het statuut lokale diensteneconomie in deze dienst en 0.3 VTE individueel maatwerk. Omwille van langdurige afwezigheid van de medewerker LDE werd een tijdelijke vacature uitgeschreven en zijn we momenteel aan de slag met een nieuwe medewerker IMW voor 0.8VTE bovenop de 0.3 VTE die al ingevuld was.
    • Er werd extra ingezet op aanwerving van jobstudenten voor de Dienst Gezinszorg, vnl. om de verloven in de zomervakantie op te vangen maar we keken ook naar de kortere vakanties begin 2024. De instroom was vrij groot. Er werden extra inspanningen gedaan om studenten te bereiken bv. door het flyeren op een evenement en stagiairs warm te maken voor vakantiewerk. In de zomervakantie van 2024 gingen uiteindelijk 5 jobstudenten aan de slag. Dit werd als positief geëvalueerd. Voor 2025 kunnen we jobstudenten ontvangen in zowel de paasvakantie als de zomerperiode.
    • Sinds schooljaar 2023-2024 zetten we opnieuw actief in op de begeleiding van studenten door stagemogelijkheden aan te bieden. Dit deden we opnieuw in het schooljaar 2024-2025. Daarnaast geven we ook graag toelichting op de scholen over werken in een thuiszorgdienst. Wie stage loopt, vindt dikwijls nadien de weg naar onze dienst i.k.v. een studentenjob of vaste tewerkstelling. We stimuleren de medewerkers die studenten begeleiden om mee te gaan naar evenementen op de scholen om zo meer naambekendheid te krijgen. 
    • In 2024 wilden we de mogelijkheden voor zij-instroom via duaal leren en IKA-trajecten verder verkennen. We gingen hierover in overleg met de personeelsdienst. Voorlopig is dit geen optie, we bekijken verder in 2025 op welke manier we hier verder mee aan de slag kunnen. 
    • In 2025 breiden we dit uit naar studenten administratie (KISP volwassenenonderwijs). We zijn momenteel op de dienst onderbemand omwille van langdurige afwezigheden. Het is voor de student een leerschool en voor de dienst biedt het wat ademruimte. We spreken hier dus van een win- win
  • Ook voor de aansturing van de teams bekeken we een optimale invulling. Op 01/07/2024 was er een wissel van diensthoofd zorg en ouderenbeleid. Hierdoor kwam de vacature 'verantwoordelijke gezinszorg' vrij, waarvoor in het najaar van 2024 een vacature werd uitgeschreven, voorlopig zonder resultaat. We wierven tijdelijk een extra administratief medewerker aan om dit te ondervangen. De tijdelijk administratief medewerker blijft aan tot eind juni 2025. 
  • We volgen de maatschappelijke tendensen verder op:
    • De verdere uitrol van IFIC werd door de Vlaamse Overheid uitgesteld tot nader bericht, het blijft voorlopig bij de reeds doorgevoerde voorafname. 
    • De verhoogde financiële druk voor cliënten (stijging van energieprijzen, voedingsmiddelen, brandstof ...) zorgde in bepaalde situaties voor een afroming van de hulp. Een vaak hoge uurbijdrage d.m.v. stijging van de inkomsten n.a.v. indexatie of een gezinssituatie waarbij beide partners over een inkomen beschikken kon hier ook aan de basis liggen. Samen met VVSG en andere diensten voor gezinszorg bekijken we welke mogelijkheden het wettelijk kader biedt om ook in deze situaties voldoende tegemoet te komen aan de hulpvraag. 
    • Doordat we in 2024 met een bijna voltallige bezetting waren en de verantwoordelijken allemaal de Belrai opleiding volgden, zien we een geleidelijke opbouw in het aantal klantendossiers t.o.v. 2023. 
    • De druk op het urencontingent bleef aanhouden, maar VVSG gaf aan dat het een tendens is bij diverse diensten. Om een afroming in 2025 te vermijden, gaf het Departement Zorg ook de kans om een gemotiveerde aanvraag in te dienen waarbij de onderbenutting kan verantwoord worden en vrijwillig een voorstel voor een meer realistisch contingent kon ingediend worden. In september 2024 dienden we een aanvraag tot afroming in. Het urencontingent vermindert naar 35.000. Dit urencontingent geeft de dienst wat ademruimte, maar is ook nog hoog genoeg om nog wat te kunnen groeien. 

Daarnaast wilden we de banden met het lokaal dienstencentrum versterken. We gingen al langs met de medewerkers van de thuiszorgdienst om de werking te leren kennen. Er wordt sinds het najaar van 2023 2x/jaar een infomoment georganiseerd in het LDC voor de 75- en 80-plussers. Dit in samenwerking met het Sociaal Huis en de thuiszorgdiensten, aangestuurd door de senioren- en buurtzorgconsulent. Sedert januari 2024 wordt aanvullend op dit moment een maandelijks individueel tête à tête moment georganiseerd, waarbij ook de verantwoordelijken thuiszorg een rol opnemen i.k.v. outreachende gesprekken samen met de collega's van team onthaal van het Sociaal Huis. Daarnaast waren de thuiszorgdiensten ook aanwezig op de standenmarkt i.k.v. 'Dag van de Mantelzorg'. We nemen deel aan de buurtsoepé. Zo zijn we laagdrempelig en makkelijk toegankelijk voor de burger die ons nog niet kent. 

2025 biedt ons heel wat nieuwe projecten. Zo werken we samen met de senioren- en buurtzorgconsulente. Enerzijds voor een project rond eenzaamheid in samenwerking met leerlingen 6de jaar uit COLTD. De leerlingen doen huisbezoeken bij senioren die rond de school wonen. De senioren worden voorafgaand aan het huisbezoek gecontacteerd door medewerkers van de thuiszorg. Na de huisbezoeken worden de gegevens door medewerkers thuiszorg verwerkt. Daarnaast zullen we aanwezig zijn in het buurthuis in Sint-Jozef, vanaf het voorjaar van 2025. Dit is een nieuw project, in een buurt waar we veel klanten hebben. Mogelijks biedt dit in de toekomst mogelijkheden om meer aanwezig te zijn en op een andere manier te participeren. 

We bleven ook inzetten op algemene communicatie en bekendmaking van het aanbod bv. door deelname aan de jaarmarkt en Dag van de Stad. Folders en huishoudelijke reglementen zullen tegen najaar 2025 herwerkt worden. In 2024 ondernamen we hier al stappen in. We willen de flyers in een nieuw jasje steken dat aansluit bij de citymarketing. Dit is iets waarover we verder afstemmen met de dienst communicatie. In najaar 2024 werd een werkgroepje opgestart om in het kader van de citymarketing de kledij van de medewerkers te herbekijken.

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2024

JR 2024 MJP 2024
Exploitatie
Ontvangsten 2.567.204,61 2.354.481,97
Uitgaven 2.771.100,51 2.406.007,26
Totaal Exploitatie -203.895,90 -51.525,29