Het doorgaand verkeer weren uit woonwijken en -straten zal gebeuren via o.m. poorteffecten, drempels, standaardprofielen volgens snelheid ...

Vroeger werden de wegen voor niet-gemotoriseerd vervoer (de zogenaamde ‘trage wegen’) te weinig beschermd. Die wegen werden vaak ingenomen voor privédoeleinden en vervielen wanneer ze lange tijd niet gebruikt werden als buurt- of voetweg. De gemeenten hadden te weinig slagkracht om daar iets aan te doen of om een beleid uit te tekenen voor het niet-gemotoriseerd vervoer (of ‘zachte mobiliteit’) op hun grondgebied. Met het nieuwe decreet gemeentewegen komt hier verandering in: de gemeenten krijgen bevoegdheden die hen in staat stellen een veilig, fijnmazig netwerk van gemeentewegen uit te bouwen.
In deze actie is er ook aandacht voor een circulatieplan.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

2024:

  • Guido Gezellestraat blijft eenrichtingsverkeer: aanvullend reglement moet nog op CBS geplaatst worden. 

  • Circulatie Dullaert en omgeving dient nog in verder overleg uitgeklaard te worden wat de toestand wordt na de werken Kaaistraat - De Zuidkaai.

  • De Brugsesteenweg is afgesloten van de R43 en is enkel toegankelijk voor de hulpdiensten.
  • In de Sparrebosstraat werden door onthardingen wegversmallingen gerealiseerd. De onthardingen werden aangeplant via het burgerbudgetproject Meemakers9900.
  • In de Louis Van Doornestraat - Broedershof werden een drempelelement en extra paaltjes geplaatst.

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2024

JR 2024 MJP 2024
Investering
Uitgaven 0,00 1.100,00
Totaal Investering 0,00 -1.100,00