A-02.02.01 De stad wil via infrastructurele ingrepen het doorgaand verkeer weren in wijken en woonstraten

Het doorgaand verkeer weren uit woonwijken en -straten zal gebeuren via o.m. poorteffecten, drempels, standaardprofielen volgens snelheid ...
Vroeger werden de wegen voor niet-gemotoriseerd vervoer (de zogenaamde ‘trage wegen’) te weinig beschermd. Die wegen werden vaak ingenomen voor privédoeleinden en vervielen wanneer ze lange tijd niet gebruikt werden als buurt- of voetweg. De gemeenten hadden te weinig slagkracht om daar iets aan te doen of om een beleid uit te tekenen voor het niet-gemotoriseerd vervoer (of ‘zachte mobiliteit’) op hun grondgebied. Met het nieuwe decreet gemeentewegen komt hier verandering in: de gemeenten krijgen bevoegdheden die hen in staat stellen een veilig, fijnmazig netwerk van gemeentewegen uit te bouwen.
In deze actie is er ook aandacht voor een circulatieplan.
Stand van zaken - indicator
Stand van zaken
2024:
-
Guido Gezellestraat blijft eenrichtingsverkeer: aanvullend reglement moet nog op CBS geplaatst worden.
-
Circulatie Dullaert en omgeving dient nog in verder overleg uitgeklaard te worden wat de toestand wordt na de werken Kaaistraat - De Zuidkaai.
- De Brugsesteenweg is afgesloten van de R43 en is enkel toegankelijk voor de hulpdiensten.
- In de Sparrebosstraat werden door onthardingen wegversmallingen gerealiseerd. De onthardingen werden aangeplant via het burgerbudgetproject Meemakers9900.
- In de Louis Van Doornestraat - Broedershof werden een drempelelement en extra paaltjes geplaatst.
Status
in uitvoeringFinanciële tabel 2024
JR 2024 | MJP 2024 | ||
---|---|---|---|
Investering | |||
Uitgaven | 0,00 | 1.100,00 | |
Totaal Investering | 0,00 | -1.100,00 | |
Totaal | 0,00 | -1.100,00 |