A-02.01.01 De stad zet prioritair in op de zwakke weggebruiker (fiets-/wandelpaden, veilige fietsoversteken...)

Vanuit het Vlaamse relanceplan wordt de aanleg van lokale fietsinfrastructuur ondersteund (Kopenhagenplan).
In deze actie worden voetgangers en fietsers zoveel mogelijk beschermd via (her)inrichting van de verkeersinfrastructuur. Dit gaat ook om duurzaam belijnen van de wegen en de realisatie van missing links in het fietsroutenetwerk, de uitwerking van het netwerk langzaam verkeer (mobiplan) en de opmaak van een fietsbeleidsplan.
Aan het kruispunt Oostveldstraat-N9 is er een moeilijke aansluiting tussen het fietspad langs de oude spoorweg en het station. Deze aanpassing kadert in het fietsbeleidsplan en de uitwerking van de conceptstudie Oostveld. Het is ook gelinkt aan de fietssnelweg F42 (richting Balgerhoeke).
Er is ook aandacht binnen deze actie voor de verschillende fietsoversteken die noodzakelijk zijn voor de aanleg van de Ring: fietstunnel aan de Raverschootstraat, fietsersbruggen aan Bogaertmoerstraat en Tieltsesteenweg.
Stand van zaken - indicator
Stand van zaken
2024:
Kopenhagenplan: de stad Eeklo krijgt enkel het vooropgestelde bedrag en niet het bijkomende bedrag. Hierdoor zullen de ingediende projecten worden herbekeken naar budgettaire haalbaarheid. De Vlaamse overheid vroeg in de 2de helft van 2024 bijkomende uitleg alvorens het goed te kunnen keuren. Het Kopenhagenplan is met de nieuwe bestuursploeg besproken. Er is een selectie van projecten gemaakt van wat budgettair kan en wat ook haalbaar is in tijd.
De fietsroutekaart is afgewerkt en raadpleegbaar op de website van de stad Eeklo. De fietsroutekaart is 'ingefietst' eind mei 2024. De knelpunten zijn besproken op covemo en overgemaakt aan het college. De adviezen van covemo werden overgemaakt aan AWV.
Project N9 - Oostveldstraat, veilige fietsoversteek: het uitgewerkte plan is getoetst aan verkeerstellingen/verkeersstromen. De resultaten zijn besproken met AWV en De Lijn. Het studiebureau heeft de tellingen toegelicht. AWV heeft het standpunt ingenomen dat auto-doorstroming niet de prioriteit is, maar wel de veiligheid van de fietser. Het lokaal bestuur zal een keuze moeten maken tussen auto en fiets. Een vereenvoudigd plan is besproken met AWV en dienst publieke ruimte /mobiliteit. De stand van zaken wordt met de nieuwe bestuursploeg besproken.
Fietssnelweg F42:
- Fase 1 (R43 - Zandvleuge): gesprekken over de laatste 5 innames zijn lopende (in het bijzijn van de landmeter van provincie Oost-Vlaanderen).
- Fase 2 (Zandvleuge - Opeisingstraat): nog in afwachting van het definitieve innameplan - landmeter van provincie Oost-Vlaanderen gaat ter plaatse.
Gevleugelde zebrapaden op N9 zijn aangebracht. Tellingen N9 - Pastoor De Nevestraat worden nog uitgevoerd.
Voetpadenplan:
- Bestaande toestand van de voetpaden is opgemaakt.
- Het onderhoudsprogramma is in opmaak.
- Het programma toegankelijke oversteekplaatsen (aanleg van blindengeleide tegels en verlagen van de boordsteen (rolstoeltoegankelijk)) is opgemaakt. De prioriteitenlijst is in opmaak.
Fietspadenplan:
- Bestaande toestand van de fietspaden is opgemaakt.
- Het onderhoudsprogramma is in opmaak.
- Het programma toegankelijke oversteekplaatsen wordt nog opgemaakt.
- Fietszone: markeringen zijn nagekeken / sensibilisering blijft belangrijk.
Project trage wegen:
- Ithakapad fase 1: doortrekken naar Tieltsesteenweg - uitvoeringsplan wordt opgemaakt (subsidie trage wegen/provincie en Kopenhagenplan).
Status
in uitvoeringFinanciële tabel 2024
JR 2024 | MJP 2024 | ||
---|---|---|---|
Exploitatie | |||
Ontvangsten | 4.698,00 | 4.248,00 | |
Uitgaven | 1.600,00 | 1.600,00 | |
Totaal Exploitatie | 3.098,00 | 2.648,00 | |
Investering | |||
Ontvangsten | 0,00 | 0,00 | |
Uitgaven | 376.278,70 | 374.700,00 | |
Totaal Investering | -376.278,70 | -374.700,00 | |
Totaal | -373.180,70 | -372.052,00 |