Grondslagen en assumpties

Grondslagen en assumpties bij de exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - Grondslagen en assumpties bij de exploitatie-uitgaven

Algemene werkingskosten
In het verleden werden de werkingskosten vaak doorsnee geïndexeerd aan een bepaald percentage, bv. 2%.
De algemene werkingskosten werden nu enkel geïndexeerd voor de jaarbudgetrekeningen waarbij we zeker zijn dat de index zal doorgerekend worden.
Op deze manier voeren we enige besparing door of anders gezegd, dagen we onze diensten uit tot betere beheersing van de gekregen budgetten.

Voor 2025 werd bijkomend op enkele uitgavenposten, bv. kantoorbenodigdheden, receptiekosten, ... een schaafmethode van 5% of 10% toegepast.

Personeelskosten ikv de indexverhogingen
In deze aanpassing meerjarenplanning werd voor de weddes rekening gehouden met de uitbetalingen tem augustus 2024 en met een realistische prognose tot eind 2025.
De cijfers 2025 werden gebruikt als basis voor het bepalen van de kosten verbonden aan weddes voor 2026-2027.
Voor 2025 werd er een indexatie van 1,8% toegepast volgens de toen beschikbare gegevens van het planbureau. Voor 2026-2027 werd er steeds uitgegaan van 1 indexering/jaar, dus met een forfaitaire verhoging van 2% tov het vorige boekjaar.

Daarnaast maakte de personeelsdienst ook een prognose van de minder uitgave wegens ziekte, uitdiensttreding, … Hiervoor werd een vermindering van de kost opgenomen in dit meerjarenplan. Dit zorgt ervoor dat er enige ‘lucht’ verdwijnt uit de personeelsbegroting en deze begroting dichter bij de realiteit zal liggen.

Het succes van de fietsleasing zorgt voor een grote uitgave op de fietsleasekosten, doch resulteert ook dat er minder eindejaarstoelagen zullen uitbetaald worden. 

Energieprijzen
Bij de aanpassing meerjarenplanning in december 2022 had niemand een goed zicht op de evolutie van de energieprijzen en al zeker niet over de middellange termijn. Op vandaag vond een ‘normalisering’ plaats , zowel voor de aardgas als voor de elektriciteit. We anticiperen verder op een zekere stabilisatie of zelfs een prijsplateau.
Ondanks de stagnering, blijven we werden inzetten op energiebesparende maatregelen op korte en lange termijn.

Uitgaven individuele hulpverlening tgv Covid / energie / inflatie
COVID-19 en de stijging van de energieprijzen hebben een impuls gegeven aan de uitgaven ikv individuele hulpverlening. Daarnaast zetten we als bestuur projectmatig in op het vaststellen van problematieken, betere screening van dossiers, … waardoor we meer en betere dienstverlening kunnen verschaffen.
Naast een wijziging in het aantal hulpaanvragen, hebben we ook te kampen met de stijging van de sociale uitkeringen tgv de stijgende inflatie. Sommige sociale uitkeringen worden gedeeltelijk of volledige gesubsidieerd. Ook deze subsidiëring werd mee geïndexeerd.

Grondslagen en assumpties bij de exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - Grondslagen en assumpties bij de exploitatie-ontvangsten

Gemeentefonds
Het is aan de Vlaamse Regering om keuzes te maken mbt de hervorming van het gemeentefonds. De studie die de minister van Binnenlands Bestuur bestelde bij Steunpunt Bestuurlijke Vernieuwing bevat 27 scenario's waarin de onderzoekers de middelen op basis van diverse parameters verdelen. Het is dus afwachten op de beslissing van de Vlaamse Regering welk scenario zal gevolgd worden en of andere algemene financieringsstromen van vandaag hierin opgenomen worden of niet. Gezien het gemeentefonds een grote exploitatie-ontvangst is voor Eeklo, zal het aandeel dat Eeklo zal ontvangen beslissend zijn ikv het mogelijk uit te voeren beleid in het nieuwe meerjarenplan 2026-2031.

Ontvangsten uit belasting- en retributiereglementen 
Gezien in de verschillende belasting- en retributiereglementen een jaarlijkse indexering opgenomen werd, zullen de inkomsten uit de belasting- en retributiereglementen jaarlijks stijgen rekening houdende met de huidige inflatie. Een voorzichtige verhoging werd dan ook in rekening gebracht.

Ontvangsten uit aanvullende personenbelasting, opcentiemen op de onroerende voorheffing, verkeersbelasting, …
De inflatie legt een grote druk op onze uitgaven, maar heeft daarentegen ook een impact op enkele belangrijke fiscale ontvangsten, zoals bv. de ontvangsten uit de aanvullende personenbelasting. We namen de laatst ontvangen prognoses dan ook op in deze meerjarenplanaanpassing.

Ontvangsten uit subsidies
Voor bepaalde subsidie-ontvangsten ontvingen wij een vaste belofte, echter andere subsidie-ontvangen zijn een % tov de gedane exploitatie- en/of personeelskosten. Gezien de stijging van de exploitatie- en/of personeelskosten, werden bepaalde ontvangsten uit subsidies mee gïndexeerd.

Grondslagen en assumpties bij de investeringen-uitgaven

Terug naar navigatie - Grondslagen en assumpties bij de investeringen-uitgaven

De bouwprijzen kenden in 2023 een ongeziene stijging van 20% à 35%, doch op vandaag heeft deze stijging zich niet in dezelfde mate verder gezet.
Doch heeft dit wel een impact gehad op een aantal grote lopende werken, waaronder bv. de renovatie van het stadshuis.

Ook andere geplande investeringsuitgaven werden onder de loep genomen en werden zo waarheidsgetrouw mogelijk opgenomen in deze aanpassing meerjarenplan 11, dit zowel ikv het bedrag, maar ook naar ikv de uitvoeringstermijn. Hierdoor verschuift een deel van het huidige investeringsbedrag 2024 naar 2025.
Hetzelfde werd gedaan voor de investerings-ontvangsten, bv. aanpassing verkoopprijs Zonneheem.

Daarnaast moeten we rekening houden dat we naar aanleiding van de lokale verkiezingen van 13/10/2024 in december 2024 zullen beschikken over een nieuwe bestuursploeg. Aan de diensten werd gevraagd om geen nieuw beleid in te schrijven, zodat de nieuwe beleidsploeg niet vooraf bezwaard wordt.

Rentestijgingen en impact op financieringen

Terug naar navigatie - Rentestijgingen en impact op financieringen

In de vorige aanpassing meerjarenplan werd een lening ingeschreven in 2026, gezien dit niet nodig was volgens het budgettair resultaat.
Na bijsturing van het meerjarenplan blijkt een lening in 2024 toch opportuun te zijn. De lenng in 2026 werd geschrapt.

Op vandaag wordt lenen opnieuw duurder. We dienen bijgevolg maximaal te waken over de uitstaande schuldenlast zodat de terugbetaling van de schuld de autofinancieringsmarge van de komende jaren niet te zwaar belast.