Financiële risico's

Financiƫle risico's

Terug naar navigatie - Financiƫle risico's

De financiële risico’s betreffen een overzicht van de belangrijkste financiële risico’s die Eeklo als bestuur loopt en hoe Eeklo deze denkt onder controle te kunnen houden.

Risico minder operationele ontvangsten en meer uitgaven inflatie / onvoorziene omstandigheden
Tijdens dit meerjarenplan hadden we zwaar te kampen met enkele uitlopers nav de COVID-19-crisis, de oorlog en de bijhorende inflatiestijgingen. Het was bang afwachten wat de inflatie verder ging doen, zouden prijsstijgingen geneutraliseerd worden of zouden deze verder uitlopen, …
We stellen vast dat deze anno 2024 gematigd zijn. We moeten echter omzichtig omspringen en de nodige budgettaire reserve houden om tegenslagen tegen te gaan.
Indien we vaststellen dat de inflatie toch opnieuw een negatief effect zou hebben, kunnen we schakelen door een nieuwe aanpassing meerjarenplanning.

Stijgende loonkosten en sociale uitkeringen door automatische indexering
Als de spilindex bereikt of overschreden wordt, stijgen de wedden in de publieke sector 2 maanden later met 2%. Ook de sociale uitkeringen zijn onderhevig aan de spilindex.
De lonen 2025 werden 1,8% geïndexeerd tov 2024 en 2% naar 2026 en vervolgens naar 2027.
Personeelssubsidies onderhevig aan indexatie werden mee geïndexeerd, doch dit betreft niet alle subsidies verbonden aan personeelskosten.

Werkingstoelagen aan verbonden entiteiten : politiezone, hulpverleningszone, kerkfabrieken, …
De verbonden entiteiten zijn blootgesteld aan dezelfde risico’s als de stad / OCMW. Het is daarom niet uitgesloten dat de stad / OCMW ook aan hen uiteindelijk een hogere toelage zal moeten uitkeren dan nu werd ingeschreven in hun meerjarenplan.
Ook aan onze verbonden entiteiten wordt gevraagd om actief om te gaan met deze risico’s en de nodige maatregelen te nemen, zodoende een verhoging van de toelagen te beperken of zelfs uit te sluiten.

Stijgende renten en intresten
Vanaf 01/09/2022 rekenen onze financiële banken geen negatieve rente meer aan voor gelden boven een voorafbepaalde limiet op onze rekening. Integendeel, op vandaag mogen we zelfs spreken dat we opnieuw rendement halen op onze beleggingsrekeningen.

Deze medaille heeft dan ook een keerzijde, namelijk de stijgende rentes zorgen ervoor dat leningen steeds duurder worden.

In dit meerjarenplan is er een afbouw van onze budgettaire ruimte, waardoor we met ons liquide minder zullen kunnen beleggen. Daarnaast werd er een nieuwe lening ingeschreven in 2024. Het is nog afwachten wat de tarieven van de nieuwe lening zullen worden.

Toegestane (bank)waarborgen
Het stadsbestuur staat in bepaalde gevallen borg bij financiële instellingen voor leningen van andere organisaties, bv. voor de kerkfabriek Sint-Antonius ikv de restauratiewerken.
Het risico neemt toe naarmate de stad minder zicht of impact heeft op het financieel beheer van de organisatie waarvoor er borg verleend wordt en is nooit helemaal weg.

Debiteurenbeheer
Er wordt extra aandacht besteed aan het debiteurenbeheer.
Het is mooi om de vorderingen te boeken die budgettair een positief verhaal brengen in de aanpassing meerjarenplanning / jaarrekening, doch het vorderen op zich zorgt ervoor dat het bestuur Eeklo effectief voldoende liquiditeiten heeft om alles financieel te betalen.
Een goede samenwerking met de maatschappelijk assistenten van ons OCMW Eeklo of andere OCMW’s, met schuldbemiddelaars en sociale inning via de deurwaarder, de toezegging van afbetalingsplannen, … zorgt ervoor dat we sociaal gaan invorderen.

Fraude in betalingsverkeer
Ook rond het dagelijks betaalverkeer van lokale besturen vallen een aantal risico’s te noteren. Er zijn immers concrete fraudegevallen gekend bij andere besturen waarbij facturen van leveranciers onderschept worden door oplichters, die vervolgens een quasi perfecte kopie overmaken aan het lokaal bestuur met dien verstande dat het rekeningnummer aangepast werd. Op die manier tracht men grote sommen geld te onderscheppen.
Ook Eeklo heeft reeds te maken gehad met phising, doch door bijsturing van interne procedures verlaagd de kans reëel.

Daarnaast wordt er intern ingezet op functiescheiding, waarbij eventuele fraude intern gemakkelijker traceerbaar wordt en de kans op betalingen naar foutieve rekeningen kleiner wordt.

Bij het uitbetalen van de aanrekeningen aan de leveranciers, wordt er in specifieke gevallen gekeken of er een verplichte inhoudingsplicht is. Bij verplichte inhouding ikv RSZ of BTW, wordt dit toegepast en wordt er intern gekeken of er nog openstaande schulden zijn van deze leverancier aan Eeklo. Dit betreft meestal leveranciers met liquiditeitsproblemen. Door de inhoudingsplicht te koppelen aan openstaande vorderingen, kunnen we kort op de bal spelen voor het innen van gelden bij onze leveranciers vooraleer zij met echte financiële problemen te kampen hebben.

Betwistingen en rechtszaken
Inwoners en bedrijven vinden steeds vaker de weg naar juridische procedures om hun gelijk te halen in een dispuut waarin de lokale overheden betrokken zijn.
Daarom is het belangrijk dat belasting-, retributie en andere reglementen duidelijk en onbetwistbaar opgemaakt worden met zomin mogelijk uitzonderingen.