Grondslagen en assumpties

Grondslagen en assumpties bij de exploitatie-uitgaven

Terug naar navigatie - Grondslagen en assumpties bij de exploitatie-uitgaven

Algemene werkingskosten
In het verleden werden de werkingskosten vaak doorsnee geïndexeerd aan een bepaald percentage, bv. 2%.
De algemene werkingskosten werden nu enkel geïndexeerd voor de jaarbudgetrekeningen waarbij we zeker zijn dat de index zal doorgerekend worden.
Op deze manier voeren we enige besparing door of anders gezegd, dagen we onze diensten uit tot betere beheersing van de gekregen budgetten.

Voor 2025 werd bijkomend op enkele uitgavenposten, bv. kantoorbenodigdheden, receptiekosten, ... een schaafmethode van 5% of 10% toegepast.

Via interne kredietaanpassingen kunnen de diensten budgetten verschuiven binnen hun eigen dienst volgens de noodzaak van hun dienstverlening.

Personeelskosten ikv de indexverhogingen
In deze aanpassing meerjarenplanning werd voor de weddes rekening gehouden met een realistische prognose tot eind 2026.
De cijfers 2026 werden gebruikt als basis voor het bepalen van de kosten verbonden aan weddes voor 2027, namelijk door een indexatie van 2% toe te passen voor de kosten die hier invloed door ondervinden..

Daarnaast maakte de personeelsdienst ook een prognose van de minder uitgave wegens ziekte, uitdiensttreding, … Hiervoor werd een vermindering van de kost opgenomen in dit meerjarenplan. Dit zorgt ervoor dat er enige ‘lucht’ verdwijnt uit de personeelsbegroting en deze begroting dichter bij de realiteit zal liggen.
Gezien we reeds juni 2025 zijn, is dit voor 2025 nihil en voor 2026-2027 een inschatting.

Het succes van de fietsleasing blijft en geeft een impact op de fietsleasekosten. Doch dit resulteert ook dat er minder eindejaarstoelagen zullen uitbetaald worden. 

Energieprijzen
Bij de aanpassing meerjarenplanning in december 2022 had niemand een goed zicht op de evolutie van de energieprijzen en al zeker niet over de middellange termijn. Op vandaag vond een ‘normalisering’ plaats, zowel voor de aardgas als voor de elektriciteit. We anticiperen verder op een zekere stabilisatie of zelfs een prijsplateau.
Ondanks de stagnering, blijven we werden inzetten op energiebesparende maatregelen.

Grondslagen en assumpties bij de exploitatie-ontvangsten

Terug naar navigatie - Grondslagen en assumpties bij de exploitatie-ontvangsten

Gemeentefonds
De studie die de minister van Binnenlands Bestuur bestelde bij Steunpunt Bestuurlijke Vernieuwing bevat 27 scenario's waarin de onderzoekers de middelen op basis van diverse parameters verdelen. Het ziet er niet naar uit dat een grote hervorming van het gemeentefonds er komt.
Er werd echter wel al bevestigd dat we meer middelen krijgen uit de het Open Ruimtefonds.

Ontvangsten uit belasting- en retributiereglementen 
Gezien in de verschillende belasting- en retributiereglementen een jaarlijkse indexering opgenomen werd, zullen inkomsten uit de belasting- en retributiereglementen jaarlijks stijgen rekening houdende met de huidige inflatie. Deze inkomsten werden nu niet bijgestuurd aangezien dit in voorbereiding komt voor het meerjarenplan 2026-2031.

Ontvangsten uit aanvullende personenbelasting, opcentiemen op de onroerende voorheffing, verkeersbelasting, …
De inflatie legt een grote druk op onze uitgaven, maar heeft daarentegen ook een impact op enkele belangrijke fiscale ontvangsten, zoals bv. de ontvangsten uit de aanvullende personenbelasting. We namen de laatst ontvangen prognoses dan ook op in deze meerjarenplanaanpassing.

Ontvangsten uit subsidies
Voor bepaalde subsidie-ontvangsten ontvingen wij een vaste belofte, echter andere subsidie-ontvangen zijn een % tov de gedane exploitatie- en/of personeelskosten. Gezien de stijging van de exploitatie- en/of personeelskosten, werden bepaalde ontvangsten uit subsidies mee gïndexeerd.
Vooral de bijsturing van subsidies (gecombineerd met een uitgave) ikv kinderopvang nav het BOA-decreet werd hier opgenomen.

Grondslagen en assumpties bij de investeringen

Terug naar navigatie - Grondslagen en assumpties bij de investeringen

De bouwprijzen kenden in 2023 een ongeziene stijging van 20% à 35%, doch op vandaag heeft deze stijging zich niet in dezelfde mate verder gezet.
Doch heeft dit wel een impact gehad op een aantal grote lopende werken, waaronder bv. de renovatie van het stadshuis.
Maar het is vooral doorschuiven van investeringsbudget van 2024 naar 2025 dewelke hier een impact heeft op de aanpassing MJP en minder het bijsturen van bedragen van investeringsuitgaven en -inkomsten, met uitzondering van site Hartwijk, aanleg markt, ...

Rentestijgingen en impact op financieringen

Terug naar navigatie - Rentestijgingen en impact op financieringen

In de vorige aanpassing meerjarenplan werd een lening ingeschreven in 2024 van € 9.000.000. Deze werd niet opgenomen in 2024, maar wel overgedragen van 2024 naar 2025. In 2025 werd deze lening aangegaan.

We dienen te waken over de uitstaande schuldenlast zodat de terugbetaling van de schuld de autofinancieringsmarge van de komende jaren niet te zwaar belast.
Echter geeft extra lenen wel de mogelijkheid om te investeren.