We zetten in op laagdrempelige dienstverlening die lokaal ingebed is via kruisbestuiving tussen het dienstencentrum en de (eigen) thuiszorgdiensten (gezinszorg, poetsdienst en karweidienst), waardoor ook kwetsbare senioren de mogelijkheid hebben om zo lang mogelijk thuis te wonen met ondersteuning van aangepaste zorg.
Ook niet-senioren kunnen gebruik maken van (eigen) thuiszorgdiensten.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

2023: Nu de opeenvolgende coronagolven zijn gaan liggen, wilden we van 'werken in tijden van crisis' terug zo goed mogelijk evolueren naar een kwaliteitsvolle, efficiënte hulpverlening voor een zo breed mogelijk kwetsbaar publiek. 

  • We wilden onze medewerkers de nodige tools geven om vlot te kunnen werken:
    • In januari 2023 organiseerden we een opleiding i.k.v. gebruik van de nieuwe tablets. De medewerkers beschikken sedert dan over een @eeklo.be e-mailadres, kunnen via een app hun werk registreren voor Sodexo (DCO) en kunnen documenten meteen digitaal raadplegen. Samen met de ondersteunende diensten bekijken we hoe we deze tablets geleidelijk aan nog meer kunnen inzetten om de werking van de dienst efficiënter te organiseren. Zo gaan we op 01/01/2024 van start met GET voor de thuiszorgmedewerkers, net als de overige medewerkers binnen de organisatie. Op deze manier wordt o.a. loonverwerking geautomatiseerd en is er een snellere doorstroom qua gegevens rond vakantie, ziekte ...
    • De komst van een nieuw softwarepakket zal zeker ook mogelijkheden creëren. In het najaar 2023 schreven we een gunningsdossier uit voor nieuwe software voor planning- en dossierbeheer voor de diensten binnen zorg- en ouderenbeleid, m.n. de thuiszorgdiensten en de vervoersdienst van LDC Zonneheem. De nieuwe software moet meer mogelijkheden bieden op vlak van efficiënte werking en onderlinge communicatie. 
    • Via de middelen van het project 'de eeuwige vacature' konden we investeren in tablettasjes voor iedereen en een fietstas of boodschappentas voor onze medewerkers. Makkelijk in het dagelijks werk én meteen ook goed voor de zichtbaarheid van onze diensten. 
    • In 2023 werd de fietslease uitgerold voor alle medewerkers. Dit kaderde perfect in onze betrachting om zo milieuvriendelijk mogelijk in te zetten op de verplaatsingen binnen onze dienst. Daarnaast willen we ook inzetten op het makkelijker maken van het gebruik van de elektrische Coopstroom-wagen die welzijnscampus De Zuidkaai als uitvalsbasis heeft.
  • We zetten blijvend in op een gevarieerd vormingsaanbod:
    • Tijdens de opleidingsdag voor de tablets was er ook aandacht voor het luik 'Vitali-tijd', een aanbod dat door de preventieadviseur werd georganiseerd maar door de aard van het werk door onze medewerkers niet eerder kon gevolgd worden.
    • Januari 2023 was ook de officiële start van werken met het Sociaal Supplement als aanvulling op de Belrai-screener. Onze verantwoordelijken volgden in 2022 de nodige vorming. Ook voor de vorming in voorbereiding op de Belrai home-care werd reeds ingetekend. 
    • Er werd opnieuw een keuze-aanbod uitgewerkt voor zowel poetshulpen als verzorgenden.
      • Voor beide diensten zetten we in 2023 in op deelname aan de opleiding 'polarisatie' i.k.v. Plan Samenleven. Ook de opleidingen rond ICT-thema's (tablets, opstart GET) waren verplicht voor alle medewerkers. 
      • Voor de poetshulpen van DCO en aanvullende thuiszorg schoonmaak behoorde in 2023 EHBO ook tot het verplichte luik. De vormingen rond dementie en assertief omgaan met moeilijk gedrag bij cliënten worden verplaatst naar 2024. 
      • Voor de Dienst Gezinszorg was er geen aanvullend verplicht aanbod in 2023. Zij konden kiezen uit volgende thema's: praatcafé dementie en aangepaste voeding. De vorming rond 'palliatieve zorg voor morgen' zal in 2024 georganiseerd worden.  
  • De werkvergaderingen waar informatie-uitwisseling en intervisie centraal staan werden op regelmatige basis georganiseerd door de verantwoordelijken. Daarnaast werd ingezet op cliënten-specifiek overleg met diverse interne medewerkers indien de zorgsituatie dit vraagt.
  • In het najaar werden specifieke werkvergaderingen georganiseerd bij wijze van terugkoppeling van de bevraging 'Welzijnswijzer' in het voorjaar 2023. Tijdens deze interactieve terugkoppeling gingen medewerkers, personeelsdienst en verantwoordelijken in open dialoog aan de slag met de resultaten en bepaalden ze samen prioriteiten voor het welzijnsactieplan. 
  • We blijven actief werven:
    • We blijven echter stoten op de verzadigde arbeidsmarkt voor deze knelpuntberoepen:
      • Er zijn diverse kortdurende procedures nodig om voldoende instroom te kunnen genereren. Op deze manier staan medewerkers dikwijls ook voor de hindernis van 2 procedures alvorens vast in dienst te kunnen komen met een contract onbepaalde duur. Geïnteresseerde kandidaten geven vaak aan hierop af te haken. We nemen dit mee in de denkoefening ter voorbereiding van een aanpassing van de rechtspositieregeling. In 2023 organiseerden we 1x een reguliere procedure verzorgende en 2x een reguliere procedure voor poetshulp aan huis. 
      • Nabije begeleiding op de werkvloer is cruciaal om de doorstroom van nieuwe medewerkers te kunnen laten slagen. Sommige nieuwe medewerkers haken na een korte periode af door het grote zelfstandige aspect binnen de functie. Iets wat andere medewerkers net aantrekt in het beroep. We werken met een metersysteem en een actieve opvolging gedurende de eerste maanden van tewerkstelling door de leidinggevenden. 
      • Voor de aanwerving van medewerkers voor de karweidienst (via LDE-statuut) werden ook inspanningen gedaan, maar dit kon niet leiden tot een invulling van de beschikbare plaatsen. Sinds 01/07/2023 verloopt de instroom via individueel maatwerk, zie actie A-09.06.02. Op heden is er 1 VTE ingevuld binnen het statuut lokale diensteneconomie in deze dienst.
    • Er werd extra ingezet op aanwerving van jobstudenten voor de Dienst Gezinszorg, vnl. om de verloven in de zomervakantie op te vangen maar we keken ook naar de kortere vakanties eind 2023. Ook hier was de instroom niet groot, gezien de wettelijke vereisten en de grote zelfstandigheid binnen de setting van een dienst gezinszorg. In de zomervakantie van 2023 gingen uiteindelijk 2 jobstudenten aan de slag. 
    • Sinds schooljaar 2023-2024 zetten we opnieuw actief in op de begeleiding van studenten door stagemogelijkheden aan te bieden. Daarnaast geven we ook graag toelichting op de scholen over werken in een thuiszorgdienst. Wie stage loopt, vindt dikwijls nadien de weg naar onze dienst i.k.v. studentenjob of vaste tewerkstelling. 
    • In 2024 willen we de mogelijkheden voor zij-instroom via duaal leren en IKA-trajecten verkennen.
  • Ook voor de aansturing van de teams bekeken we een optimale invulling. In januari 2023 startte de 'meewerkende ploegverantwoordelijke' voor de aansturing van de karweidienst in aanvullende thuiszorg. De functie 'verantwoordelijke thuiszorg' werd op basis van de Vesta-gegevens m.b.t. het aantal cliëntendossiers in 2023 uitgebreid met 0,5 VTE voor de Dienst Gezinszorg. In het najaar 2023 werd de procedure hiervoor afgerond en mochten we een nieuwe collega verwelkomen.
  • Helaas bleef onze dienst in 2023 niet gespaard van ziekte. Zowel in het voor- als het najaar waren er enkele collega's binnen de vaste ploeg van administratie en leidinggevenden die we moesten missen. Door snelle actie van de personeelsdienst en de bereidheid van enkele collega's-verzorgenden konden we rekenen op tijdelijke versterking maar door de gewijzigde wetgeving qua inschaling zorgbehoefte via Belrai dienden we de intakes wel gedurende een 2-tal maanden on hold te plaatsen.
  • We volgen de maatschappelijke tendensen verder op:
    • De verdere uitrol van IFIC werd door de Vlaamse Overheid uitgesteld tot nader bericht, het blijft voorlopig bij de reeds doorgevoerde voorafname. 
    • De verhoogde financiële druk voor cliënten (stijging van energieprijzen, voedingsmiddelen, brandstof ...) zorgde in bepaalde situaties voor een afroming van de hulp. Een vaak hoge uurbijdrage d.m.v. stijging van de inkomsten n.a.v. indexatie of een gezinssituatie waarbij beide partners over een inkomen beschikken kon hier ook aan de basis liggen. Samen met VVSG en andere diensten voor gezinszorg bekijken we welke mogelijkheden het wettelijk kader biedt om ook in deze situaties voldoende tegemoet te komen aan de hulpvraag. 
    • In 2023 zagen we een daling in het aantal cliëntendossiers. We namen afscheid van een aantal vaste cliënten wegens definitieve opname of overlijden endoor het vermeldde personeelstekort was het niet mogelijk deze plaatsen meteen in te vullen met nieuwe cliënten. Een situatie die gelukkig slechts een beperkte periode aan hield en die we zagen stabiliseren tegen het einde van het jaar.
    • De druk op het urencontingent bleef ook in 2023 aanhouden, mede door bovenvermelde oorzaken, maar VVSG gaf aan dat het een tendens is bij diverse diensten. Er is dan ook voorzien in begeleiding voor wie zich in deze situatie bevindt. Om een afroming in 2025 te vermijden, geeft het Departement Zorg ook de kans om een gemotiveerde aanvraag in te dienen waarbij de onderbenutting kan verantwoord worden en vrijwillig een voorstel voor een meer realistisch contingent kan ingediend worden. 

Daarnaast wilden we de banden met het lokaal dienstencentrum versterken. Tijdens een infovergadering met de bewoners van de flats boven het LDC werd de karweidienst voorgesteld, zodat bewoners beter de weg vinden bij aanvragen voor kleinere karweien. Op de eerste editie van de tête à tête met het Sociaal Huis - een infomoment voor de 75- en 80-plussers dat vanaf oktober 2023 2x/jaar zal georganiseerd worden - waren de thuiszorgdiensten ook vertegenwoordigd. Vanaf januari 2024 wordt aanvullend op dit moment een maandelijks individueel tête à tête moment georganiseerd, waarbij ook de verantwoordelijken thuiszorg een rol opnemen i.k.v. outreachende gesprekken samen met de collega's van team onthaal van het Sociaal Huis. Daarnaast waren de thuiszorgdiensten ook aanwezig op de standenmarkt i.k.v. 'Dag van de Mantelzorg' en tijdens de opendeurdag in de Seniorenweek (november).

We bleven ook inzetten op algemene communicatie en bekendmaking van het aanbod bv. door deelname aan de jaarmarkt en Dag van de Stad. De folders die geactualiseerd werden in 2020 doen hier nog steeds dienst. 

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2023

MJP 2023 JR 2023
Exploitatie
Ontvangsten 2.168.671,25 2.435.620,79
Uitgaven 193.525,00 185.413,57
Totaal Exploitatie 1.975.146,25 2.250.207,22