Het dienstencentrum zet in op de toegankelijkheid voor ouderen, mantelzorgers en kwetsbare personen en wil open staan voor alle Eeklonaren. Er dient binnen het nieuwe decreet betreffende de thuiszorg een meerjarenplan opgemaakt te worden voor een dienstencentrum.

We zetten dit als specifieke actie in het meerjarenplan stop omdat toegankelijkheid inherent is aan een goede algemene werking van het dienstencentrum.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

2023: Binnen het woonzorgdecreet is het duidelijk: een goede werking van een lokaal dienstencentrum is een toegankelijke werking. Blijven sleutelen aan toegankelijkheid zien wij als één van de kernopdrachten. Zowel blijvende aandacht voor de toets aan de 8 b's als de aandacht voor het bereiken van diverse doelgroepen binnen onze maatschappij zien wij als inherent aan een goede algemene werking van het dienstencentrum. Rapportage hierover gebeurt binnen de zelfevaluatie en kwaliteitsplanning, vanaf 2024 zal dit geen apart item meer zijn binnen de rapportage van het meerjarenplan.

  • Bruikbaarheid
    • Zowel uit de bezoekersbevraging als uit de 1 op 1 gesprekken met bezoekers kwam een aantal vragen naar voor i.v.m. nieuwe activiteiten, o.a. een modeshow, playbackshow, workshop rond groenten kweken op terras ...
    • We bekeken hoe we dit in ons jaarprogramma 2024 konden verwerken. De jaarprogrammatie werd voorgesteld in de nieuwe editie van de seniorengids (najaar 2023) waar senioren alle informatie vinden over zowel activiteiten als rechten, dienstverlening ... 
    • In het voorjaar van 2023 vond een eerste inhoudelijk overleg plaats met Seniorenzorg Philippus Neri, naar aanleiding van de plannen voor de opening van een 2de lokaal dienstencentrum in Eeklo. We streven naar een aanvullend aanbod waarbij we de doelgroep nog beter bereiken, buurtgericht en met een aanvullend aanbod. Inmiddels is bekend dat de opstart ten vroegste in 2024 gepland is. 
  • Betaalbaarheid
    • De prijzen voor activiteiten, spijs en drank, dienstverlening ... bleven tot op heden ongewijzigd ondanks de herhaaldelijke indexeringen in andere sectoren.
    • De tarieven voor verhuur van de zalen binnen het LDC werden aangepast, conform de algemene aanpassing aan het 'retributiereglement zaalverhuur' en de zaalspecifieke voorwaarden.
    • De dienstverlening werd in 2022 via coronamiddelen aangevuld met de mogelijkheid tot individuele psychologische gesprekken. Het aanbod hierin was aanvankelijk gratis en tijdelijk. Via het aanbod voor eerstelijnspsychologische hulp konden we het aanbod voor individueel psychologische hulpverlening inmiddels verduurzamen aan de tarieven ELP (Eerstelijns Psychologische Zorg).
    • Er werd ook gekozen om groepsaanbod voor psychologische ondersteuning op te starten. Het aanbod wil zich specifiek richten naar mensen die geconfronteerd werden met het verlies van een dierbare en kreeg de naam 'Voorbij verlies'. Om de drempel laag te houden werd geen deelnamekost gerekend. Een vervolg voor dit groepsaanbod wordt op heden uitgewerkt samen met de psychologe die ook instaat voor de individuele gesprekken en de ondersteuning van de mantelzorgcafés. 
  • Begrijpbaarheid
    • De algemene infobrochure over de werking van LDC Zonneheem werd herzien en ingekort, zodat ze leesbaar en behapbaar is voor iedereen. 
    • In het dienstencentrum zelf zetten we er door affichering van het aanbod en de communicatie over beschikbaarheid van medewerkers enz. op in om ook tijdens een bezoek de nodige info kenbaar te maken. 
    • Tijdens de Seniorenweek (november) organiseerden we een Opendeurdag waar extra uitleg gegeven werd rond het aanbod via vrijwilligers, medewerkers, collega's van andere diensten ... 
    • Het blijvend up-to-date houden van onze website zodat (toekomstige) bezoekers ook daar beter hun weg vinden in de veelheid aan beschikbare informatie blijft een permanent actiepunt.
  • Bekendheid
    • Na overleg met de communicatiedienst werd een strategie opgesteld om de werking en de activiteiten van het LDC bij een breder publiek bekend te maken en onze kwetsbare doelgroep beter te bereiken.
    • Sedert september werken we ook samen met Woonmaatschappij Meetjesland voor activiteiten in onze buurt, of in andere buurten, bv. via hun evenement 'Laat de zon in het park'. Via hen hebben we een kortere lijn naar een deel van het kwetsbare doelpubliek.
    • Een ander onderdeel van de communicatiestrategie is aanwezig zijn op activiteiten om onze werking toe te lichten vb. Jaarmarkt, Dag van de stad, infomarkten van relevante organisaties ...
    • We bleven inzetten op periodieke nieuwsbrieven, een vaste katern in 'Het Eikenblad', de opmaak van affiches via een herkenbaar sjabloon ... en voorzagen ook ruimte voor andere organisaties om hun aanbod bekend te maken binnen het LDC.
  • Begrip
    • Door samenwerking met de collega's van het Sociaal Huis (infomoment 75- en 80-plussers), PC Sint Jan, Woonmaatschappij Meetjesland en andere organisaties in onze buurt lieten we ouderen en kwetsbaren op een laagdrempelige manier kennismaken met onze werking. Sinds het najaar van 2023 is er ook de mogelijkheid om via 'Too good to go' of het initiatief 'Let's save food' mee te strijden tegen voedselverspilling. Opnieuw kwamen nieuwe bezoekers over de vloer in het LDC waardoor ze ook de interne werking leerden kennen. 
    • We maken actief tijd voor nieuwe bezoekers, maar ook voor gekende bezoekers, bewoners ... maken we graag tijd en bekijken we samen hoe we hen het best kunnen helpen. Een vriendelijke medewerker aan de inkombalie trieert als eerste de inkomende vragen.
    • De centrumleider zet actief in op persoonlijk contact met zowel bezoekers als (vrijwillige) medewerkers i.k.v. een vinger aan de pols, maar even goed uitwisseling over de werking van het LDC.
  • Betrouwbaarheid
    • In de periode eind 2022 - begin 2023 gaven bezoekers gericht feedback over enkele gemiste kansen in communicatie naar de bezoekers, aansturen van de vrijwilligersploeg maar bv. ook naar de werking van het restaurant. De samenwerking met een externe partner zorgde voor een extra hoge drempel naar inschrijving (10 dagen op voorhand) en het aanbod was niet altijd volgens de verwachtingen. Binnen de ingevulde enquêtes van de tevredenheidsbevraging kwam dit ook terug.
    • De feedback werd opgenomen in de kwaliteitsplanning 2023. Met gerichte acties werkten we aan het verbeteren van de interne werking en het aanpakken van de geformuleerde aandachtspunten. Zo gingen we bv. in augustus 2023 in zee met een nieuwe externe partner voor het restaurant en werd het verkorten van de reservatiemomenten meegenomen in de afspraken rond de vernieuwde werking. 
  • Beschikbaarheid
    • Het LDC heeft ruime openingsuren overdag: 8.30 uur - 17.30 uur. ‘s Avonds en in de weekends is het LDC gesloten, maar kunnen organisaties wel gebruikmaken van zalen aan voordelig tarief voor Eeklose verenigingen. In de 2de helft van 2023 werd extra ingezet op de begrijpbaarheid van het gebruikersreglement en de communicatie rond de mogelijkheid van verhuur. 
  • Bereikbaarheid
    • Het LDC ligt niet pal in het centrum maar is voor de meesten wel bereikbaar. Bezoekers verplaatsen zich makkelijk te voet en met de fiets. Rondom het LDC zijn voldoende fiets- en autoparkeermogelijkheden.
    • Daarnaast heb je voor personen die minder mobiel zijn ook 'het Vervoer Op Maat'. De werking is goed gekend bij vaste gebruikers, we proberen ook in te zetten op de continuïteit van het aanbod, zowel met professionele krachten als vrijwilligers. Om nog beter te kunnen voldoen aan de vragen met een goed uitgewerkte planning en ook efficiënt in te zetten op de nodige administratieve verwerking i.k.v. de subsidiëring werd uitgekeken naar een nieuwe softwaretoepassing voor deze dienstverlening. 

Status

uitgevoerd

Financiële tabel 2023

MJP 2023 JR 2023
Exploitatie
Ontvangsten 197.154,00 184.020,33
Uitgaven 172.267,51 185.184,68
Totaal Exploitatie 24.886,49 -1.164,35
Investering
Uitgaven 9.500,00 12.949,02
Totaal Investering -9.500,00 -12.949,02