A-02.02.01 De stad wil via infrastructurele ingrepen het doorgaand verkeer weren in wijken en woonstraten
Het doorgaand verkeer weren uit woonwijken en -straten zal gebeuren via o.m. poorteffecten, drempels, standaardprofielen volgens snelheid ...
Vroeger werden de wegen voor niet-gemotoriseerd vervoer (de zogenaamde ‘trage wegen’) te weinig beschermd. Die wegen werden vaak ingenomen voor privédoeleinden en vervielen wanneer ze lange tijd niet gebruikt werden als buurt- of voetweg. De gemeenten hadden te weinig slagkracht om daar iets aan te doen of om een beleid uit te tekenen voor het niet-gemotoriseerd vervoer (of ‘zachte mobiliteit’) op hun grondgebied. Met het nieuwe decreet gemeentewegen komt hier verandering in: de gemeenten krijgen bevoegdheden die hen in staat stellen een veilig, fijnmazig netwerk van gemeentewegen uit te bouwen.
In deze actie is er ook aandacht voor een circulatieplan.
Stand van zaken - indicator
Stand van zaken
2023: Uitgevoerde ingrepen:
- Sint-Vincentiusstraatje werd een doorlopende weg;
- tractorsluis in Maroyendam vernieuwd;
- tractorsluizen in de Kruiskensstraat en in Boterhoek/Moerstraat;
- bij aanleg Parkplein werd de Parklaan geknipt;
- deel Sint-Jansdreef tussen Leopoldlaan en Brugsesteenweg werd heraangelegd en werd enkel maar een fietsdoorsteek;
- nieuwe fietsdoorsteek op de oude zwembadsite;
- Helmstraat - Tarwestraat: verkeerstechnische herinrichting via proefopstelling. De definitieve herinrichting volgt in 2024;
- Na de nieuwe verkeersafwikkeling in de Korte Moeie - Mandeweegsken - Ijzerstraat komt er een tonnagebeperking in het Mandeweegsken en Korte Moeie: de aansluiting van het keerpunt in Korte Moeie ter hoogte van Ontex wordt deels eenrichtingsverkeer om het vrachtverkeer richting Tieltsesteenweg te weren.
Status
in uitvoeringFinanciële tabel 2023
MJP 2023 | JR 2023 | ||
Investering | |||
Uitgaven | 5.139,17 | 5.139,17 | |
Totaal Investering | -5.139,17 | -5.139,17 |