Het doorgaand verkeer weren uit woonwijken en -straten zal gebeuren via o.m. poorteffecten, drempels, standaardprofielen volgens snelheid ...

Vroeger werden de wegen voor niet-gemotoriseerd vervoer (de zogenaamde ‘trage wegen’) te weinig beschermd. Die wegen werden vaak ingenomen voor privédoeleinden en vervielen wanneer ze lange tijd niet gebruikt werden als buurt- of voetweg. De gemeenten hadden te weinig slagkracht om daar iets aan te doen of om een beleid uit te tekenen voor het niet-gemotoriseerd vervoer (of ‘zachte mobiliteit’) op hun grondgebied. Met het nieuwe decreet gemeentewegen komt hier verandering in: de gemeenten krijgen bevoegdheden die hen in staat stellen een veilig, fijnmazig netwerk van gemeentewegen uit te bouwen.
In deze actie is er ook aandacht voor een circulatieplan.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

2023: Uitgevoerde ingrepen:

  • Sint-Vincentiusstraatje werd een doorlopende weg;
  • tractorsluis in Maroyendam vernieuwd;
  • tractorsluizen in de Kruiskensstraat en in Boterhoek/Moerstraat;
  • bij aanleg Parkplein werd de Parklaan geknipt;
  • deel Sint-Jansdreef tussen Leopoldlaan en Brugsesteenweg werd heraangelegd en werd enkel maar een fietsdoorsteek;
  • nieuwe fietsdoorsteek op de oude zwembadsite;
  • Helmstraat - Tarwestraat: verkeerstechnische herinrichting via proefopstelling. De definitieve herinrichting volgt in 2024;
  • Na de nieuwe verkeersafwikkeling in de Korte Moeie - Mandeweegsken - Ijzerstraat komt er een tonnagebeperking in het Mandeweegsken en Korte Moeie: de aansluiting van het keerpunt in Korte Moeie ter hoogte van Ontex wordt deels eenrichtingsverkeer om het vrachtverkeer richting Tieltsesteenweg te weren.

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2023

MJP 2023 JR 2023
Investering
Uitgaven 5.139,17 5.139,17
Totaal Investering -5.139,17 -5.139,17