Stad Eeklo heeft de uitrol van het actieplan Allemaal Digitaal toegewezen aan Wijkcentrum De Kring (2023-2024). Om gelijke kansen voor iedereen in de digitale samenleving te verzekeren, worden volgende acties uitgerold:

  • het verhogen van de individuele toegang tot internet voor kwetsbare burgers;
  • betaalbare en kwaliteitsvolle toegang tot hardware, software en openbaar internet;
  • competenties, vaardigheden en attitudes versterken om digitaal mee te zijn.

Daarnaast ontving het OCMW nog een subsidie voor een periode van 2 jaar om de e-inclusie verder uit te werken.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

2025:

Concrete initiatieven e-inclusie

  • Op 3 plekken in Eeklo (LDC Zonneheem, STIP en Wijkcentrum De Kring) is er een digipunt: elke werkdag kan daar gratis gebruik gemaakt worden van een laptop.
  • Er is elke week op 5 plekken digispreekuur:
    • op dinsdag in de oneven weken 1,5 uur in de sporthal;
    • op dinsdag in de even weken 1,5 uur in Buurthuis 't Roze Blommeke;
    • op woensdag 1,5 uur in de Kring, 1,5 uur in Zonneheem en 2 uur in AZ Alma;
    • op vrijdag 2 uur in AZ Alma;
    • op zaterdag 1,5 uur in de bib. 
  • vrijwilligers helpen de bezoekers met digitale vragen (installeren apps, mailen, printen, it’s me, online formulier invullen …). Het aantal bezoekers varieert tussen de 0 en 10.
  • 3 vrijwilligers van het digispreekuur bemanden een stand op de participatiemarkt om ikdoemee.be toe te lichten en het digispreekuur te promoten.
    Om de bekendheid van het digispreekuur te vergroten, werd het ook toegelicht op de 2 infomomenten voor 70-, 75- en 80-jarigen in LDC Zonneheem.

Subsidie voor de uitrol van een actieplan 'Allemaal digitaal' (looptijd: november 2022-december 2024)

De uitrol werd toegekend aan Wijkcentrum De Kring., die daarvoor een projectmedewerker e-inclusie aangeworven heeft. Zij werkte rond 3 thema's:

  • verhogen van de individuele toegang tot internet op het thuisadres van kwetsbare burgers;
  • betaalbare en kwaliteitsvolle toegang tot hard- en software en openbaar internet verhogen bij kwetsbare burgers;
  • digitale competenties, vaardigheden en attitudes versterken bij kwetsbare burgers.

Via huisbezoek of in De Kring werd met cliënten een goedkoper internetabonnement afgesloten en werden laptops verdeeld.

Er werden in 2024 42 digicafés georganiseerd. In totaal waren er 314 deelnemers, waarvan 153 unieke deelnemers.

Het eindrapport werd ingediend in juni 2025.

Subsidie 'e-inclusion for Belgium' voor OCMW's (looptijd: november 2023 - oktober 2025)
Dit omvat o.a.:

  • digitaal kwetsbare mensen toegang geven tot een openbare computerruimte;
  • gedecentraliseerd aanbod voorzien in kwetsbare buurten (Zonnepark, Crielkens en Sint-Jozef);
  • versterken van vaardigheden door digispreekuren en een vraaggestuurd vormingsaanbod;
  • verhogen van de digitale dienstverlening en digitale oefenkansen aanbieden (bv. informatiezuil in een stadsgebouw waar een vrijwilliger samen met de burger een document kan aanvragen).

De taken rond e-inclusie worden voorlopig opgenomen door de stafmedewerker STIP en mee opgevolgd door diensthoofd welzijn. 

De stafmedewerker STIP nam in de eerste helft van 2025 1 keer deel aan een intervisie.
De go/no go-aanvragen voor het bestellen van laptops en andere toestellen en voor vormingsaanbieders werden ingediend.
De tussentijdse rapportage werd in mei 2025 ingediend.
De finale inhoudelijke en financiële evaluatie werd in november 2025 ingediend.

De stuurgroep kwam in 2025 niet samen. Er was wel regelmatig informeel overleg met een of meer leden van de stuurgroep: bijv. de stafmedewerker Zorgzame Buurt, medewerkers Wijkcentrum, medewerker Woonmaatschappij Meetjesland.

We zoeken naar nieuwe samenwerkingen:

  • Op 11/08/2025 was er een overleg met de nieuwe consulent Agentschap Integratie en Inburgering die focust op digitale inclusie in Oost-Vlaanderen om te bekijken of er linken/opportuniteiten waren voor samenwerking: er zijn geen concrete projecten uit voortgevloeid, maar we weten welke diensten ze kunnen aanbieden;
  • In samenwerking met de buurtzorg- en seniorenconsulent en medewerkers van LIGO vonden in 2025 2 lessenreeksen plaats in Buurthuis Kom.erbij in het kader van smartphonegebruik.

Het stadhuis werd in september 2025 geopend, maar het nieuwe dienstverleningsconcept waar e-inclusie een belangrijke pijler is, is nog niet uitgerold. Er werden nog geen vrijwilligers gezocht die specifiek in het stadhuis zullen ondersteunen op het vlak van e-inclusie, omdat we niet teveel tijd willen tussen werving en start vrijwilliger.

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2025

  JR 2025 MJP 2025
Exploitatie
Ontvangsten 0,00 0,00
Uitgaven 0,00 0,00
Totaal Exploitatie 0,00 0,00