Uitgevoerde participatietrajecten 2022-2025

Bevraging imago 2022

Bevraging Eeklo in de toekomst

Terug naar navigatie - Bevraging imago 2022 - Bevraging Eeklo in de toekomst

De bevraging EEKLO IN DE TOEKOMST werd online uitgevoerd tussen 19 september en 21 oktober 2022. 952 personen vulden vragen van de enquête in, 713 personen vulden ze volledig in. De bevraging werd algemeen verspreid, dus zowel inwoners als bezoekers/werknemers/schoolgaande jeugd in Eeklo konden ze invullen.

De enquête was opgedeeld in een aantal thema’s:

  • eigenschappen van de respondenten
  • imago
  • dienstverlening
  • informatie-/communicatiekanalen.

 

De voornaamste bevindingen:
Eigenschappen van de respondenten
- Goede verdeling inzake leeftijd en opleidingsniveau;
- 65% is regelmatige tot grondige lezer van het Eikenblad;
- Hoe ouder de respondent, hoe vaker er in Eeklo wordt gewinkeld;
- De helft van de 65-plussers gaat zo goed als elke week naar de markt.

Imago

  • Inwoners geven Eeklo een 7,8 op 10 op de vraag 'hoe graag woon je in Eeklo?'.
  • De hoge scores zitten vooral bij 65-plussers, laag opgeleiden.
  • Ondanks het feit dat men graag in Eeklo woont, zou men Eeklo toch iets minder aanraden om er te gaan wonen (gemiddeld 6,4 op 10).
  • Spontane associaties met term EEKLO: veel negatieve zaken als marginaal, leegstand, verkeer, druk, vuil. Ook positieve zaken als mooi, rustig, gezellig, dichtbij.
  • Eeklo wordt beschouwd als (positief): gastvrij, aandacht voor senioren / jongeren, sociaal, er is veel te doen. Aan de negatieve kant zijn er sterke associaties met onaantrekkelijkheid, weinig bruisend, onveilig, niet proper.
  • Hoe moet Eeklo zijn in de toekomst (top 5)? Veilig, proper, aantrekkelijk, gezellig en groen. Hier zien we verschillen naar leeftijd: voor 50-plussers is dit veiligheid, properheid, aantrekkelijkheid, aandacht voor senioren (65+). Voor de jongere groepen is dit eerder aandacht voor jongeren en jonge gezinnen, groen en veel activiteiten.
  • Er is grote tevredenheid over sportinfrastructuur, onderwijsaanbod, centrale ligging en de wekelijkse markt. (sterke) Ontevredenheid is er over verkeersdrukte, veiligheid, netheid, parkeermogelijkheden en wegenonderhoud. 
  • Belangrijkste reden om in Eeklo te wonen: omdat ze er zijn opgegroeid of omdat ouders/familie er wonen. Tweede reden heeft te maken met ligging en afstand tot werk. Bij de jongere groepen is dit ook bepaald door aanbod aan scholen; bij de ouderen door aanbod aan zorg.
  • Bij spontane positieve associaties met Eeklo (zaken die goed zijn) gaat het over de scholen, aanbod algemeen, groene karakter, winkels, bereikbaarheid, betaalbaarheid, cultuur.
  • Bij de negatieve associaties (wat kan beter) gaat het over het stadscentrum, vaak in relatie met veiligheid, leegstand, verkeer, gebrek aan groen en netheid.

 

Dienstverlening

  • Digitaal is meest gebruikte weg, gevolgd door het loket
  • De beoordeling van de dienstverlening door het lokaal bestuur is (zeer) positief.

 

Informatie-/communicatiekanalen

  • De meeste respondenten zijn geïnteresseerd in wat er leeft in Eeklo. Dit stijgt met de leeftijd
  • Inwoners geven 6,6 op 10 op de vraag 'Heb je het gevoel dat je goed op de hoogte bent van wat er leeft en gebeurt in Eeklo?'
  • Eikenbladlezers zijn beter op de hoogte van wat in de stad leeft
  • Meest geraadpleegde infokanalen zijn het Eikenblad, de website en de facebookpagina, gevolgd door de regionale pers
  • De meeste stedelijke kanalen worden positief geëvalueerd
  • Facebook (vooral bij jongeren groepen) en infoblad (vooral de oudere groepen) zijn vaakst gebruikt en ook meest gewenst
  • De inwoners vinden de Eeklose communicatie betrouwbaar, helder, overzichtelijk, modern gepresenteerd en uitnodigend
  • De slogan ‘eigenzinnig-energiek-echt’ is niet goed gekend (73% kent dit niet)
  • Het Eikenblad wordt meest gelezen door de oudere groepen en door de hoogst opgeleide groepen. Oudere groepen lezen grondiger het Eikenblad
  • Voor 64% voldoet de website aan de verwachtingen
  • 79% vindt dat een infoblad moet blijven
  • 59% wenst een stadsapp; 54% volgt Facebook voor actuele meldingen.

Buurtenmonitor 2022

Wat was de Buurtenmonitor?

Terug naar navigatie - Buurtenmonitor 2022 - Wat was de Buurtenmonitor?

De Buurtenmonitorenquête liep van december 2021 tot februari 2022. Doel was het meten van de leefkwaliteit in Eeklo:

  • wat leeft er in de buurten van Eelko? Wat zijn de noden?
  • hoe tevreden zijn inwoners over hun buurt?
  • zijn er bepaalde hinderfactoren?
  • zijn er verschillen tussen de buurten onderling?

Eeklo werd opgedeeld in 7 buurten, op basis van statistische sectoren:

De Buurtenmonitor-enquête werd 792 keer ingevuld = 35,4% van de aangeschreven 2.240 personen. In elke buurt was er een respons tussen de 32,2% en 38,1%.

Traject citymarketing 2023-2024

Hoe zag het traject er uit?

Terug naar navigatie - Traject citymarketing 2023-2024 - Hoe zag het traject er uit?

Begin 2023 vatte het lokaal bestuur een citymarketingtraject aan met als doel op participatieve wijze in kaart te brengen waar de stad voor staat, hoe ze zich kan positioneren naar haar verschillende doelgroepen en hoe ze de daaruit volgende visie in de praktijk kan brengen. Aan de tekentafel zaten onder meer bewoners, ondernemers (kmo’s, detailhandel, horeca, vrije beroepen, zelfstandigen …), beleidsmakers en -medewerkers, verenigingen (sport, cultuur, jeugd …) en vertegenwoordigers van organisaties in toerisme, onderwijs, maatschappelijk werk, zorg en stadsontwikkeling. Zij namen onder meer deel aan een positionerings- en actieworkshop, interviews en online bevragingen. Wie zich al engageerde in deze startfase, alsook nieuwe geïnteresseerden, zullen bovendien worden uitgenodigd om regelmatig hun ideeën te delen via nieuwe participatierondes die het lokaal bestuur de komende maanden en jaren vorm zal geven tijdens de verdere uitrol van het citymarketingplan.

Eeklo beweegt je
Vertrekkend vanuit de kenmerken van Eeklo, haar kernelementen en karakter werden de onderscheidende kracht en merkessentie van de stad bepaald. Deze stappen voerden naar een positioneringsstatement voor de stad dat nadien nog per doelgroep werd gespecifieerd: “Eeklo is volop in beweging, is ambitieus en wil vooruit. De Eeklonaar zet de mens en zijn leef-en werkomgeving centraal in zijn denken en doen. De stad is zorgend en geeft om de toekomst van alle generaties. Veel van waar Eeklo nu voor staat, kan anders. Betrokkenheid maakt de Eeklonaar misschien kritisch, maar als het pad er ligt, wandelt hij fier vooruit. Met enthousiasme en energie bouwen we samen wegen die allen naar Eeklo leiden. Eeklo heeft een groot aanbod aan voorzieningen om comfortabel te wonen, te werken, vrije tijd te beleven, gezond te blijven en zich te ontplooien. Met zijn centrale ligging zet de stad in op een duurzame ontwikkeling van deze troeven in de toekomst. Zijn eigenzinnige karakter maakt de Eeklonaar net iets anders, maar steeds met de voeten op de grond. Eeklo is een stad in beweging en een stad die je beweegt. Ze doet écht iets met je.”

Huisstijlopfrissing
Stad Eeklo wil één sterk stadsverhaal naar buiten brengen, krachtig vormgegeven in woord en beeld. Daarom heeft de huisstijl meer kleur en dynamiek gekregen. Het logo werd zoveel mogelijk behouden, maar kreeg een subtiele stilistische update. Nog steeds staat de postcode 9900 centraal, maar in de communicatie komen de aanhalingstekens en puntjes die je erin kan herkennen duidelijker naar voren. Met deze symbolen wil de stad de fierheid laten spreken in campagnes en verhalen. In lijn met de positionering kwam er ook een nieuwe slagzin: Eeklo beweegt je. 

Ambassadeurscampagne
Geen betere manier om mensen trots op hun stad te laten zijn, te betrekken en te verbinden, dan door Eeklonaars als ambassadeurs zelf hun verhaal te laten vertellen. “Zo wordt het divers en kwaliteitsvol aanbod aan faciliteiten en activiteiten op die manier op een aantrekkelijke wijze door de stad zowel online als in het straatbeeld in de kijker gezet. Als Herbakkersstad telt Eeklo heel wat ‘knappe koppen’. Dat vormde het uitgangspunt om dit in tekst en beeld, ondersteund met een gepast symbool, extra in de verf te zetten.
De verhalen van verschillende Eeklo-ambassadeurs zullen via website eeklo.be/knappekoppen naar buiten gebracht worden. De stad lanceerde daarbij een brede oproep om mensen te nomineren die op welke wijze dan ook een belangrijke rol spelen in Eeklo.

 

PARTICIPATIEF TRAJECT

Op 27 april 2023 werd de Consumeter door City D-WES gelanceerd, een bevraging met 1.500 Belgen als deelnemers, waaronder dus ook potentiële bezoekers van Eeklo. Dit is een algemene bevraging, waaronder dus ook enkele vragen over Eeklo werden opgenomen. 

Op woensdag 10 mei 2023 was er een positioneringsworkshop in het Sportpark. Opzet: de positionering van stad Eeklo bepalen samen met diverse stakeholders. Er waren 19 aanwezigen. De groep werd onderverdeeld in 4 kleine groepen. Deze groepen kregen enkele vragen/stellingen en moesten deze invullen in groep.

In mei en juni 2023 werden individuele interviews uitgevoerd bij diverse stakeholders. Dit zijn personen die niet konden deelnemen aan de workshop, interessante profielen die zeker gehoord moesten worden, politieke vertegenwoordigers enz. De individuele interviews vonden telkens online plaats. Het groepsinterview met de politieke vertegenwoordigers werd op maandag 12 juni 2023 georganiseerd in het Stadskantoor.

Op woensdag 21 juni 2023 was er de actieworkshop in het Sportpark. Opzet: de acties voor stad Eeklo bepalen samen met diverse stakeholders. Er waren 30 aanwezigen. De groep werd onderverdeeld in kleine groepjes. Er werd gewerkt aan de hand van de GPS brainstorm tool. De groepjes kregen telkens stellingen te zien over Eeklo en moesten op post-its hun acties / bedenkingen / suggesties opschrijven. Deze post-its werden dan telkens bij de juiste stelling gekleefd. Vervolgens kreeg iedere deelnemer de kans om groene en rode stickers te kleven bij de respectievelijk goede en slechte ideeën. Op het einde overliep de moderator alle informatie samen met 2 deelnemers van de workshop. Zo werd er een constructief gesprek gehouden over alle ideeën. 

Manifest

Terug naar navigatie - Traject citymarketing 2023-2024 - Manifest

Van beloftevolle sporters tot energieke ondernemers. Van betrokken buurtbewoners tot duurzame denkers. Van cultuurliefhebbers tot sociale beestjes. Van fietsers, wandelaars, shoppers tot terrasjeszitters. Van karakterkoppen, heethoofden, halve garen, tot misbakels.

In Eeklo leven legendes. Vroeger werd verteld dat onze Herbakker je hoofd jonger, mooier of slimmer kon maken. Vandaag weten we dat bij ons vooral knappe koppen wonen. Die verzetten hemel en aarde voor elkaar en voor onze stad. 

Samen maken we Eeklo sterker en mooier. In alle opzichten. We organiseren legendarische evenementen en vertellen straffe verhalen. Want we zijn doeners. En we doen graag gewoon. We kunnen er boeken over schrijven en dat doen we ook. Ook over onze innovatieve ideeën die hier groeien als kool.

Over onze unieke ligging die ons zo aantrekkelijk maakt, stedelijk en landelijk tegelijk, met alle troeven die daarbij horen. Overal alles wat we hebben om comfortabel te kunnen wonen, te werken, te ontspannen, op te groeien en ouder te worden. Over dat alles scheppen we niet graag op. 

Onze kritische kijk en onze no-nonsense mentaliteit zijn misschien wel ingebakken, maar ze zetten ons ook in beweging en drijven ons voort. 

Ja, we mogen fier zijn op wat we doen. Met elkaar en voor elkaar. Op wat we samen realiseren. En vooral op wie we zijn. Eigenzinnig, energiek, echt. Warm en open-minded. Met een hoekje af, een vleugje humor achter de hand en met twee voeten op de grond. Wij zijn Pol, Mia, Aram, Sofie, Febe, Maxim, Nadia, Emiel, Juan, Amelle, ... en zo'n 22.000 andere Eeklonaars.

Wij zijn Eeklo! 

En we laten niemand onbewogen. 

Leeftijdsvriendelijkheidsscan - onderzoek Healthy Ageing in het beleid

Onderzoek HOWEST

Terug naar navigatie - Leeftijdsvriendelijkheidsscan - onderzoek Healthy Ageing in het beleid - Onderzoek HOWEST

Het Projectmatig Wetenschappelijk Onderzoek (PWO) Healthy Ageing in het Beleid van HOWEST wil lokale overheden ondersteunen in de (verdere) uitbouw van een leeftijdsvriendelijke omgeving.
Een leeftijdsvriendelijke stad of gemeente is een stad of gemeente die actief ouder worden stimuleert door de mogelijkheden voor gezondheid, participatie en veiligheid te optimaliseren om zo de levenskwaliteit te verbeteren van mensen die ouder worden (WHO, 2007).
De WHO (2007) heeft in haar age-friendly city framework acht domeinen van leeftijdsvriendelijkheid gedefinieerd:

Fysieke omgeving

  • Publieke ruimte en gebouwen
  • Mobiliteit en transport
  • Wonen

Sociale omgeving

  • Socio-culturele participatie
  • Respect en sociale inclusie
  • Maatschappelijke participatie

Dienstverlening

  • Communicatie en informatie
  • Gezondheid en zorg

 

Een onderdeel van het onderzoeksproject Healthy Ageing in het beleid was de ontwikkeling van de Leeftijdsvriendelijkheidsmonitor (LVM). Deze monitor brengt bovenstaande acht domeinen in kaart en maakt gebruikt van de data van de 65-plussers uit de driejaarlijkse bevraging van de Gemeente-Stadsmonitor.

Deze LVM berekent een globale leeftijdsvriendelijkheidsscore voor elke Vlaamse gemeente. Verder wordt er per domein en per indicator een gemiddelde score berekend. Dit laat lokale overheden toe om niet alleen hun globale LV-score te kennen, maar ook na te gaan welk domein van leeftijdsvriendelijkheid goed of minder goed scoort. Alsook om binnen dit domein te zien welke indicator(en) voor deze score verantwoordelijk is.

Voor Eeklo werden de indicatoren van de Gemeente-Stadsmonitor door 103 oudere inwoners (65-plussers) ingevuld. In de statistische analyses werden gewichten aan de data toegekend zodat deze representatief is voor de groep 65-plussers in Eeklo. Meer info: https://gemeente-stadsmonitor.vlaanderen.be/over-de-monitor/veelgestelde-vragen.

Via de LVM kan een lokale overheid zijn eigen evolutie op de acht domeinen van leeftijdsvriendelijkheid in kaart brengen en monitoren. De data worden driejaarlijks verzameld waardoor de LVM aldus een ondersteunende tool kan zijn die lokale overheden kunnen gebruiken om mee hun beleidsbeslissingen en -acties gericht te definiëren en op te volgen. Meer info over de LVM is terug te vinden op de website van de LVM (https://www.leeftijdsvriendelijkheidsmonitor.be/scan)

Binnen het eerste jaar van het onderzoeksproject werd de LVM uitgetest in twee proeftuingemeenten: Aalst en De Haan. In een volgende fase werd de aangepaste LVM uitgetest in Eeklo. Aanvullend werden in stad Eeklo focusgroepgesprekken georganiseerd om zicht te krijgen op hoe leeftijdsvriendelijk oudere inwoners (65-plussers) hun eigen stad ervaren. 

Resultaten leeftijdsvriendelijkheidsmonitor Eeklo

Terug naar navigatie - Leeftijdsvriendelijkheidsscan - onderzoek Healthy Ageing in het beleid - Resultaten leeftijdsvriendelijkheidsmonitor Eeklo

Eeklo kent voor 2023 een globale leeftijdsvriendelijkheidsscore van 61 op 100.
In 2020 bedroeg de globale leeftijdsvriendelijkheidsscore 59 op 100.

Als we kijken naar de verschillende domeinen, zien we voor 2023 het volgende beeld.

Volgende dimensies scoren goed (>70/100) in Eeklo

Wonen 97/100

Respect en sociale inclusie 71/100

Gezondheid en zorg 90/100

 

Volgende dimensies scoren gemiddeld (50-70/100) in Eeklo

Publieke ruimte en gebouwen 51/100

Socio-culturele participatie 51/100

 

Volgende dimensies scoren zwak (<50/100) in Eeklo

Communicatie en informatie 47/100

Mobiliteit en transport 40/100

Maatschappelijke participatie 20/100

Focusgesprekken

Terug naar navigatie - Leeftijdsvriendelijkheidsscan - onderzoek Healthy Ageing in het beleid - Focusgesprekken

Er werd voor de methodiek van focusgroepgesprekken gekozen omdat deze de mogelijkheid bieden om:

  • Interacties en discussies tussen deelnemers te observeren, wat leidt tot rijkere gegevens dan individuele interviews.
  • Verschillende perspectieven op hetzelfde onderwerp te vergelijken.
  • Onverwachte inzichten te ontdekken door spontane groepsreacties.

Daarnaast was het een goede aanvulling op de kwantitatieve data van de LVM.
De focusgroepgesprekken werden telkens door twee laatstejaars studenten Toegepaste Gezondheidswetenschappen van Howest afgenomen, waarbij de ene de rol van moderator en de andere de rol van observator opnam.

De deelnemers werden gerekruteerd aan de hand van een oproep (september 2024) via verschillende kanalen: een flyer verspreid via het lokale dienstencentrum Zonneheem, oproep via de nieuwsbrief van Stad Eeklo en van het lokale dienstencentrum Zonneheem. De deelnemers werden geselecteerd op basis van leeftijd (65+) en woonplaats en werden ingedeeld in groepen van zes, zodat er voldoende diversiteit binnen de discussies werd gewaarborgd.

De focusgroepgesprekken (6 in totaal - 36 deelnemers) werden afgenomen op 15, 18 en 21 oktober 2024 in een vergaderruimte van het LDC Zonneheem. De duur van elke sessie bedroeg gemiddeld 90 minuten. De gesprekken werden met toestemming van de deelnemers opgenomen (enkel audio) om transcriptie achteraf mogelijk te maken.

De discussie werd gestructureerd aan de hand van een semi-gestructureerde topiclijst, opgesteld op basis van het framework van de WHO rond leeftijdsvriendelijkheid. De topiclijst omvat de acht domeinen en drie overkoepelende clusters. Per focusgroepgesprek kwamen telkens twee clusters aan bod.

Conclusies

Terug naar navigatie - Leeftijdsvriendelijkheidsscan - onderzoek Healthy Ageing in het beleid - Conclusies

De acht thema’s van leeftijdsvriendelijkheid werden aan de hand van focusgroepen bij 65-plussers uit Eeklo bevraagd. Over de verschillende thema’s werden een aantal positieve punten alsook een aantal werkpunten door de deelnemers benoemd.

Op vlak van publieke ruimte en gebouwen is men tevreden met het groen in de stad. Dit komt ook overeen met de beoordeling in de LVM. Als aandachtspunt haalt men het aantal zitbanken aan. Net zoals in de LVM wordt ook hier de staat van de voetpaden, fietspaden als slecht beschouwd. De meningen over het onveiligheidsgevoel waren verdeeld, wat ook deels weerspiegeld wordt in de score van de LVM (51/100).

Op vlak van mobiliteit kwam naar voor dat ouderen wel tevreden zijn met de parkeergelegenheden, maar dat er een grote nood is aan parkeergelegenheden voor minder mobiele mensen, alsook een strengere controle op misbruik. In de LVM werd de indicator ‘voldoende parkeergelegenheid’ net bovengemiddeld gescoord (51/100) wat mogelijks kan verklaard worden door de nood aan meer mindervalidenplaatsen.

Voor wonen en huisvesting kwam naar voor dat een deel van de 65-plussers reeds heeft nagedacht over levensloopbestendig wonen. Wel is er een nood aan informatie over verschillende woonvormen.

Bij het domein socio-culturele activiteiten kwam uit de focusgroep naar voor dat men tevreden is over het aanbod en de prijs van de diverse activiteiten. Ook op vlak van het cultuuraanbod in Eeklo was men tevreden. Dit ligt in lijn met de beoordeling via de LVM (70/100). In de LVM werden lagere scores toegekend voor het aanbod aan buurtactiviteiten (6/100) en activiteiten voor ouderen (43/100) wat een stuk in tegenstelling is tot de focusgroepen. Dit kan mogelijks verklaard worden door de selecte steekproef waarbij de deelnemers van de focusgroepen mogelijks net diegene zijn die het aanbod kennen en er deel aan nemen.

Op vlak van respect en sociale inclusie voelt de 65-plusser zich wel geaccepteerd in de buurt. Dit wordt weerspiegeld in de positieve beoordeling van de LVM op vlak van zich thuis voelen (89/100) en graag wonen in Eeklo (89/100). De tevredenheid over het aantal ontmoetingsplekken is afhankelijk van de wijk in Eeklo waarbij de verder gelegen wijken van het centrum minder tevreden zijn. In de LVM wordt hier een score van 55/100 teruggevonden wat kan verklaard worden door het wijkverschil.

Wat betreft het domein maatschappelijke participatie wordt aangegeven dat het steeds moeilijker wordt om vrijwilligers te vinden en dat dit mogelijks de organisatie van bepaalde activiteiten in het gedrang kan brengen. Uit de LVM blijkt dat 26% op geregelde basis vrijwilligerswerk doet.

De 65-plussers zijn zeer tevreden over de communicatie via het Eikenblad. In de LVM scoort communicatie over activiteiten door de stad ook goed (73/100). Op vlak van digitale communicatie scoort Eeklo goed, maar er moet een blijvende bewustwording zijn van de snelheid van digitaliseren en de mogelijke bijhorende digitale kloof. Een aandachtspunt op vlak van communicatie is de terugkoppeling van het stadsbestuur omtrent initiatieven alsook de opvolging van e-mails van de inwoners. Dit ligt in lijn met de lage score op de LVM voor de indicator ‘Informatie inwoners’ (33/100).

Op vlak van gezondheid en zorg kwamen geen grote bemerkingen naar voor. Een groot aandeel van de bevraagden gaf aan mantelzorger te zijn. Uit de LVM blijkt dit 51% te bedragen.

Bevraging Eeklose senioren i.f.v. inspiratienota seniorenraad

Bevraging Eeklose senioren in functie van de opmaak van de inspiratie van de seniorenraad in 2024

Terug naar navigatie - Bevraging Eeklose senioren i.f.v. inspiratienota seniorenraad - Bevraging Eeklose senioren in functie van de opmaak van de inspiratie van de seniorenraad in 2024

De bevraging werd gebaseerd op een vragenlijst die werd gepubliceerd door de Vlaamse Ouderenraad, namelijk ‘leeftijdsvriendelijke gemeente’. We kozen ervoor om onze bevraging te beperken tot de thema’s mobiliteit en wonen. Op die manier kwamen we tot een behapbare bevraging bestaande uit 12 vragen. De bevraging was zowel digitaal als op papier te verkrijgen. In totaal kregen we 342 ingevulde exemplaren terug. De respondenten waren vrij goed verspreid over Eeklo (enkel Balgerhoeke was beperkt vertegenwoordigd) en van diverse leeftijdsgroepen boven de 60 jaar.

MOBILITEIT

Openbaar vervoer

Parkeren

Veiligheid

   

 

WONEN

Aangepaste woningen

 

       

Aanwezige (basis)voorzieningen

Veiligheid

Behoeftenonderzoek sportclubs

Bevraging sportclubs

Terug naar navigatie - Behoeftenonderzoek sportclubs - Bevraging sportclubs

Eeklose sportverenigingen werden bevraagd in verband met hun visie, verwachtingen en noden voor de komende decennia, deze bevraging werd uitgevoerd door de sportdienst. Eind 2023 werd de bevraging met 5 open vragen afgesloten.

  1. Welke zijn de sportieve ambities van uw club voor de komende 5 - 10 jaar?
  2. Wat is er nodig om deze ambities te kunnen bereiken?
  3. Wat zijn de niet-sportieve ambities van uw club voor de komende 5 - 10 jaar?
  4. Wat zijn de sportieve ambities van uw club voor de komende 5 - 10 jaar?
  5. Wat is er nodig om deze niet-sportieve ambities te kunnen bereiken?

Uit deze bevraging kwamen op vlak van infrastructuur vooral volgende noden naar voor:

  • aanleg van een kunstgrasveld voor jeugdopleiding;
  • grote vraag naar opbergruimtes om materialen eigen aan de werking in op te bergen (clubs & scholen);
  • tekort aan kleedkamers;
  • over voldoende sportruimte kunnen beschikken (clubs met verschillende niveaus);
  • betere verlichting van de buitensportvelden;
  • nood aan een cafetaria en aan overdekte voorzieningen (tribunes) voor clubs met een buitenwerking;
  • hangjongeren/netheid/lawaai aan de achterzijde van het Sportpark;
  • er worden veel niet sportieve events georganiseerd op de werpterreinen waardoor de trainingen en wedstrijden niet kunnen doorgaan;
  • slechte ventilatie van de gevechtszaal in het Sportpark.

Op basis van deze bevindingen deed Baristaz een behoeftenonderzoek, waarbij ook de bezettingscijfers van de diverse sportsites werden in rekening genomen. 

Lokale gezondheidsenquête Sciensano 2022

Lokale gezondheidsenquête - samenvatting

Terug naar navigatie - Lokale gezondheidsenquête Sciensano 2022 - Lokale gezondheidsenquête - samenvatting

Op 19 september 2022 startte de lokale gezondheidsenquête in Eeklo. Op basis van een steekproef uit het Rijksregister werden 6.000 inwoners geselecteerd. Van deze 6.000 inwoners werden 3896 personen gecontacteerd per post om deel te nemen aan de studie. In totaal ontvingen we van 1.012 personen op tijd een geldige vragenlijst (responspercentage = 26,0%). De resultaten van Eeklo werden vergeleken met deze van het Vlaamse Gewest op basis van de nationale gezondheidsenquête 2018 en deze van de lokale gezondheidsenquête 2021. De lokale gezondheidsenquête vond plaats in het najaar van 2021 in 7 gemeenten van het Vlaamse Gewest: Beerse, Dilbeek, Haaltert, Kinrooi, Oostende, Riemst en Vilvoorde. Deze resultaten zijn niet representatief voor het Vlaamse Gewest 2021, maar geven wel een indicatie van de gevolgen van de COVID-crisis op de gezondheid.

De vragenlijst peilde naar 18 thema's, waarbij voor Eeklo de volgende resultaten uit de bus kwamen. Op de eerste vier thema's wordt de komende jaren ingezet:

MONDGEZONDHEID

De overgrote meerderheid van de bevolking van Eeklo poetst hun tanden minimum één keer per dag, maar slechts de helft voldoet aan de vereisten en poetst hun tanden twee keer per dag. Dit is minder dan voor het Vlaamse Gewest 2018. Er zijn ook relatief meer personen in Eeklo die een slechte subjectieve mondgezondheid rapporteren. Mannen, 75-plussers en middenopgeleiden hebben een slechtere mondhygiëne dan vrouwen, 35-54-jarigen en hoogopgeleiden. Een slechte subjectieve mondgezondheid komt meer voor bij personen van 55 jaar en ouder, laagopgeleiden en personen die moeilijk rondkomen dan bij 35-44-jarigen, hoogopgeleiden en personen die makkelijk rondkomen.

STRESS EN GEMOEDSTOESTAND

In Eeklo rapporteert 34% van de bevolking van 15 jaar en ouder recente psychische problemen en heeft 23% een reële kans op een psychische aandoening. Deze percentages liggen hoger dan voor het Vlaamse Gewest 2018. De cijfers voor welzijn zijn het gunstigst voor mannen, personen van 65 tot 74 jaar, hoogopgeleiden en personen die makkelijk rondkomen.

KWETSBAARHEID EN VALINCIDENTIE

In Eeklo is bijna een op de vier inwoners van 65 jaar en ouder kwetsbaar. Het percentage kwetsbare personen is vergelijkbaar met dit voor het Vlaamse Gewest 2018. Het percentage kwetsbare personen ligt hoger bij vrouwen dan mannen en stijgt met de leeftijd. Daarnaast is 27% van de bevolking van 65 jaar en ouder in Eeklo gevallen het afgelopen jaar. Dit is meer dan in het Vlaamse Gewest 2018. Meer dan de helft hiervan viel meer dan 1 keer. Hoe ouder men is, hoe hoger de kans op vallen.

VOEDINGSGEWOONTEN

Slechts 8,8% van de bevolking van 15 jaar en ouder in Eeklo eet de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid fruit en groenten; dit is minder dan in het Vlaamse Gewest 2018. Er zijn ook minder personen die dagelijks fruit en groenten eten in Eeklo. Daarentegen komt dagelijkse frisdrank- en snackconsumptie minder voor dan in het Vlaamse Gewest 2018: meer bepaald drinkt 16% dagelijks frisdrank en eet 30% dagelijks snacks. In het algemeen zien we dat vrouwen, personen uit de oudere leeftijdsgroepen, hoogopgeleiden en personen die makkelijk rondkomen de beste eetgewoonten hebben.

 

SUBJECTIEVE GEZONDHEID

In Eeklo geeft 69% van de bevolking ouder dan 15 jaar aan een goede gezondheid te hebben. Dit is minder dan in het Vlaamse Gewest 2018. Drie op de tien rapporteren een chronische aandoening te hebben en bijna een op de vijf functioneel beperkt te zijn; dit is vergelijkbaar met het Vlaamse Gewest 2018. Mannen, hoogopgeleiden en personen die makkelijk rondkomen beoordelen hun gezondheid vaker als goed dan vrouwen, lager opgeleiden en personen die moeilijk rondkomen. Het is een natuurlijk gegeven dat de gezondheid slechter wordt naarmate men ouder wordt.

CONTACTEN MET EEN HUISARTS

De overgrote meerderheid van de Eeklonaars heeft een vaste huisarts (99%).

LEVENSKWALITEIT

De gezondheidsgerelateerde levenskwaliteit in Eeklo ligt lager dan deze in het Vlaamse Gewest 2018 en er zijn relatief minder personen die geen enkel gezondheidsprobleem melden. De levenskwaliteit is lager bij vrouwen, personen van 75 jaar en ouder, laag- en middenopgeleiden, en personen die moeilijk rondkomen dan bij mannen, 15-44-jarigen, hoogopgeleiden en personen die makkelijk rondkomen.

VITALITEIT

Gemiddeld geeft een Eeklonaar van 15 jaar en ouder een score van 7,4 voor levenstevredenheid (op een schaal van 0 tot 10). Dit is minder dan in het Vlaamse Gewest in 2018 (7,6). De gemiddelde vitaliteitsscore ligt ook lager in Eeklo dan in het Vlaamse Gewest in 2018. Vrouwen, laag- en middenopgeleiden, en personen die moeilijk rondkomen zijn minder tevreden met het leven. Voor vitaliteit zien we minder gunstige cijfers bij vrouwen, personen van 15 tot 44 jaar, laag- en middenopgeleiden, en personen die moeilijk rondkomen.

VOEDINGSSTATUS

De gemiddelde BMI in Eeklo (25,7 kg/m²) overschrijdt de grens van een gezond gewicht; gemiddeld gezien is de Eeklonaar dus te zwaar. De gemiddelde BMI in Eeklo is vergelijkbaar met deze in het Vlaamse Gewest 2018, net zoals het percentage personen met overgewicht en obesitas. De BMI is lager bij 18-24-jarigen en personen die makkelijk rondkomen dan bij personen van 35 jaar en ouder en personen die moeilijk rondkomen. Overgewicht komt minder voor bij vrouwen, in de jongere leeftijdsgroepen en bij personen die makkelijk rondkomen. Voor obesitas zien we enkel een lager percentage bij personen die makkelijk rondkomen. Tot slot komt ondergewicht meer voor bij vrouwen dan mannen.

LICHAAMSBEWEGING

De data rond lichaamsbeweging zijn moeilijk te interpreteren omdat er veel ontbrekende waarden zijn. Minder dan de helft van de Eeklonaars zit of staat wanneer ze aan het werk zijn. Gemiddeld zitten ze 5,9 uur per dag, dit is vergelijkbaar met het Vlaamse Gewest 2018. Slechts 14% haalt de algemene richtlijn van 150 minuten aerobe lichaamsbeweging en twee keer krachttraining per week. Eeklo scoort hierop beter dan het Vlaamse Gewest 2018. Jongens van 15 tot 24 jaar halen het vaakst de richtlijn. Voor sedentair gedrag zien we de hoogste cijfers bij jongeren en hoogopgeleiden.

GEBRUIK VAN ALCOHOL

Bijna acht op de tien Eeklonaars drinken alcohol. Dit is vergelijkbaar met het Vlaamse Gewest 2018. Dagelijks alcoholgebruik (7,3%) en het overschrijden van de richtlijn (10%) komen minder voor in Eeklo. Het gebruik van alcohol komt meer voor bij 35-64-jarigen en personen die makkelijk rondkomen dan bij 15-24-jarigen en personen die moeilijk rondkomen, en stijgt met het opleidingsniveau. Voor dagelijks alcoholgebruik zien we het hoogste percentage bij mannen van 75 jaar en ouder. Tot slot komt het overschrijden van de richtlijn voor alcohol en wekelijkse hyperalcoholisatie meer voor bij mannen dan vrouwen.

TABAKSGEBRUIK

In Eeklo rookt 15% van de bevolking: 10% rookt dagelijks en 4,6% occasioneel. 2,5% is zware roker. Het percentage dagelijkse rokers ligt lager in Eeklo dan in het Vlaamse Gewest. De huidige en dagelijkse rokers bevinden zich meer onder lager opgeleiden en personen die moeilijk rondkomen dan onder hoogopgeleiden en personen die makkelijk rondkomen. Meer 15-64-jarigen dan 75-plussers geven ook aan dat ze roken. Zwaar roken komt tot slot meer voor bij personen die moeilijk rondkomen dan bij personen die makkelijk rondkomen.

E-SIGARET EN CANNABIS

Er zijn weinig Eeklonaars die e-sigaretten roken (4,0%); dit is vergelijkbaar met het Vlaamse Gewest in 2018. Er is ook slechts een klein percentage (2,3%) dat aangeeft cannabis te hebben gebruikt in de afgelopen maand. Het gebruik van cannabis ligt het hoogst in de jongste leeftijdsgroepen en bij mannen.

SOCIALE CONTACTEN

23% van de Eeklonaars van 15 jaar en ouder rapporteert een zwakke sociale ondersteuning. Dit is meer dan in het Vlaamse Gewest in 2018. Een zwakke sociale ondersteuning wordt meer ervaren door vrouwen, laag- en middenopgeleiden, en personen die moeilijk rondkomen.

GEZONDHEID EN OMGEVING

De belangrijkste factor die voor hinder in de wijk of buurt zorgt is de hoeveelheid of snelheid van het verkeer: 28,5% van de inwoners van Eeklo geeft aan hiervan hinder te ondervinden; dit is meer dan in het Vlaamse Gewest 2018. Inwoners van Eeklo ondervinden ook vaker problemen met de opstapeling van vuilnis, vandalisme en toegang tot parken of recreatieve terreinen. Meer midden- dan hoogopgeleiden ondervinden hinder van het verkeer en toegang tot parken in de buurt. Meer laag- en midden- dan hoogopgeleiden ondervinden ook hinder van de opstapeling van vuilnis. Daarnaast ondervinden personen die moeilijk versus makkelijk rondkomen meer hinder van alle vier de factoren in de buurt.

De belangrijkste factor die voor hinder thuis zorgt is lawaai afkomstig van verkeer, vliegtuigen, buren of ondernemingen in de buurt: een op de drie Eeklonaars stoort zich hieraan. Bovendien stoort 17% van de Eeklonaars zich thuis aan trillingen (door verkeer of ondernemingen) en 12% aan geur; dit is telkens meer dan in het Vlaamse Gewest 2018.

BLOOTSTELLING AAN TABAKSROOK

17% van de inwoners van Eeklo geeft aan passief te roken; dit is minder dan in het Vlaamse Gewest 2018. Passief roken wordt het meest gerapporteerd door jongeren en het percentage dat blootgesteld wordt daalt met de leeftijd. Meer personen die moeilijk versus makkelijk rondkomen rapporteren ook blootgesteld te worden aan tabaksrook van anderen. Blootstelling gebeurt voornamelijk bij anderen thuis, thuis en in openbare plaatsen.

INFORMELE ZORG

In Eeklo wordt er relatief meer informele zorg geboden dan in het Vlaamse Gewest 2018. De hulp wordt het vaakst geboden door personen van 55 tot 74 jaar. Er wordt ook meer hulp geboden door midden- en hoogopgeleiden dan laagopgeleiden. Informele zorg wordt voornamelijk geboden aan familie die niet tot het huishouden behoort, waarschijnlijk aan de ouders. Bij de 75-plussers wordt echter het vaakst hulp geboden aan iemand uit het eigen huishouden, waarschijnlijk aan de partner.

Studie / bevraging e-inclusie 2023-2024

Intergemeentelijk project Allemaal Digitaal

Terug naar navigatie - Studie / bevraging e-inclusie 2023-2024 - Intergemeentelijk project Allemaal Digitaal

Het project Allemaal Digitaal was een samenwerkingsverband van stad Eeklo en de gemeenten Aalter, Assenede, Kaprijke, Lievegem en Sint-Laureins. Het liep van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2024.

Het project zette in op:

  • opzetten van innovatieve en schaalbare acties;
  • opzetten en uitbouwen van een lokaal e-inclusiebeleid;
  • verbeteren van de toegankelijkheid van de digitale dienstverlening.

We ontvingen hiervoor subsidie vanuit de Vlaamse overheid.

Algemene aanbevelingen vanuit het project:

  • multikanaalstrategie voor communicatie van het aanbod;
  • bereikbaar zijn via meerdere kanalen (click-call-connect-principe);
  • blijvend inzetten op ondersteuning van de inwoners:
    • aanbieden van toegang tot toestellen en internet;
    • aanbieden van ondersteuning en vorming;
  • e-inclusie in de reguliere werking van steden/gemeenten inbedden;
  • e-inclusie tot een transversaal thema maken;
  • troeven van steden/gemeenten benutten: nabijheid bij de burger en lokaal netwerk;
  • continueren bestaande initiatieven;
  • werven en ondersteunen van digivrijwilligers;
  • intergemeentelijk elkaar versterken;
  • blijvende evaluatie en aanpassing.

Bevraging sleutelfiguren, burgers en digivrijwilligers in Eeklo

Terug naar navigatie - Studie / bevraging e-inclusie 2023-2024 - Bevraging sleutelfiguren, burgers en digivrijwilligers in Eeklo

Binnen het project werd een analyse gemaakt van het reeds aanwezige aanbod in Eeklo en de noden die er waren op het digitale vlak: dit door gesprekken met sleutelfiguren en een bevraging van de inwoners. De bevraging was digitaal beschikbaar (44 respondenten) en werd mondeling afgenomen bij bezoekers van Wijkcentrum De Kring.
De analyse leidde tot inzichten in dringende vormingsnoden en hiaten in het bestaande aanbod, en daarnaast gaf het handvaten om doelstellingen op langere termijn te bepalen. De bestaande initiatieven werden gescreend op toegankelijkheid op basis van de ‘Web
Content Accessibility Guidelines’.

De digivrijwilligers rapporteerden in 2023/2024 in een online formulier over het digispreekuur: locatie, soort vraag, leeftijd van de bezoeker… Op die manier werden inzichten verworven om indien nodig bij te sturen. Daarnaast gaven de digivrijwilligers ook mondeling feedback aan de lokale coördinator: informeel en op bijeenkomsten van de groep.

Medewerkers van ict, taal-en inburgering, Wijkcentrum De Kring, bibliotheek, OCMW en de senioren- en buurtzorgconsulent wisselden info uit over wat goed liep, wat de knelpunten waren en gaven aanbevelingen om het e-inclusiebeleid te verankeren. Enkele zaken die de groep als belangrijk aanstipte:

  • vormingen organiseren rond de digitale toepassingen van de stad;
  • inzetten op vorming van personeel rond het digitale en ondersteuning van burgers op het vlak van e-inclusie;
  • digispreekuren en vormingen op buurtniveau bieden meerwaarde;
  • een goed gestructureerd intranet en een gebruiksvriendelijke website zijn noodzakelijk: op die manier vinden medewerkers en burgers eenvoudig alle info over stedelijke diensten en activiteiten.

In de beleidstool digitale inclusie wordt aanbevolen om ervoor te zorgen dat er per 2.500 volwassen inwoners een openbare computer en ander digitaal materiaal (kaartlezer, printer, scanner, enz.) ter beschikking is. Volgens het aantal inwoners in Eeklo in 2023 werd aanbevolen om 9 openbare computers te voorzien. In Eeklo was dit doel gerealiseerd met digipunten in de bibliotheek, Wijkcentrum De Kring en LDC De Zonneheem. In 2024 werden drie nieuwe digipunten geopend: in AZ Alma, Buurthuis ’t Roze Blommeke en het Sportpark. De bedoeling van de drie nieuwe locaties was om de toegang voor de burgers in wijken met de digitaal meest kwetsbare bevolking - Sint-Jozef, Crielkens en Zonnepark - te vergemakkelijken.

In de loop van het project kwamen er 6 extra locaties met wifi. 

Stad Eeklo organiseert ondersteuning in:

  • AZ Alma (wekelijks):
    o woensdag van 14.00 tot 16.00 uur
    o vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur
  • Bibliotheek (wekelijks) op zaterdag van 10.00 tot 11.30 uur
  • Buurthuis ’t Roze Blommeke (tweewekelijks) op dinsdag van 14.00 tot 15.30 uur
  • De Kring (wekelijks) op woensdag van 10.00 tot 11.30 uur
  • LDC Zonneheem (wekelijks) op woensdag van 14.00 tot 15.30 uur
  • Sportpark (tweewekelijks) op dinsdag van 14.00 tot 15.30 uur.

Eeklo kreeg via Radio2 ook de kans om het aanbod e-inclusie in Eeklo en de andere gemeenten uit de samenwerking bekend te maken bij een heel ruime doelgroep. Op donderdag 16 november 2023 streek De Radio2 Digitour neer op de donderdagmarkt in Eeklo. Kim Debrie ging er van 9 tot 13 uur in gesprek met experten, luisteraars en voorbijgangers: samen zochten ze naar antwoorden op alle vragen over digitale toepassingen.

AANBEVELINGEN UIT DIT TRAJECT

  • De vraag naar vorming is groot: minstens maandelijks op verschillende locaties, Dit vraagt het nodige budget en een medewerker die de vorming kan ondersteunen (afstemmen met vormingspartner, planning, practica …).
  • Een lerend netwerk onder burgers is een opportuniteit. Na de eerste kennismaking met een thema ontstaan er vaak nieuwe vragen, omdat deelnemers het geleerde verder verwerken en integreren: soms is het voldoende om toegang te bieden tot een digispreekuur, maar vaak lijkt een lerend netwerk zinvoller.
    Uiteindelijk zouden deelnemers aan dit lerend netwerk kunnen doorgroeien tot digivrijwilligers: zij zullen de zaken eenvoudig kunnen uitleggen aan anderen. Bovendien verzekeren we zo nieuwe instroom.
  • Eeklo werkt aan een geïntegreerd concept voor dienstverlening. Het is essentieel dat e-inclusie meegenomen wordt in dit traject, om zo e-inclusie meer tot een transversaal thema te maken. Vorming / ondersteuning van medewerkers rond e-inclusie zal een belangrijke voorwaarde zijn om dit transversale te realiseren.
  • Door de uitbreiding van de initiatieven voor digitale inclusie binnen de gemeente, groeit de behoefte aan coördinatie. Dit kan worden ondersteund door de ontwikkeling van het Digibuddy-platform.
  • De huidige initiatieven kunnen worden uitgebreid om ook kinderen en mensen met een beperking te bereiken.
  • Het is aangewezen om de medewerkers van de stedelijke diensten met een loketfunctie te ondersteunen op het gebied van e- inclusie, zodat zij de inwoners nog beter kunnen helpen.
  • Er wordt sterk op aangedrongen dat digitale inclusie een actie blijft in het Meerjarenplan om de behaalde vooruitgang te waarborgen.

Trajecten Zorgzame Buurten en Straatambassadeurs

Zorgzame Buurten

Terug naar navigatie - Trajecten Zorgzame Buurten en Straatambassadeurs - Zorgzame Buurten

In de periode 2022-2024 konden we gebruik maken van een Vlaamse subsidie voor Zorgzame Buurten. We rolden dit vooral uit in de wijk Sint-Jozef. Daar deden we ervaring op met buurtwerking.

Aanbevelingen / aandachtspunten - Zorgzame Buurten / buurtwerking: 

  • Buurtwerking is werken op maat. Wat in de ene buurt werkt, werkt daarom niet vanzelfsprekend in een andere buurt.
  • Het realiseren van buurthuizen in de publieke ruimte is een meerwaarde om ontmoeting te stimuleren en aanbod (vrije tijd, dienstverlening …) dichterbij de mensen te brengen. Dit kan ons doen afstappen van het gecentraliseerd werken en het werken op vraag. Dit vergt tijd, inspanningen en kleine stappen.
  • Het is essentieel om in buurtwerking enkele bouwstenen te hebben. Dit gaat enerzijds om betrokken buurtbewoners, anderzijds ook over partners die een engagement kunnen / willen opnemen. Bovenal moet er een trekker zijn. Iemand die overkoepelend alles kan bekijken, contacten kan leggen met (toekomstige) partners en die een aanspreekpunt is voor de werking / vrijwilligers. Een trekker is én blijft belangrijk. Vrijwilligers betekenen heel veel in de buurtwerking, maar ze hebben een aanspreekpunt en coördinatie blijvend nodig.
  • Persoonlijke benadering en aanklampend werken is belangrijk. Dit vergt tijd, maar rendeert. Het toont wie effectief de buurtbewoners zijn en wat hen bezighoudt, maar het zorgt er ook voor dat mensen de werking beter leren kennen en mogelijks de drempel als minder groot ervaren. Dit in combinatie met andere communicatiemethodieken.
  • Buurthuizen bieden de mogelijkheid om allround gebruik van te maken met oog op het bereiken van de burger. Hoe gevarieerder het aanbod is, of wat er wordt georganiseerd, hoe gevarieerder en breder het publiek is. De ene activiteit kan meer gericht zijn op ouderen, de andere meer op de insteek van jongeren …
  • Belangrijk is ook dat er een overkoepelend overleg is over de buurtwerkingen heen.

Straatambassadeurs

Terug naar navigatie - Trajecten Zorgzame Buurten en Straatambassadeurs - Straatambassadeurs

Samen met het Plattelandscentrum Meetjesland en enkele andere Meetjeslandse gemeenten liepen we een traject rond Straatambassadeurs.

Aanbevelingen / aandachtspunten – Straatambassadeurs:

  • Straatambassadeurs zijn buurtbewoners die extra aandacht hebben voor het reilen en zeilen van de straat/buurt met sociale insteek.
  • Er moet verder een kader rond ontwikkeld worden, want nu wordt te vaak de term Straatambassadeurs aangehaald met verkeerde insteken. Dit maakt het ingewikkeld en onoverzichtelijk. Het sociale aspect primeert, maar laat net dat sociale aspect niet duidelijk te definiëren zijn, waardoor je het niet eenvoudig in een kader kan gieten.
  • Door de afloop van het project en de verdere focus op fysieke buurtwerking, ligt de werving momenteel een beetje stil. Desalniettemin zullen er nog veel meer mensen zijn die op heden al Straatambassadeur zijn, maar niet de naam dragen.
  • De jongste tijd geven wij Straatambassadeurs vooral een plek in de buurtwerking door bv. het buurthuis in hun buurt mee open te houden. Dit is natuurlijk geen vereiste, maar is wel een mooie invulling van de rol.
  • Straatambassadeurs kunnen bv. echt ‘opgeleid’ worden met kennis en vaardigheden, maar dit vergt tijd en inzet. Nu is dit op heden niet het geval. Ze kunnen wel bij hun aanspreekpunt terecht.
  • Er moet een mix zijn van enerzijds Straatambassadeurs die zelf noden in de buurt kunnen detecteren en mensen kan aanspreken, anderzijds moeten buurtbewoners zelf of via een vertrouwenspersoon (bv. buurtzorgconsulent, WDK, Woonmee …) kunnen aangeven dat ze nood hebben aan een vaker contact en moet er een match kunnen gemaakt worden met een Straatambassadeur uit de buurt. Dus dit betekent enerzijds inzetten op ‘scholing’ qua detectie, anderzijds op duidelijke communicatie en bekendheid van ‘Straatambassadeurs’, zodanig dat buurtbewoners en partners weet hebben van het bestaan en kunnen doorverwijzen.
  • Ook via Hoplr kan nu burenhulp aangeboden worden en kunnen burenhulpvragen gesteld worden.

DOE-meter 2025

DOE-meter: bevraging rond vrijwilligerswerk en verenigingsleven

Terug naar navigatie - DOE-meter 2025 - DOE-meter: bevraging rond vrijwilligerswerk en verenigingsleven

Uit het Doe-meter onderzoek, een nationale enquête omtrent vrijwilligerswerk van najaar 2024/voorjaar 2025 blijkt dat maar liefst 80% van de Belgen zich op een of andere manier engageert. Opvallend is dat het aantal vrijwilligers ten opzichte van 2 jaar geleden is gestegen. Dit toont aan dat er een groeiende bereidheid is om tijd en energie te investeren in het helpen van anderen en het ondersteunen van organisaties. Toch zijn er nog steeds uitdagingen voor organisaties. Vooral tijd vinden voor engagement blijft een struikelblok.

Uit het onderzoek blijkt dat 43% van de Belgen zich actief inzet als vrijwilliger in een organisatie of vereniging, een stijging ten opzichte van 2 jaar geleden. Mensen zoeken steeds vaker naar zinvolle manieren om bij te dragen aan de maatschappij. Tegelijkertijd blijft ook informele hulpverlening, zoals mantelzorg en burenhulp, een belangrijke vorm van engagement. 80% biedt hulp in de nabije omgeving.

Toch is er nog veel potentieel bij niet-vrijwilligers. Velen staan open voor vrijwilligerswerk, maar vinden hiervoor moeilijk de tijd of zien het niet mogelijk om zich op regelmatige basis in te zetten. Een flexibele en efficiënte organisatie kan hen over de streep trekken.

Uit de resultaten blijkt dat vrijwilligers vooral op zoek zijn naar een organisatie die goed georganiseerd, toegankelijk en plezierig is. Bovendien wordt flexibiliteit steeds belangrijker. Mensen willen zich engageren, maar op een manier die aansluit bij hun beschikbare tijd en interesses. Dit is een belangrijke boodschap voor verenigingen: wie vrijwilligers wil aantrekken en behouden, moet inspelen op hun verwachtingen en noden.

Mensen engageren zich omdat ze interesse hebben in de activiteiten (87%) en voor het positieve gevoel dat ze eraan overhouden (78%). Het idee een positieve impact te hebben op de maatschappij is voor velen doorslaggevend. Steden en gemeenten kunnen een cruciale rol spelen in het stimuleren van vrijwilligerswerk.

Ook in Eeklo deden we mee met deze DOE-meter. In Eeklo namen 185 personen deel. 72% is vrijwilliger. 64% is lid van een vereniging; 48% is ‘helper’ (voor buurt of familie); 62% is minstens 1 keer per week bezig voor zijn/haar organisatie. Bijna 60% is actief binnen vrije tijd & ontspanning en/of binnen welzijn & gezondheid. 42% is actief in de buurt/wijk.

Waarom doen deze 185 Eeklonaars vrijwilligerswerk?

  1. omwille van de interesse in de activiteit (93%);
  2. het krijgen van een goed gevoel (87%);
  3. omwille van grote nood aan vrijwilligers (77%);
  4. 68% doet dit omwille van het netwerk en de nieuwe contacten.

Om het engagement bij een organisatie te blijven behouden zijn volgende zaken belangrijk: de vereniging moet goed georganiseerd zijn en het vrijwilligerswerk moet plezant zijn (dit is niet anders dan de Belgische resultaten). Meer dan de helft van de Eeklose respondenten is al meer dan 10 jaar actief vrijwilliger. Bijna de helft krijgt geen enkele vergoeding (en vindt dit ook niet belangrijk).

Op de vraag hoe Eeklo mensen meer kan aanzetten tot (vrijwilligers)engagement komt het volgende uit de bus:

  1. meer promo door vrijwilligerswerk en verenigingen regelmatig onder de aandacht te brengen via gemeentelijke infokanalen (49%);
  2. online-databank en digitaal vrijwilligersloket voor de gemeentelijke projecten (35%) en voor verenigingen (28%);
  3. vrijwilligerscoördinator (31%).

Wat het helpen betreft is dit de top 3:

  1. 54% praktische hulp aan buren/familieleden;
  2. 53% gezelschap;
  3. 48% boodschappen doen.

Politieke bevraging voorjaar 2024 door #Team9900

Bevraging naar aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen

Terug naar navigatie - Politieke bevraging voorjaar 2024 door #Team9900 - Bevraging naar aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen

#Team9900, een kartel van CD&V, Open-VLD, Groen en enkele onafhankelijken, organiseerde in het voorjaar 2024 een grote burgerbevraging. Hierin werd gepolst naar o.m. veiligheid, mobiliteit, (gratis) parkeren, tevredenheid over voet- en fietspaden, vrijetijdsbesteding, communicatie, goedkopere tarieven en voorrang voor Eeklonaren enz. Deze enquête werd door 524 Eeklonaren volledig ingevuld. De resultaten van deze bevraging werden door het politiek kartel gebruikt als basis voor hun beleidsverklaring, toen ze samen met Vooruit de meerderheid voor de bestuursperiode 2025-2030 vormde.

Deze beleidsverklaring vormde op haar beurt de basis voor het meerjarenplan 2026-2031.

Omwille van deze uitgebreide enquête vanuit politieke hoek, werd er ook voor gekozen om vanuit de administratie geen extra bevragingen te organiseren en alle uitgevoerde en lopende participatietrajecten mee als basis voor de opmaak van het meerjarenplan te gebruiken.

Gemeente-Stadsmonitor 2023

Gemeente-Stadsmonitor - burgerbevraging 2023

Terug naar navigatie - Gemeente-Stadsmonitor 2023 - Gemeente-Stadsmonitor - burgerbevraging 2023

De Gemeente-Stadsmonitor is een omgevingsscanner die de brede omgeving van elke Vlaamse gemeente en stad in beeld brengt. De monitor bevat meer dan 400 omgevingsindicatoren of -cijferreeksen, waarvan er ruim 100 worden verzameld door middel van een driejaarlijkse burgerbevraging. Al deze indicatoren geven elk lokaal bestuur een uitstekend zicht op de staat van de gemeente of stad. 

Meer info en resultaten over Eeklo via https://gemeente-stadsmonitor.vlaanderen.be/

Tevredenheidsmeting Buitenschoolse Kinderopvang 2023

Resultaten

Terug naar navigatie - Tevredenheidsmeting Buitenschoolse Kinderopvang 2023 - Resultaten

223 gezinnen vulden in juni 2023 een tevredenheidsmeting van de buitenschoolse kinderopvang in (van de in totaal 1.355 gebruikers van de BKO). Vaststellingen uit de bevraging:

  • De gemiddelde tevredenheidsscore is 4,1 op 5.
  • Ouders zijn tevreden over de communicatie en het inspelen op zorgen van hun kinderen.
  • 9 op 10 ouders zeggen binnen de 24 uur een antwoord te krijgen op een vraag.
  • 77% van de ouders vindt dat begeleiders altijd tijd vrij maken voor ouder en kind. Ouders geven verder aan dat ze altijd terecht kunnen bij de begeleiding met vragen.
  • De meeste ouders vinden dat hun kind bijleert in de opvang en dat er rekening wordt gehouden met hun interesses.
  • 24% van de ouders weet niet dat BKO en school samenwerken i.f.v. zorgoverleg of andere activiteiten.
  • Amper de helft van de ouders weet hoe de klachtenprocedure verloopt.
  • 92% beoordeelt de opvang als gezellig; 98% vindt dat er voldoende plaats is om te spelen. Meer dan 95% vindt de buitenruimte aantrekkelijk om in te spelen.
  • Zo goed als iedereen (95%) vindt het belangrijk dat er een gezond en aangepast vieruurtje is, 2/3 wil hiervoor extra betalen. Een kwart van de ouders is niet op de hoogte dat hun kind zelfstandig huiswerk kan maken in de opvang.

Het valt op dat de investering van afgelopen jaren in nieuwe of gerenoveerde gebouwen naar veiligheid en speelruimtes erg gewaardeerd wordt. De goede werking is vooral te danken aan de werknemers die dag in dag uit het beste van zichzelf geven en met veel passie hun job uitoefenen. Ondanks de grote capaciteiten van de BKO’s voelt het voor veel ouders nog steeds aan als een vertrouwd, warm nest.

Voedselstrategie Eeklose Goeste

Wat staat te lezen in Eeklose Goeste

Terug naar navigatie - Voedselstrategie Eeklose Goeste - Wat staat te lezen in Eeklose Goeste

Stad Eeklo zet in op drie strategische doelstellingen voor een duurzaam voedselsysteem. De doelstellingen kwamen tot stand na een uitgebreide inventarisatie en een participatieproces.

1. Inwoners vinden de weg naar lokale producenten
De oorsprong en producent van je voeding leren kennen schept een band en creëert meer respect. In en rond Eeklo zijn al heel wat duurzame en korte keten producenten actief die bij de inwoners nog onvoldoende gekend zijn. De bestaande initiatieven en producenten willen we beter bekend maken bij het grote publiek. Van sensibilisering willen we naar activering gaan. Niet alleen ontdekken, maar ook aankopen van lokale voeding.
We gaan ook op zoek naar een manier om een overzicht te bieden van alle duurzame initiatieven die vlot geraadpleegd en gebruikt kunnen worden. Dat kan via online kanalen, maar wordt ook via publicaties en evenementen ondersteund. Zowel met communicatie via de stadskanalen als op lokale markten of in bestaande handelszaken kunnen we onze Meetjeslandse producenten in de kijker zetten.
We willen de inwoners tot slot ook tot bij de producent brengen. Denk maar aan boerderijbezoeken, workshops of andere activiteiten. Bovendien kunnen slimme ruimtelijke ingrepen (verweven van voeding in het stedelijk landschap, nabijheid …) de verbinding tussen inwoner en producent versterken en vergemakkelijken.


2. We maken werk van een sociale voedseltransitie
Als hoofdstad van het Meetjesland wil stad Eeklo zich inzetten voor sociale kansengroepen en zorgen dat ook zij toegang hebben tot betaalbare, duurzame en gezonde voeding. Daarbij zal zowel aandacht zijn voor toegankelijkheid als tewerkstelling. De voedingssector en  duurzame voedselinitiatieven bieden immers kansen voor opleiding en werk. De toegang tot voeding voor iedereen vinden we belangrijk. En dus zullen we op zoek gaan naar een divers aanbod van plaatsen waar lokale, duurzame voeding gekocht kan worden. Dit kan gaan over een streekproductenwinkel, boerenmarkt, sociale kruidenier, e.d.


3. Iedereen vermijdt voedselverlies
Kennis over eigen voedselverspilling is vaak nog onontgonnen terrein bij particulieren maar ook in de verschillende sectoren. De stad nam afgelopen jaren reeds initiatieven om de voedselverspilling in kaart te brengen. Enkele scholen ondernamen reeds actie om de kwaliteit en kwantiteit van voedselverspilling in kaart te brengen. Hier willen we verder aan werken. We willen inzetten op het verder opmeten van voedselverspilling in scholen, horeca, stadsdiensten, enz. Op die manier willen we informerend en sensibiliserend werken en nieuwe initiatieven en kruisbestuivingen voor ideeën om dit aan te pakken faciliteren.
Waar er toch voedseloverschotten zijn, zetten we zo kwalitatief mogelijk in. De stad Eeklo wil dit verder onderzoeken en initiatieven hierin ondersteunen. Zo laten we samen met anderen de hoeveelheid voeding die verloren gaat stevig dalen.

Bevraging zwembad 2022 - ZWEM 22

Resultaten

Terug naar navigatie - Bevraging zwembad 2022 - ZWEM 22 - Resultaten

238 zwembaden in Vlaanderen en Nederland namen deel aan het publieksonderzoek in 2022. Ze bereikten samen 42.502 respondenten.
Eeklo had 420 respondenten. De meest opvallende bevindingen:

  • 20% vindt het zwembad niet in goede staat.
  • De temperatuur van het water blijkt voor velen te fris.
  • De hygiëne van het zwembad, het kinderbad en de kleedkamers scoren in Eeklo beter dan het Farys- en Vlaamse gemiddelde.
  • 22% vindt het online reserveren van tickets niet handig in Eeklo; dit scoort veel hoger dan de andere gemiddelden.
  • De tevredenheidscores voor de cafetaria zijn hoog in vergelijking met de rest (aanbod, vriendelijkheid, hygiëne, prijzen …).
  • 2/3 maakt gebruik van een abonnement of een kortingstarief. De prijzen worden vooral als ‘passend’ ervaren.
  • Als mensen ook elders zwemmen is dit omdat er meer recreatiemogelijkheden zijn en omdat het er minder druk is dan in Eeklo.
  • Bijna alle respondenten vinden het Verbauwenbad goed bereikbaar met de auto. Drie-kwart maakt ook gebruik van de wagen om te komen zwemmen.
  • De bereikbaarheid van het Verbauwenbad scoort maximaal, er is ook voldoende parking.
  • Mensen willen geïnformeerd worden via de webpagina van het zwembad, sociale media of een nieuwsbrief.
  • De ervaringen met het personeel (klantvriendelijkheid, toegankelijkheid, hulpvaardigheid) zijn positief.

Het Verbauwenbad heeft een algemene score van 7,63 op 10, dit is iets hoger dan de 7,60 van de Farysbaden, de 7,52 van Vlaanderen en de 7,47 van de cluster.
Op de vraag van de meest geschikte momenten om te gaan zwemmen, ligt de hoofdscore (43%) bij de weekavonden, gevolgd door zondagvoormiddag (32%).

Bevraging bibliotheek - cultuurhuis 2022

Bevraging bibliotheek

Terug naar navigatie - Bevraging bibliotheek - cultuurhuis 2022 - Bevraging bibliotheek

De Universiteit Antwerpen peilde in 2022 samen met onderzoeksbureau LMR, cult! en VVBAD naar het gebruik, de tevredenheid en de behoeften van de bezoekers en leden van bibliotheken en cultuurhuizen.151 Vlaamse bibliotheken namen deel aan Publieksonderzoek Bib22, met 57.888 respondenten. Voor Eeklo waren er 454 (431 volwassenen en 23 jongeren).
De voornaamste bevindingen:

  • 91% ontleent materialen: boeken, DVD, strips, e-boeken;
  • boekenverkoop is meest gekend (63%), leesclub bij 14%;
  • deelnemers zijn (zeer) tevreden over de activiteiten. Leesgroep volwassenen 9/10, lezingen en poëzielunch 8/10;
  • 75% is tevreden tot heel tevreden over de collectie (Vlaanderen: 78%);
  • 64% vindt de collectie aantrekkelijk gepresenteerd (iets lager dan in Vlaanderen (74%));
  • 66% is tevreden over de inrichting (Vlaanderen: 76%);
  • medewerkers bib zijn hulpvaardig (86%), toegankelijk (81%) en deskundig (78%);
  • ontlenen van boeken blijft het belangrijkste in de toekomst (94%); e-boeken worden meer populair (36%), thuis films streamen, meer ruimtes ter beschikking. Meer nadruk op beleving en ontmoeten.

Ook de raden van beheer van bib en cc en de ARC zijn bevraagd:

Adviesraad Bib + CC (22 leden)

  • Denktank bib (16 personen): belangrijkste functie bib: ontmoetingsplaats waar ontlenen van boeken belangrijk blijft/centraal staat. Nood aan opfrissing (imago), herinrichting en meer ruimte (infrastructuur), zichtbaarheid (gevelzicht, herkenbaarheid), ligging bib.
  • Jongeren (23 twintigers): belangrijkste functie bib: boeken ontlenen, studeren, ontmoetingsplek. Noden: meer aanwezigheid op sociale media, ingrepen aan het gevelaanzicht.

ARC bevraging: 35 respondenten

Bib moet in de toekomst inzetten op digitale inclusie, mogelijkheden voor verenigingen, ontmoetingsruimte, leescafé, vreemde talen collectie.

Bevraging cultuurhuis

Terug naar navigatie - Bevraging bibliotheek - cultuurhuis 2022 - Bevraging cultuurhuis

De Universiteit Antwerpen peilde in 2022 samen met onderzoeksbureau LMR, cult! en VVBAD naar het gebruik, de tevredenheid en de behoeften van de bezoekers en leden van bibliotheken en cultuurhuizen.110 CC’s namen deel, met 26.339 respondenten. Voor Eeklo waren er 161 (waarvan 6 jongeren).
De voornaamste bevindingen:

  • respondenten zijn tevreden tot zeer tevreden over personeel: vriendelijk en gastvrij CC;
  • 78% is tevreden tot heel tevreden over het aanbod;
  • het CC bezoeken is vooral een sociaal gebeuren: 66% met partner, 50% met vrienden, 16% alleen;
  • meeste bezoekers koppelen een bezoek ook aan een drink in het cultuurcafé;
  • 70% is tevreden over het prijsbeleid (77% Vlaanderen);
  • 31% gaat naar CC’s in de buurt omwille van een 'beter aanbod' en omdat het tijdstip beter was (30%);
  • communicatie: brochure (73%), website (73%) en nieuwsbrief (35%) – flyers (2%!);
  • brochure: merendeel kiest een papieren versie in de bus (83%).

Participatie inzake lokale economie

Quickscan lokale economie en digitalisering – provincie Oost-Vlaanderen 2022

Terug naar navigatie - Participatie inzake lokale economie - Quickscan lokale economie en digitalisering – provincie Oost-Vlaanderen 2022

De quickscan lokale economie stelt lokale besturen in staat om hun gemeentelijke dienstverlening voor ondernemers te inventariseren en te verbeteren. De quickscan bestaat uit vier onderdelen die elk gevoed worden vanuit een ander perspectief: vanuit data (omgevingsanalyse), vanuit de bestaande dienstverlening (inventarisatie), vanuit de medewerkers (zelfevaluatie) en vanuit ondernemers (bevraging). De verschillende onderdelen geven een breed inzicht in de mogelijkheden en uitdagingen voor de gemeentelijke dienstverlening op het vlak van lokale economie.

Uit de bevraging blijkt dat ondernemers vooral nood hebben aan meer communicatie vanuit de stad. Ze vragen ook een beter beleid (langere termijn visie). Ondernemers wensen ook meer samenspraak met het bestuur en vinden acties ter ondersteuning van de lokale economie en van alle ondernemers belangrijk.

59 respondenten antwoordden op de bevraging.

De Profploeg

Terug naar navigatie - Participatie inzake lokale economie - De Profploeg

In Eeklo werd in 2023 door De Profploeg een studie uitgevoerd, gelinkt aan lokale economie en leegstand. Het plan van de profploeg was tweeledig. Enerzijds was er het vijfstappenplan en het creëren van de verschillende sfeergebieden, anderzijds de visuele voorstellen en het creatief concept dat zij voor Eeklo hadden uitgedacht.

Er is een vijfstappenplan dat een goed plan van aanpak geeft naar het beter managen van het kernwinkelgebied:
Stap 1: Integreer quick-wins aan poorten, in wayfinding en lelijke en leegstaande gebouwen.
Stap 2: Maak een onthaalplan/-pakket op voor nieuwe handelaars.
Stap 3: Voer actief campagne om bepaalde retail/horeca aan te trekken (Brugge – Gent).
Stap 4: Voer campagne rond de beleving van Eeklo binnen de sfeergebieden.
Stap 5: Promoot Eeklo samen met je handelaars als plek om betaalbaar te wonen, cultuur te beleven, gezellig voor jong en oud, naar doelgroepen in Brugge en Gent.

De geraadpleegde ondernemers gaven volgende drie grootste noden aan: handelaars verbinden, manager/trekker voorzien voor economisch beleid en sfeer/welkomstgevoel en een verbeterd straatbeeld creëren.

Bevraging inzake vrije tijd bij bezoekers van Wijkcentrum De Kring

Resultaten

Terug naar navigatie - Bevraging inzake vrije tijd bij bezoekers van Wijkcentrum De Kring - Resultaten

Wijkcentrum De Kring is een vereniging waar mensen in armoede het woord nemen gevestigd in het centrum van Eeklo. Ze organiseerden in juli en augustus 2024 tafelgesprekken tijdens de openingsuren van de sociale kruidenier. Ze nodigden tijdens deze momenten mensen uit om kort in gesprek te gaan over een bepaald thema. Cijfers, ervaringen en belevingen werden verzameld en gebundeld om vervolgens in dialoog te gaan met beleidsmakers en partnerorganisaties.

Hieronder de bevindingen inzake vrije tijd (er waren tafelgesprekken met 30 bezoekers).

Voor mensen met een beperkt budget is vrije tijd vaak datgene waarop ze gaan besparen. Toch mogen we niet onderschatten welke impact het missen van vrije tijd heeft op mensen hun leven. Mensen in kansarmoede missen hierdoor kansen in hun ontwikkeling. Vrije tijd zorgt voor sociaal contact, persoonlijke ontwikkeling, ontdekken van je eigen talenten, voldoening, beweging, het hoofd leegmaken, stressreductie enz. 

Vrije tijd is dus enorm belangrijk, iedereen heeft er recht op, maar helaas maakt niet iedereen er voldoende gebruik van en is het vaak niet toegankelijk genoeg. 

Hierover gingen ze in dialoog en gingen ze op zoek naar wat een aantal drempels kunnen zijn om te participeren aan het vrijetijdsaanbod in Eeklo. 

Beschikbaarheid

Het vrijetijdsaanbod van de stadsdiensten via digitale kanalen bereikt bepaalde doelgroepen niet voldoende. Zo is de Kidsgids te weinig gekend, wat duidt op een gebrek aan bekendheid. Daarnaast geven mensen aan dat fysieke reclame, zoals folders, hen beter bereikt. Dit wijst erop dat het gebruik van uitsluitend digitale reclame niet effectief genoeg is om alle doelgroepen te bereiken.

Bereikbaarheid & bruikbaarheid

Mensen bereiken vrijetijdsaanbod vaak niet door tijdsgebrek. Mensen in een kwetsbare positie hebben vaak heel veel aan hun hoofd en ervaren enorme stress waardoor vrije tijd geen prioriteit is. Ook fysieke problemen kwamen vaak naar boven in de gesprekken. Veel mensen kunnen vaak niet inschatten hoe ze zich zullen voelen de volgende dag, dit door diverse gezondheidsproblemen. Dit zorgt ervoor dat ze zich niet zomaar kunnen engageren voor een hobby die wekelijks vastligt.

Hierbij zien we het belang van vrijblijvend en laagdrempelig vrijetijdsaanbod. Hieronder verstaan we een aanbod waarbij mensen niet gebonden zijn aan inschrijvingen en/of betalingen. Zo kunnen mensen de dag zelf kiezen of ze wel of niet zullen deelnemen aan de activiteit en zorgt dit voor minder stress.

Betaalbaarheid

Bijna iedereen die deelnam aan de tafelgesprekken gaf aan dat het vrijetijdsaanbod betaalbaar is met de UiTPAS-korting. Zo gaven zeer veel mensen aan dat heel wat van het aanbod onbetaalbaar zou worden moest dit wegvallen. Zo zien we opnieuw het belang van UiTPAS Meetjesland.

Enkel het lidgeld met de UiTPAS korting is voor velen nog niet voldoende. Wanneer je kinderen hobby’s doen maar elke hobby op zich verlangt andere kledij en materiaal loopt dit ook weer snel op en is het voor veel mensen opnieuw niet mogelijk.

De UiTPAS is gekend en wordt enorm veel gebruikt. Echter moet er blijvend ingezet worden op bekendmaking van de UiTPAS. Er zijn nog steeds mensen die deze pas en de mogelijkheden ervan onvoldoende kennen.

Het puntensysteem is voor veel mensen ook een belangrijke functie van de UiTPAS. Zo komen ze op nieuwe plekken, sparen ze punten en ruilen ze dit om voor vrijetijdsactiviteiten. Hierbij ontdekken ze nieuw aanbod en zorgt dit opnieuw voor betaalbaarheid.

Er zijn nog steeds heel wat kinderen zonder hobby’s en activiteiten in de vakantie. Zo gaf 60% van de bevraagden aan dat hun kinderen niet op kamp gingen in de zomer. Ook gaven veel mensen aan nog meer of andere hobby’s te wensen voor hun kinderen maar door verschillende redenen is dit niet haalbaar. Vaak zijn dit ook sportclubs of verenigingen in Eeklo die de UiTPAS-korting niet toepassen waardoor er weer veel gezinnen uit de boot vallen.

Jongerencheck

Bevraging van jongeren via Meetjesman i.s.m. stad Eeklo

Terug naar navigatie - Jongerencheck - Bevraging van jongeren via Meetjesman i.s.m. stad Eeklo

Meer dan 4.000 jongeren uit onze regio, jonge inwoners en/of scholieren, lieten hun stem horen. Het is de grootste jongerenbevraging ooit in de regio. Hun antwoorden vormen de basis voor de Jongerencheck: een krachtig beleidsinstrument ontwikkeld door Meetjesman, samen met 9 gemeenten en dankzij 11 betrokken middelbare scholen, die ruimte maakten tijdens lestijden. Door deze unieke samenwerking konden we een breed en divers jongerenpubliek bereiken, met input van jongeren uit verschillende steden/gemeenten, onderwijsrichtingen en achtergronden.

Uit de Jongerencheck (bevraging van meer dan 4.000 Meetjeslandse jongeren in het voorjaar van 2025) blijkt het volgende:

  • 59,2% van de Eeklose jongeren is trots op de stad. De Meetjeslandse scores gaan van 54,9% (Zelzate) tot 75,5% (Lievegem).
  • Meetjeslandse jongeren verkiezen vooral de fiets als vervoermiddel. Er is voor de andere vervoersmiddelen een duidelijk verschil in keuze naargelang de bestemming: auto en te voet voor vrije tijd, openbaar vervoer voor school/werk. 10,5% van de Eeklose jongeren is van mening dat de verplaatsing naar school/werk niet zo veilig kan verlopen (het Meetjesland scoort 8,5%).
  • 36% van de Meetjeslandse jongeren vindt dat er te weinig openbaar vervoer in de buurt is. Dit is voor 33% van de Eeklose jongeren het geval.
  • 61,6% van de Eeklose jongeren wil binnen 10 jaar niet meer in Eeklo wonen. Daarbij zijn de woonomgeving en de veiligheid belangrijke redenen.

In de Jongerencheck geven 74,41% van de 15- en 16-jarigen aan dat ze het liefst bij vrienden thuis samenkomen om te drinken of te feesten, tegenover 55,68% in de vorige jongerenbevraging van 2018. Het café wint de voorbij 7 jaar ook aan populariteit (van 22,42% naar 30,46%), terwijl het percentage dat naar fuiven gaat licht daalt (van 58,47% naar 54,84%). Het aandeel jongeren dat geen interesse heeft in deze activiteiten stijgt van 14,45% naar 26,28%. De optie 'in een jeugdhuis' werd pas in 2025 toegevoegd en scoort 8,07%. Clubs of discotheken dalen licht in populariteit (van 13,62% naar 12,72%) en ook privéfeestjes worden iets minder genoemd (van 31,83% naar 25,97%). Het percentage jongeren dat nog niet mag uitgaan zakt van 14,22% naar 11,50%.

33% van de Eeklose jongeren vindt dat er te weinig activiteiten zijn in de stad (Meetjeslands gemiddelde is 35,5%).

34% van de Eeklose jongeren spreekt minstens 1 x per week af met vrienden op straat of op een pleintje. Het grootste deel van de vrije tijd wordt (bij vrienden) thuis doorgebracht.

In de Meetjeslandse bevraging van jongeren (Jongerencheck) in het voorjaar van 2025 kwamen volgende resultaten inzake welbevinden en stress naar voor:

  • jongens/mannen voelen zich het vaakst goed in hun vel (87,39%);
  • meisjes/vrouwen volgen met 76,42%;
  • jongeren die zich niet identificeren als man of vrouw rapporteren het laagste welbevinden (66,67%); we merken dus een hoge kwetsbaarheid bij genderdiverse jongeren;
  • 67,5%  van de Meetjeslandse jongeren geeft aan positief zelfvertrouwen te hebben. Toch kan bijna 1 op 3 jongeren (32,51%) zich niet positief uitspreken over het eigen zelfvertrouwen (negatief of neutraal), wat wijst op een aanzienlijke groep die mogelijk behoefte heeft aan ondersteuning op vlak van mentaal welzijn;
  • bijna 3 op 10 Meetjeslandse jongeren (29,42%) geeft aan zich eerder gestresseerd te voelen;
  • 4 op 5 geeft aan goed omringd te zijn;
  • 20,17% van de Eeklose jongeren voelt zich niet goed in zijn vel.

De Jongerencheck is geen momentopname, maar het startpunt van een blijvend traject.

Alle resultaten via https://www.meetjesman.be/jongerencheck

Opmaak armoedebestrijdingsplan

Participatietraject

Terug naar navigatie - Opmaak armoedebestrijdingsplan - Participatietraject

Hieronder de partners / organisaties die participatie betrokken waren bij de totstandkoming van het armoedebestrijdingsplan:

 De kerngroep 

  • leden bijzonder comité sociale dienst
  • hoofdmaatschappelijk werkers 
  • beleidsadviseur 
  • vestigingshoofd Vrij CLB Meetjesland 
  • Intersectoraal medewerker team Meetjesland (Opgroeien) 
  • coördinator Wijkcentrum De Kring

 

Experts betrokken bij het hoofdstuk kinderopvang 

  • bevoegd schepen
  • coördinator Kinderopvang en verantwoordelijke voor het loket Kinderopvang 
  • sociaal werker team Meetjesland (Opgroeien) 
  • projectmedewerker Het Jonge Kind Eeklo 
  • integratieconsulent OCMW Eeklo
  • leden van het Lokaal Overleg Kinderopvang 

 

Experts betrokken bij het hoofdstuk onderwijs 

  • bevoegd schepen
  • jeugdconsulent 
  • directeur GO! Basisschool De Tandem en Het Droomschip 
  • directeur Kiempunt campus Eeklo 
  • directeur basisschool Sint-Jozef en Sint-Janneke
  • directeur De Meidoorn 
  • brugfiguur voor gezinnen met kinderen op de lagere school
  • ankerfiguur De Katrol (huiswerkbegeleiding)
  • teamverantwoordelijke vzw aPart 

 

Experts betrokken bij het hoofdstuk wonen 

  • bevoegd schepen
  • maatschappelijk assistent OCMW Eeklo gespecialiseerd in het thema wonen 
  • stafmedewerker huisvesting 
  • directeur Woonmaatschappij Meetjesland 
  • diensthoofd wonen en samenleven Woonmaatschappij Meetjesland 
  • jongerenwerker en coördinator De Plek (tot eind 2023)  
  • projectmedewerker LINK  / brugfiguur secundair
  • hoofdmaatschappelijk werker 
  • coördinator en teamverantwoordelijke CAW 
  • coördinator lokaal sociaal beleid

 
Experten betrokken bij het hoofdstuk maatschappelijke dienstverlening en inkomen 

  • maatschappelijk werker OCMW Eeklo, team onthaal 
  • hoofdmaatschappelijk werkers 
  • diensthoofd sociale dienst 
  • brugfiguren basisonderwijs en secundair onderwijs 

 

Experten betrokken bij het hoofdstuk: recht op arbeid 

  • trajectbegeleider sociale activering 
  • arbeidscoach thuiszorg 
  • hoofdmaatschappelijk werker 
  • diensthoofd sociale dienst 
  • stafmedewerker en administratief medewerker lokale economie 
  • vestigingshoofd Vrij CLB Meetjesland 
  • VDAB, teamleider intensieve dienstverlening Eeklo  
  • VDAB, relatiebeheerder lokale besturen 

 

Experten betrokken bij hoofdstuk cultuur en vrije tijd 

  • jeugdconsulent/coördinator OverKophuis Het Spoor 
  • beleidsmedewerker sport 
  • stafmedewerker culturele publiekswerking Cultuurhuis Herbakker 
  • senioren- en buurtzorgconsulent 
  • taal- en inburgeringscoach 
  • diensthoofd vrije tijd 
  • brugfiguur basisonderwijs 

 

Experten betrokken bij hoofdstuk: recht om erbij te horen 

  • taal- en inburgeringscoach 
  • stafmedewerker diversiteit en gezondheid 

 

Experten betrokken bij het hoofdstuk: recht op een goede gezondheid 

  • stafmedewerker diversiteit en gezondheid 
  • coördinator ELZ Oost-Meetjesland 
  • medewerker huisartsenkring Vemehak 
  • stafmedewerker samenleven
  • Politiezone Meetjesland Centrum. 

Welzijnswijzer

Veiligheidsmonitor 2024

Wat is de Veiligheidsmonitor?

Terug naar navigatie - Veiligheidsmonitor 2024 - Wat is de Veiligheidsmonitor?

De Veiligheidsmonitor is een waardevol instrument om informatie te bekomen over slachtofferschap, aangiftegedrag en verschillende veiligheidsthema’s zoals mogelijke buurtproblemen, onveiligheidsgevoelens en tevredenheid over de politiewerking in België. Via deze grootschalige enquête bij de Belgische bevolking krijgen de burgers de mogelijkheid hun mening te uiten en zo mee inspraak te hebben in het veiligheidsbeleid.

Dit initiatief wordt georganiseerd door de Federale Politie, in samenwerking met de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken en de lokale autoriteiten. Midden 2024 namen 150.000 burgers deel aan de Veiligheidsmonitor. 

De Veiligheidsmonitor werd ook al in 2018 en 2021 uitgevoerd.

Resultaten Veiligheidsmonitor 2024 - Eeklo

Terug naar navigatie - Veiligheidsmonitor 2024 - Resultaten Veiligheidsmonitor 2024 - Eeklo

Stad Eeklo wenst altijd de resultaten van de Veiligheidsmonitor op stedelijk niveau te zien. Een steekproef van Eeklose inwoners vanaf 15 jaar ontving de bevraging. 520 personen dienden hun antwoorden in. Ongeveer de helft daarvan was 50-plusser.

Enkele bevindingen:

  • 73% vindt de eigen buurt een verzorgde buurt;
  • 84% geeft het samenleven met de buren een score van 6 op 10 of meer. Hoe ouder de respondent, hoe tevredener.

Buurtproblemen: volgende percentages geven weer wie eerder tot helemaal een probleem heeft met ...

  • fiets-/stepdiefstal: 31%
  • beschadiging van voertuigen: 27,5%
  • overdreven snelheid: 61%
  • hinderlijk parkeren: 41%
  • zwaar vervoer: 40%
  • overlast van geluid door verkeer: 35%
  • drugsverkoop op straat: 20%
  • overlast door alcohol-/druggebruik: 23%
  • sluikstort/zwerfvuil: 46%
  • seksuele intimidatie op straat: 12,5%
  • diefstal rond het huis: 19%.

61% van de Eeklonaren voelt zich zelden tot nooit onveilig. 28,7% voelt zich soms onveilig. Dit verschilt per geslacht, maar niet zozeer per leeftijdscategorie. In 2018 waren deze cijfers respectievelijk 74,5% en 21,5%.

We zien duidelijke verschillen volgens de verzorgdheidsgraad van de buurt en volgens het samenleven in de buurt.

Wat zijn de grootste redenen van het onveiligheidsgevoel?

  • bijna 50%: onaangepast gedrag van de weggebruikers
  • 1 op 3: verloederde omgeving
  • 1 op 4: gebrek aan politie op straat
  • 1 op 4: overlast in de openbare ruimte.

Heel wat burgers stellen mijdgedrag:

  • 38% zegt vaak tot altijd nooit de deur open te doen voor onbekenden;
  • 26% past vaak tot altijd gedrag en kleding aan als ze op straat komen;
  • 28% vermijdt vaak tot altijd om het huis te verlaten bij duisternis;
  • 22,5% vermijdt vaak tot altijd bepaalde plekken in de stad.

Bijna de helft van de respondenten had al te maken met phishing; 20% werd opgelicht via internet.

4,7% heeft ervaring met psychisch geweld via internet of SMS.

Wat intrafamiliaal geweld betreft, merken we volgende cijfers: 1,43% fysiek geweld; 0,53% seksueel geweld; 2,7% psychisch geweld.

2,6% werd al gediscrimineerd omwille van geslacht/gender; 0,46% omwille van seksuele voorkeur; 3,5% omwille van herkomst; 3% voor andere redenen.

 

In vergelijking met de Veiligheidsmonitor van 2018 en 2021 zijn volgende scores toegenomen:

  • probleem met diefstal uit auto's
  • probleem met overlast door samenscholing in de openbare ruimte
  • probleem met overlast door alcohol-/druggebruik
  • probleem met drugsverkoop op straat
  • probleem met onvoldoende straatverlichting
  • vermijden van plekken in de stad
  • vermijden van het huis te verlaten bij duisternis
  • slachtoffer van phishing
  • discriminatie op basis van geslacht/gender.

Provincieoostvlaanderen | Statistieken

Verslaggeving Bar Toope najaar 2025

Bar Toope

Terug naar navigatie - Verslaggeving Bar Toope najaar 2025 - Bar Toope

Het filosofiecafé Bar Toope wil inwoners samen in gesprek laten gaan over actuele en gevoelige thema’s. We organiseren dit een paar keer per jaar.

Begin januari 2025 kwam het thema 'Thuis in je buurt' aan bod. Op 23 oktober 2025 ging dit over 'Generaties aan Zet, een moment waarbij inwoners van verschillende generaties in gesprek gingen over actuele thema's.

Enkele bevindingen uit de Bar Toope van oktober:

  • het gesprek draaide sterk rond het spanningsveld tussen jong en oud. Opvallend was dat de oudere deelnemers vooral uit Eeklo kwamen, terwijl de jongeren voornamelijk uit omliggende gemeenten afkomstig waren. De uitwisseling bracht veel stereotypen naar boven, maar tegelijk ook wederzijds begrip en waardering;
  • graag meer overdekte zitplaatsen voor zowel jong als oud;
  • aandacht voor zwarte punten in het verkeer (zijn niet voor alle generaties dezelfde);
  • jongeren en ouderen zijn op andere plaatsen te vinden in de stad;
  • jongeren ervaren dat ze op bepaalde hangplaatsen geregeld proactief worden aangesproken over afval, ook wanneer ze nog niets hebben achtergelaten;
  • over het algemeen een welkom gevoel in Eeklo, maar er wordt niet altijd goedendag gezegd;
  • op de donderdagmarkt en in het Heldenpark zijn verschillende generaties terug te vinden, maar met andere doelstellingen: vb. op de markt gaan jongeren sneller rond, terwijl ouderen meer tijd hebben om dit op het gemak te doen; in het Heldenpark gaan jongeren picknicken, terwijl ouderen er gaan wandelen;
  • beide generaties lopen niet graag 's avonds rond in Eeklo, zeker niet in de buurt van het station en aan nachtwinkels;
  • onzekerheid om tegen elkaar te praten;
  • ouderen benoemen dat jongeren vaak spontaan hun plaats afstaan, wat ze erg waarderen.
  • het openbaar vervoer wordt gezien als een plek waar generaties elkaar ontmoeten en waar die uitwisseling meestal positief verloopt;
  • meer evenementen nodig die voor alle leeftijden passen;
  • er is nood aan meer ontmoeting, meer praten met elkaar;
  • tijdens het gesprek kwam geregeld het “wij-zij”-denken naar voren;
  • beide groepen beseffen dat een kleine minderheid vaak het beeld van de volledige generatie bepaalt;
  • het gesprek zelf werd door iedereen als verrijkend ervaren: het doorbreekt aannames, versterkt begrip en maakt duidelijk dat dialoog cruciaal is om polarisatie te verminderen.
  • ...

Gezinsbarometer Gezinsbond

Stand van zaken september 2025

Terug naar navigatie - Gezinsbarometer Gezinsbond - Stand van zaken september 2025

Gezinnen in Vlaanderen scoren globaal 6,7 op de Gezinsbarometer. De Gezinsbond ondervroeg daarvoor wat er leeft bij ouders in Vlaanderen met kinderen tussen 0 en 18 jaar oud. Over de verschillende thema's heen blijken gezinnen relatief tevreden met hun huidige situatie. Er is echter ook duidelijk ruimte voor verbetering van het gezinsbeleid. Alleenstaande ouders scoren met 5,8 duidelijk onder het gemiddelde.

 

Inkomen

Eén op vijf ouders scoort laag op de inkomenindex. Voor alleenstaande ouders loopt dat op tot één op twee! Nieuw samengesteld gezin, een gezinslid met een zorgbehoefte of woon je in een appartement? Ook dan loop je risico minder goed rond te komen met je inkomen. Ouders met een hogere opleiding komen wat makkelijker rond.

Welzijn en relaties

Ruim acht op de tien gezinnen zijn gelukkig op vlak van welzijn en relaties. Gezinnen met zorgbehoevenden in huis en alleenstaanden scoren opmerkelijk lager. 55-plussers, gezinnen met kinderen jonger dan 2,5 jaar en gezinnen met stabiel werk behoren dan weer tot de meest tevreden groepen.

Woonkwaliteit

Maar liefst 85% van de gezinnen evalueert hun woonsituatie positief. Bewoners van een open bebouwing zijn het meest tevreden. Bewoners van appartementen scoren het laagst. Als een van de gezinsleden een zorgbehoefte heeft, dan sluit de woonsituatie vaak minder goed aan op de noden.

Toekomst van de kinderen

Globaal denkt 29% van de ouders dat hun kinderen het later slechter tot veel slechter zullen hebben dan zijzelf. Daartegenover staat 24% die denkt dat hun kids het beter zullen hebben. Vooral ouders zonder partner geloven dat de kinderen het later beter zullen hebben. Gezinnen met niet-Belgische ouders hebben het lastiger om een passende school te vinden voor de kinderen, 30% heeft zelfs het gevoel dat hun kinderen niet veilig kunnen opgroeien. Maar ze hebben wel een positief zicht op de toekomst van hun kinderen.

Werk en gezin

Drie op vier gezinnen scoort goed op de balans gezin-werk. Met een hogere opleiding is de combinatie wel makkelijker. De meeste ouders met een masterdiploma geven aan dat hun werk toelaat vrij te nemen op dringende momenten in functie van het gezin. Dat blijkt minder vanzelfsprekend voor ouders zonder einddiploma van het secundair onderwijs. Ook alleenstaande ouders hebben meer moeite gezin en werk op elkaar af te stemmen: bijna één op zes krijgt beide niet gecombineerd.