Interne omgevingsanalyse

Opbouw interne omgevingsanalyse

Samenvatting

Terug naar navigatie - Opbouw interne omgevingsanalyse - Samenvatting

De interne omgevingsanalyse bestaat uit een aantal hoofdstukken:

  • verslag organisatiebrede zelfevaluatie 2022
  • uitgevoerde audits
  • resultaten Welzijnswijzerbevraging 2023
  • traject interne organisatie 2024
  • enkele indicatoren van de interne werking: we geven hieronder een aantal indicatoren weer van de werking van Eeklo als lokaal bestuur, vanuit diverse diensten: HR, mobiliteit, vrijetijdsdiensten, Kunstacademie ...

Organisatiebrede zelfevaluatie

Toelichting

Terug naar navigatie - Organisatiebrede zelfevaluatie - Toelichting

In het kader van het project organisatiebrede zelfevaluatie stelden we in het voorjaar 2022 een projectteam samen van een tiental collega’s, verspreid over de hele organisatie (grondgebiedzaken, zorg- en ouderenbeleid, sport, financiële dienst, beleidscel, omgeving, IT, secretariaat, cultuur).
Alle thema’s uit de Leidraad organisatiebeheersing werden door het projectteam besproken: organisatiestructuur, HRM, organisatiecultuur, ICT, informatie & communicatie, financieel management, facilitair management, doelstellingen & procesmanagement, organisatiebeheersing, belanghebbendenmanagement en monitoring. Van elk van de vergadermomenten werd een verslag gemaakt.
Daarna puurden we de actiepunten uit de verslagen en stelden we een prioritering voor die het MAT en het plaatselijk auditcomité goedkeurden.

VERBETERPUNTEN STAND VAN ZAKEN EIND 2024
1) Structuur  kennismanagement, platform kennisdeling: voldoende opleiding voorzien, in veranderingstrajecten en bij indiensttreding, mentorschap  De werkgroep onthaalbeleid is op 24/09/2024 voor het eerst samengekomen.
2) Onthaalbeleid en exitbeleid uitwerken De werkgroep onthaalbeleid is op 24/09/2024 voor het eerst samengekomen.
3) Uitwerken nieuwe intranet of het oude intranet updaten Timing: najaar 2025 
4) Verkokering aanpakken, samenwerking en communicatie tussen de verschillende diensten bevorderen Door de overkoepelende diensthoofden wordt daar binnen de beleidsdomeinen aan gewerkt.
5) Corsa on the rails krijgen Een werkgroep buigt zich vanaf najaar 2024 over een nieuw mid-office pakket, gekoppeld aan onze dienstverlening
6) Proces provisie: evalueren en bijsturen On hold
7) Platform om processen te delen is te weinig gekend Dit is gelinkt aan kennismanagement (1)
8) Opmaken ICT-beleidsplan dat ook begrijpelijk is voor niet-ICT'ers zodat ad hoc werken kan vermeden worden On hold
9) Debiteurenbeheer op punt brengen, proces uitgaande facturatie On hold
10) Contractbeheer in Topdesk
Proces inkomende facturatie optimaliseren, degelijke controle facturen, opvolging contracten
Is Topdesk de juiste tool om contractbeheer te doen?
11) De personeelsdienst neemt HR-taken op De personeelsdienst is volledig ingevuld en heeft 3 medewerkers HR.
12) Projectwerking:
- communicatie naar de organisatie toe
Projectfiches worden in Pepperflow opgemaakt. Communicatie in de organisatie moet nog beter.
13) Invoeren stockbeheer/inventarisbeheer. Audit is afgerond. Het zal veel tijd en energie kosten om de verbeterpunten weg te werken. 

De organisatiebrede zelfevaluatie leidde ook tot een 10-tal quick-wins, waarvan er al diverse zijn uitgevoerd of in uitvoering zijn. Dit resulteerde onder meer in een nieuwsbrief rond organisatiebeheersing, digitaal ondertekenen, traject rond missie/visie/waarden, enz

Opvolging audits voorbije jaren

Stand van zaken aanbevelingen uit audits in % eind 2024

Terug naar navigatie - Opvolging audits voorbije jaren - Stand van zaken aanbevelingen uit audits in % eind 2024

Omschrijving

De afgelopen 5 jaar zijn diverse audits uitgevoerd door Audio. Hieronder is het aantal aanbevelingen vermeld. In de grafiek hieronder is aangegeven hoeveel (%) van de aanbevelingen al zijn uitgevoerd, in uitvoering of gepland zijn of nog niet op de planning staan.

  • communicatie (2019 en opvolgingsaudit in 2022) - 7 aanbevelingen;
  • HRM (2019) - 18 aanbevelingen; 
  • LDC Zonneheem (2019) - 19 aanbevelingen;
  • monitoring & rapportering (2020) - 3 aanbevelingen;
  • maatschappelijke dienstverlening deel 3 (2020) - 6 aanbevelingen;
  • publieke ruimte (2021) - 15 aanbevelingen;
  • omgevingsvergunning (2022) - 19 aanbevelingen;
  • beleid en beheer gebouwen en facility (2023) - 9 aanbevelingen;
  • voorraadbeheer (2024) - 16 aanbevelingen;
  • proces uithuiszetting (2024) - 5 aanbevelingen.

In 2019 werd een externe audit uitgevoerd voor sport (11 aanbevelingen).

Bron: dienst procesbeheer stad Eeklo
standvanzaken auditaanbeveling communicatie (2019 & 2022) HRM (2019) LDC (2019) Externe audit sport (2019) Monitoring & rapportering (2020) Maatschappelijke dienstverlening deel 3 (2020) Publieke ruimte (2021) Omgevingsvergunning (2022) Beleid en beheer gebouwen en facility (2023) Voorraadbeheer (2024) Proces uithuiszetting (2024)
afgerond 14,29% 61,11% 52,63% 100,00% 100,00% - 13,33% 36,84% - - -
in uitvoering 28,57% 27,78% 26,32% - - 33,33% 66,67% 26,32% 44,44% - 20,00%
ingepland 57,14% 11,11% 21,05% - - 66,67% 20,00% 36,84% 55,56% - 80,00%
nog niet ingepland - - - - - - - - - 100,00% -

Resultaten/acties Welzijnswijzer 2023

Wat zijn de resultaten van de Welzijnswijzer en welke acties koppelen we er aan?

Terug naar navigatie - Resultaten/acties Welzijnswijzer 2023 - Wat zijn de resultaten van de Welzijnswijzer en welke acties koppelen we er aan?

Afname Welzijnsenquête (Securex) - februari – maart 2023
Bevraging:

  • gezondheid;
  • psychosociaal welzijn (5 A’s);
  • ergonomie;
  • arbeidshygiëne;
  • veiligheid en enkele HR parameters.

Responsgraad: Stad: 70% - OCMW: 86%.

 

Resultaten Welzijnswijzer OCMW

 

Resultaten Welzijnswijzer stad

 

 

Reeds opgestarte/ondernomen acties

Arbeidsorganisatie

  • investeren in groepsdynamica bij enkele diensten => begeleiding externe consultant Alert;
  • bevorderen van de communicatie tussen collega’s schoonmaak gebouwen => organisatie van een ToolBoxMeeting (personeelszaken, dienstmededelingen, preventie …) op kwartaalbasis;
  • cliëntmanagement in de thuiszorg => nieuw softwarepakket Déhora.

 

Arbeidsinhoud

  • personeelstekort:
    • ondersteuning via consultancy (financiën, burgerzaken) en gerichte uitzendarbeid (BKO); 
    • extra inzet personeel (burgerzaken).

Maar = hulp op korte termijn, geen structurele oplossing (zie infra – kwantitatieve werkvereisten). 

 

Arbeidsvoorwaarden

  • blijvend inzetten op doorgroeimogelijkheden  => vacatures worden eerst via mobiliteit/bevordering open verklaard;
  • contracten 28,5/38 in BKO aanbieden i.p.v. halftijdse contracten => 4/5 contracten worden aangeboden voor meer instroom (mogelijkheid flexi-job).

 

Arbeidsomgeving

  • lawaai Verbauwenbad (redders): op maat gemaakte otoplastieken aangekocht voor 16 personen;
  • lawaai landschapsbureaus stadskantoor: landschapsbureaus werden in samenspraak met gebouwenbeheer anders ingedeeld;
  • ventilatie Kubiek landschapszaal: ventilatiekoepels hersteld;
  • extra hardware (stille ruimtes, zit-sta bureau op medisch advies);
  • info omtrent verzekering bij dienstreizen met cliënten (overgemaakt 05/03/2024).

 

Acties in de pijplijn (via nieuwe RPR)

Arbeidsorganisatie

  • kortere doorlooptijd selecties => nieuwe aanpak werving en selectie.

 

Arbeidsvoorwaarden

  • overdracht verlofdagen naar volgend jaar => 5 werkdagen;    
  • terugbetaling parkeerkosten bij dienstreizen => alle kosten worden terugbetaald;
  • woon-werkverkeer met de fiets: de meest aangewezen en veiligste route i.p.v. de kortste route voor fietsvergoeding.

 

Te ondernemen acties met hoge prioriteit (feedback uit bevraging - verbeteracties)

Domein arbeidsorganisatie

COMMUNICATIE

  • probleem algemene informatiedoorstroom in de organisatie => intranet als centrale informatiebron inclusief GPS;
  • communicatie met andere diensten: slechte bereikbaarheid van sommige diensten, feedback i.v.m. stavaza meldingen, overleg-vergadercultuur, te veel kanalen  => kader vergaderetiquette;
  • communicatie binnen de dienst: te weinig (gestructureerd) overleg/open communicatie => ondersteunen LG via leidinggevendentraject (start eind 2024);
  • opstellen intern communicatieplan i.s.m. communicatiedienst:
    • huidige situatieanalyse;
    • doelstellingen;
    • doelgroepen;
    • communicatiemiddelen;
    • implementatieplan.

 

ONTHAAL

  • betere begeleiding nieuwe medewerkers;
  • onthaal nieuwe medewerkers.

=> Opmaak preboarding/onboardingbeleid met

  • een inventaris van alle relevante informatie;
  • een traject afgestemd op de al opgebouwde expertise;
  • peter-/meterschap/buddy.

 

TEAMBUILDING

  • binnen de werkuren ter bevordering van de sociale cohesie;
  • inbedden in het attentiebeleid;

=> uitwerken van een voorstel: om extra connectie te creëren: idee: 1 dag teambuilding/jaar met in de voormiddag inhoudelijke vorming en in de namiddag activiteit (kruisbestuiving over de diensten heen).

 

LEAN MANAGEMENT

  • alles duurt te lang b.v. sollicitatieprocedures, terugkoppeling VB/CBS, vervangingen personeel, nog veel zaken op papier…

=> Lean management, digitalisering i.s.m. ICT en procesbeheer.

 

Domein arbeidsinhoud

KWANTITATIEVE WERKVEREISTEN

  • personeelstekort: kader invullen, afwezigen sneller vervangen, andere instroomkanalen aanboren, oprichten van allround teams (b.v. evenementen);
  • constant hoge werkdruk.

Actie: 2025: analyse en vergelijking met andere gemeenten op vlak van personeelsbezetting (aantal personeelsleden en niveau) met als doel een personeelsplan voor de komende jaren op te maken.

 

COGNITIEVE BELASTING

  • hoge complexiteit van dossiers met te weinig tijd om zich te verdiepen in de wetgeving;
  • hoge inhoudelijke verwachtingen met veel verantwoordelijkheid.

Actie: 2025: analyse en vergelijking met andere gemeenten op vlak van personeelsbezetting (aantal personeelsleden en niveau) met als doel een personeelsplan voor de komende jaren op te maken.

 

EMOTIONELE BELASTING

  • kinderbegeleiding (zorgkinderen);
  • sportmedewerkers (die rol van opvoeder opnemen);
  • baliemedewerkers (agressie).

Vorming, intervisie, overleg met zorgcoördinatoren van de school.
Mindlab leerplatform: gebruik 21,21% van het personeelsbestand.

 

Domein arbeidsvoorwaarden

TELEWERK EN TIJDSREGISTRATIE

Evaluatie telewerkkader/policy en afsprakenkader tijdsregistratie.

 

VAKANTIEDAGEN/FEESTDAGEN

  • zelfde aantal verlofdagen/feestdagen voor alle diensten (perceptie verschil stad/ocmw);
  • overdracht verlofdagen naar volgend kalenderjaar;
  • losse uren verhogen/verlof opneembaar in uren voor vaste roosters (schoonmaak, thuiszorg, TD);
  • keuze vrije halve dag TD.

Opname verlof: afspraken op dienstniveau.

 

VORMING

  • transparanter opleidingskader;
  • gediversifieerder aanbod (BKO, thuiszorg);
  • vraag naar vorming (schoonmaak);
  • opleiding softwareprogramma’s.

Opmaak vormingsbeleid (Eeklo Academy) gekoppeld aan het onthaalbeleid.

 

WAARDERING

Opmaak attentiebeleid.

 

ONTWIKKELINGS-/CARRIEREMOGELIJKHEDEN

  • blijvend inzetten op doorgroeimogelijkheden (mobiliteit/bevordering);
  • carrièremogelijkheden beperkt (inherent aan lokaal bestuur);
  • examens te moeilijk.

Duurzaam selecteren op competenties i.p.v. kennis en vaardigheden, talentmanagement.

 

Domein arbeidsomgeving

MOBILITEIT

  • fietsenstallingen: afgesloten, overdekt, voor alle types fietsen, verlicht, waterdicht… (vraag van alle vestigingen);
  • oplaadpunten elektrische fietsen, droogkamer;
  • extra elektrische fietsen en auto’s;
  • fietsleasing niet voor iedereen toegankelijk;
  • veiligste i.p.v. kortste route voor fietsvergoeding;
  • vergoeding woon-werkverkeer met auto (vraag vanuit enkele diensten).

Uitrol fietsenstalling in 2025-2026.

 

BINNEN- EN BUITENINFRASTRUCTUUR

  • lawaai, verluchting, verlichting, temperatuur: => deze vragen worden permanent opgevolgd door gebouwenbeheer bv. akoestiek Sociaal Huis, temperatuur Jongerenhuis;
  • zonnewering stadskantoor;
  • vraag soep voor technisch assistenten tijdens wintermaanden (bij vriestemperaturen);
  • liften stadskantoor en STIP werken meer niet dan wel (voor klanten);
  • gebouw STIP voldoet niet meer aan de huidige normen;
  • buiteninfrastructuur jongerenhuis en Zuiderzon.

Verder op inzetten in 2025.

 

SEDENTARISME

  • enkel zit/stabureaus worden nog aangekocht;
  • Vitali-tijd is back met aanbod sport, beweegscan => Eeklo = beweegbedrijf;
  • ergonoom met ruggengraat on tour;
  • catering gezonde voeding op locatie mogelijk;
  • testpanel koffie.

 

ARBEIDSMIDDELEN

  • uniform budget werkschoenen;
  • herwerking huishoudelijke reglementen, flyer voor cliënt bij herzieningen - huisbezoeken met aandachtspunten – verlengstuk werd gemaakt door TD en wordt momenteel uitgetest.

 

Domein arbeidsrelaties

ONDERSTEUNING VAN DE LEIDINGGEVENDE

  • ondersteuning leidinggevenden via traject – start najaar 2024;
  • ondersteuning team door N+2 en/of externe partner.

 

APPRECIATIE

  • sensibiliseren medewerkers (opruimen bureau, vaat …);
  • rekening houden met de impact van beslissingen op de dienst;
  • informele feedback!!!

 

VERBINDING

  • inzetten op activiteiten op domeinniveau of domeinoverschrijdende activiteiten om verbinding te stimuleren  bv. klantendagen ondersteunende diensten, Mellon-activiteiten;
  • samen successen vieren (bv. opening stadhuis cfr. Cultuurhuis).

Traject interne organisatie 2024

Bevindingen analyse interne organisatie

Terug naar navigatie - Traject interne organisatie 2024 - Bevindingen analyse interne organisatie

In 2024 werd met de verantwoordelijken van alle diensten binnen interne organisatie (aankoop, communicatie, financiën, HRM,  ICT, organisatiebeheersing en secretariaat) een analyse gemaakt van de interne werking. Aan de hand van meerdere methodieken (o.a. HR-scan Poolhoogte, BBB …)  werd er zowel een globale analyse van de interne organisatie alsook een analyse van elke specifieke dienst (zie bovenstaande) uitgevoerd. Als uitgangspunt werd vertrokken vanuit de aanname dat de interne diensten als doel hebben om het werk van onze andere diensten te ondersteunen en te vereenvoudigen zodat deze diensten zich kunnen focussen op het leveren van de best mogelijke dienstverlening aan de burger.

Voor de globale analyse werd de methodiek van verbeelden gebruikt waarbij een sprong werd gemaakt naar 2030 met de opdracht: Stel je voor dat je in de toekomst met jouw organisatie in de prijzen valt tijdens een wedstrijd 'De meest gewaardeerde organisatie/lokaal bestuur in Vlaanderen'. Wat voor fantastische dingen zijn er dan allemaal te vertellen?  

Organisatiecultuur

  • Een doorleefde missie en visie (+ manifest en waarden) van de organisatie: wat betekent dit concreet voor ons als medewerker, hoe zetten we dit om en vertalen we dit in de dagelijkse praktijk? Wat houdt klantgerichtheid in? Wat is ons DNA? Elke medewerker moet hiervan doordrongen worden.   
  • Meer dienstoverschrijdend werken. Alle relevante diensten worden betrokken en zijn op de hoogte. De verantwoordelijke analyseert bij de opstart welke impact een project/actie heeft op de volledige organisatie en haar diensten. Door op voorhand stil te staan win je achteraf tijd.
  • Open cultuur waar iedereen elkaar kan vertrouwen en medewerkers geëngageerd en veerkrachtig zijn. 
  • Innovatief mogen denken. Durven een nieuwe technologie of toepassing uit te werken. Durven te springen. Iedere medewerker mag innovatief denken.
  • Kennisdeling tussen de diensten stimuleren bv. interne klantendagen. 

Dienstverlening

  • Sterk uitgebouwd dienstverleningsconcept en eerstelijnsbalie. 
  • Blijvend inzetten op participatie. 

Personeel

  • Degelijk onthaal voor nieuwe medewerkers. 
  • Groei- en doorgroeimogelijkheden voor personeel. 
  •  Stimuleren om medewerkers te laten uitgroeien tot experten.

Processen

  • Alle interne processen zijn gedigitaliseerd. 

Doorstroom communicatie

  • Een efficiënte doorstroming van informatie binnen de organisatie als gedeelde verantwoordelijkheid van alle diensten, op basis van afspraken en structuren.
  • Een sterk en dynamisch intranet speelt daarbij een cruciale rol als intern communicatieplatform.

 

De methodiek bannen, behouden en bereiken werd gebruikt om mogelijke optimalisaties te benoemen en elke specifieke dienst van interne organisatie tegen het licht te houden.

Behouden: wat loopt er goed en willen we zeker niet kwijt?

Bereiken: wat missen we nog in onze werking?

Bannen: wat zijn we liever kwijt dan rijk?

 

Dienst aankoop

Prioriteiten voor de komende jaren:

  • betrekken van de dienst aankoop voor advies bij de opstart van elk aankoopproces (evolutie van 95% naar 100%);
  • blijvende vorming voor (nieuwe) collega’s;
  • bij elke aankoop moet er kritisch vergeleken worden.

Optimalisaties:

  • meer leren onderhandelen over een contract;
  • bevoegdheden leidend ambtenaar verduidelijken;
  • meer inzichtelijk maken van de verschillende mogelijkheden van aankoopprocedures;
  • nog meer spreken over een echte samenwerking tussen interne klant en dienst aankoop;
  • investeren in de evaluatie van leveranciers.

 

Communicatie

Prioriteiten voor de komende jaren:

  • nieuw intranet implementeren;
  • uitwerken van een intern en extern communicatieplan;
  • uitwerken van een social media policy;
  • optimaliseren kanalen in functie van citymarketing/communicatieplan (zoals nieuwe aanpak stadsmagazine);
  • verdere implementatie van citymarketing en overgang naar citymaking;
  • ondersteuning van alle diensten:
    • 1 aanspreekpunt per project = projectverantwoordelijke binnen dienst communicatie + ondersteuning grafisch vormgever + andere communicatiecollega’s;
    • workshops webredacteurs, huisstijl, beheerders social media (+ policy) …
    • stroomlijnen doorstroom via tools;
  • nieuw college = nieuwe afsprakennota:
    • belang van positieve en kwalitatieve communicatie;
    • neutrale stadscommunicatie;
    • belang pers vs. eigen stadskanalen;
    • alle medewerkers ook op de hoogte van de afsprakennota;
  • mandatarissen inlichten over de richtlijnen in deontologische code:
    • auteursrechten en copyright tekst en beeld;
    • stadscommunicatie vs. politieke communicatie.

Optimalisaties:

  • aantrekkelijk nieuw intranet biedt mogelijkheden;
  • de dienst communicatie meer betrekken in de (voorbereiding van de) besluitvorming;
  • organiseren van interne workshops om medewerkers communicatievaardiger te maken.

 

Dienst financiën

Prioriteiten voor de komende jaren:

  • belastingen
    • aanslagbiljetten versturen via de e-box /QR-code;
    • verdere digitalisering, bv. deurwaarder;
    • actualiseren van de reglementen met ingang van 2026;   
  • retributies & andere uitgaande facturen:
    • processen in kaart brengen;
    • meer koppelingen met andere pakketten;
    • opschoon debiteurenbeheer;
  • inkomende subsidies: actualiseren subsidies in Subsidiemanager;
  • bestelaanvragen: verdere digitalisering;
  • aankoopfacturen: verdere digitalisering;
  • uitgaande toelagen: toelagereglementen updaten / uitschrijven;
  • informatiedoorstroming verzekeringen optimaliseren.

Optimalisaties:

  • vermijden van dubbel werk (bv. onnodig opmaken bestelbon bij gunning aankoop);
  • beter zicht krijgen op de budgetten / duidelijkheid wie een budget beheert;
  • subsidies: beter op voorhand afspraken maken wie wat moet doen.

 

Dienst HR

Prioriteiten voor de komende jaren: 

  • cultuurontwikkeling;
  • welzijn; 
  • talent Loopbaanmanagement; 
  • leiderschapsontwikkeling. 

Optimalisaties:

  • less is more? Minder regels, maar meer kaders;
  • meer beleid i.p.v. beheer;
  • feedback is een instrument dat onderbenut wordt;  
  • telewerk bestendigen, maar met duidelijkere afspraken; 
  • resultaatgericht werken stimuleren. 

 

Dienst ICT

Prioriteiten voor de komende jaren:

  • niet enkel reactief  handelen, maar ook proactieve aanpak van de dienst ICT op bv. het vlak van digitalisering processen via o.a. power app.
  • afscheid nemen van het huidige mid office systeem en overstappen naar een alternatief, een CRM op maat van lokale bestuur;
  • tijd en energie investeren in trends, bv. datagedreven bestuur;
  • verder inzetten op outsourcing, o.a. op vlak van systeembeheer;
  • uitwerken van kaders zoals welk kanaal gebruiken we voor welke informatie (Teams, onedrive, intranet, mid office)
  • uitrol nieuwe telefooncentrale;
  • investeren in projecten, zoals Mijn burgerprofiel.

Optimalisaties:

  • stimuleren van efficiëntie in de opgezette teamskanalen;
  • AI – opvolging van deze evolutie;
  • delen van goede praktijkvoorbeelden in de organisatie;
  • medewerkers meer digitaal maken;
  • meer tijd maken voor beleid rond IT.

 

Organisatiebeheersing

Prioriteiten voor de komende jaren:

  • processen duwen naar wie het nodig heeft:
    • bij indiensttreding of verschuiving;
    • bij elke gelegenheid;
    • jaarlijks om bij te sturen, PDCA;
  •  processen als basis voor digitalisering:
    • herwerken flow met als doel alles in vraag te stellen;
    • herbekijken bij nieuwe digitale tools die zich aanbieden;
  • nog meer inzetten op projectfiches als houvast voor elk project.

Optimalisaties:

  • meer inzetten op kennismanagement voor nieuwe medewerkers of huidige medewerkers die nieuwe taken moeten opnemen;
  • zichtbaarheid van processen verhogen in de organisatie;
  • opvolgen verbeterplan audits;
  • AI inzetten om een aanzet tot proces uit te schrijven;
  • raadpleegbaar overzicht voor de volledige organisatie van de lopende projecten met status;
  • presentatie / toelichting halfjaarrapport aan personeel.

 

Dienst secretariaat

Prioriteiten voor de komende jaren:

  • nieuw dienstverleningsconcept uitwerken met als doel:
    • alle diensten mee krijgen in het verhaal;
    • interne klantgerichtheid leidt ook tot betere externe klantgerichtheid;
    • betere ondersteuning eerste lijn leidt tot een ontlasting van de tweede lijn;
    • belang van digitalisering;
  • verdere digitalisering van inkomende en uitgaande post;
  • samenwerking rond (bestuurlijke) handhaving bevorderen.

Optimalisaties:

  • opmaak van een afsprakennota MAT-CBS en ook met gemeenteraad;
  • meer inzetten op het intern ontsluiten van beslissingen college / vast bureau.

Enkele indicatoren van de interne werking

HRM

Aantal vrijwilligers in Eeklose stadsdiensten

Terug naar navigatie - HRM - Aantal vrijwilligers in Eeklose stadsdiensten

Omschrijving

Eind 2024 is er een volledige update gebeurd van wie vrijwilligerswerk uitvoert in welke dienst. In totaal komen we aan 360 vrijwilligersplaatsen.

Bron: stadsdiensten (dit gaat het om het aantal vrijwilligersplaatsen (1 vrijwilliger kan 2 functies in 1 dienst uitoefenen))
dienst 2019 2020 2021 2022 2023 2024
archief 10 9 9 9 9 6
bib 40 38 33 31 44 46
BKO 3 3 2 3 3 10
buddywerking - - - - - 6
burgerzaken - - - - - 2
communicatie - - - - - 1
evenementen & toerisme - - - - - 22
Goeiemorgentelefoon - 12 8 9 7 6
Herbakker 13 13 15 15 18 23
Jongerenhuis - - - - - 15
KA - - 2 3 4 7
LDC 78 66 56 53 87 80
Mooimakers 54 102 123 148 170 113
sport - - - - - 3
straatambassadeurs - - - - 23 20

Aantal personeelsleden lokaal bestuur Eeklo per leeftijdscategorie op 31/12

Terug naar navigatie - HRM - Aantal personeelsleden lokaal bestuur Eeklo per leeftijdscategorie op 31/12

Omschrijving

Eind 2024 zijn er 373 personen werkzaam bij lokaal bestuur Eeklo. 37,5% daarvan is 18 tot en met 40 jaar. 1/3 is tussen de 41 en 50 jaar oud. In de oudste leeftijdscategorie (51+) zitten 29,5% van onze medewerkers.

Bron: dienst HRM lokaal bestuur Eeklo
Leeftijdscategorie 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
18-30j 69 70 63 50 49 46 44 50
31-40j 108 115 109 96 104 98 90 90
41-50j 96 98 99 101 106 107 115 123
51-60j 97 97 101 101 102 100 95 94
60+ 17 20 12 11 9 10 19 16

Aantal dagen op 100 dat personeel ziek is

Terug naar navigatie - HRM - Aantal dagen op 100 dat personeel ziek is

Omschrijving

In 2024 waren de OCMW-medewerkers in totaal 15 op 100 dagen ziek. Voor de medewerkers van de stad was dit 12,64 dagen. Het ziekteverzuim was tussen 2022 en 2023 gedaald, maar dit nam in 2024 opnieuw toe.

Bron: dienst personeel stad Eeklo
afdeling 2022 2023 2024
stad 9,68 8,79 12,64
OCMW 19,24 12,65 15,08

Uitbetaalde vergoeding woonwerkverkeer in euro

Terug naar navigatie - HRM - Uitbetaalde vergoeding woonwerkverkeer in euro

Omschrijving

Onder woon-werkverkeer valt de fietsvergoeding en de vergoeding voor gebruik openbaar vervoer.

Bron: Programma Foxtrot-beleid - lokaal bestuur Eeklo
Eeklo 2020 2021 2022 2023 2024
vergoeding woonwerkverkeer 45.710,03 48.468,70 58.822,77 71.435,60 92.942,61

Mobiliteit

Aantal ritten met deelfietsen in Eeklo

Terug naar navigatie - Mobiliteit - Aantal ritten met deelfietsen in Eeklo

Omschrijving

Het aantal deelfietsen nam geleidelijk aan toe. Het meeste ritten zien we in 2017, toen dit financieel nog geregeld werd via subsidies, zodat de fietser minder moest betalen. In 2024 konden we gebruik maken van 20 fietsen.

Bron: BlueBike
Jaar Regio Waarde Fietsen
2017 Eeklo 3.322 12
2018 Eeklo 2.115 12
2019 Eeklo 2.247 15
2020 Eeklo 1.392 15
2021 Eeklo 2.235 15
2022 Eeklo 1.872 17
2023 Eeklo 1.874 15
2024 Eeklo 1.952 20

Aantal ritten met deelauto's in Eeklo

Terug naar navigatie - Mobiliteit - Aantal ritten met deelauto's in Eeklo

Omschrijving

Vanaf oktober 2023 is er een derde deelauto in gebruik aan het Sportpark. 35,9% van de kilometers wordt gereden met de wagen aan het Cultuurhuis Herbakker, 36,8% met de wagen aan het station. 27,3% is voor de wagen aan het Sportpark.

De Coopstroomwagen die aan De Zuidkaai staat reed in 2024 in totaal 3.785 km tijdens 137 ritten.

Bron: Cambio - Coopstroom (tot en met 2023 zitten er geen cijfers voor Coopstroom in de telling)
Regio 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Eeklo 380 485 357 585 863 970 1.477

Vrije tijd

Aantal gebruikers Verbauwenbad

Terug naar navigatie - Vrije tijd - Aantal gebruikers Verbauwenbad

Omschrijving

Het Verbauwenbad was gesloten van eind 2022 tot begin december 2023 omwille van herstellingswerken.

Bron: dienst sport stad Eeklo
Jaar individueel ticket via beurtenkaart scholen
2019 28.798 31.896 45.862
2020 10.764 12.149 16.146
2021 19.270 32.280 24.137
2022 30.963 34.520 32.747
2023 1.853 2.339 1.390
2024 38.531 62.521 35.138
1ste helft 2025 16.247 14.545 21.152

Aantal leners/gebruikers bibliotheek Eeklo

Terug naar navigatie - Vrije tijd - Aantal leners/gebruikers bibliotheek Eeklo

Omschrijving

Leners: personen met lidkaart. 

Gebruikers: klassen, organisaties (bv. psychiatrie, woonzorgcentra, wijkcentrum ... hebben 1 lidkaart, maar er wordt een verrekening gemaakt van het aantal gebruikers voor die ene lidkaart).

Bron: bibliotheek Eeklo
lezers 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 1ste helft 2025
lener met lidkaart 4.559 4.148 4.535 3.211 3.128 3.459 3.634 3.760 2.813
gebruiker 8.379 7.835 9.381 6.217 6.275 6.615 6.322 6.454 5.418

Aantal activiteiten jeugdhuis Eeklo

Terug naar navigatie - Vrije tijd - Aantal activiteiten jeugdhuis Eeklo
Bron: dienst jeugd stad Eeklo
jeugdactiviteit 2022 2023 2024 1ste helft 2025
middagopeningen JH 93 58 74 58
baravonden JH 126 128 96 50
fuiven/feestjes 20 23 19 8
indoor skatepark 24 18 15 4
workshops/activiteiten JH 47 77 59 17
studiogebruik - 56 71 64

Aantal gespaarde en omgeruilde UiTPASpunten door Eeklonaren

Terug naar navigatie - Vrije tijd - Aantal gespaarde en omgeruilde UiTPASpunten door Eeklonaren

Omschrijving

UiTPAS-gebruikers kunnen punten sparen en kunnen hun gespaarde punten omruilen tegen diverse omruilvoordelen bij heel wat UiTPAS-partners.

Bron: Comeet - UiTPAS Meetjesland
UiTPASpunten 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
gespaarde punten 4.735 21.802 33.861 13.186 20.463 20.961 24.774 36.262
omgeruilde punten 628 9.023 16.936 6.573 8.886 18.332 15.773 24.562

Aandeel geldige UiTPASsen kansentarief

Terug naar navigatie - Vrije tijd - Aandeel geldige UiTPASsen kansentarief

Omschrijving

Het percentage UiTPASsen met kansentarief blijft in Eeklo heel hoog liggen: 70% van de UiTPAS-houders in Eeklo geniet van een kansentarief.

Bron: Comeet - UiTPAS Meetjesland
Regio 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Eeklo 82,48% 71,37% 67,67% 68,31% 70,04% 71,16% 71,29% 70,53%

Aandeel kansentarief binnen vrijetijdsbeleving Eeklose diensten

Terug naar navigatie - Vrije tijd - Aandeel kansentarief binnen vrijetijdsbeleving Eeklose diensten

Omschrijving

Binnen onze eigen vrijetijdsdiensten kunnen deelnemers gebruik maken van de UiTPAS (met kansentarief). Vooral binnen de GEKKO-werking zien we hoge percentages (voor 2024 hebben we geen accurate cijfers). Ook binnen het LDC is het percentage kansentarief vrij hoog. Bij vrijetijdsbestedingen als Cultuurhuis Herbakker en het zwembad is het percentage kansentarief aanzienlijk lager.

Voor Hubsakee in Wijkcentrum De Kring (ontmoetingsruimte voor (zwangere) gezinnen met baby’s en kinderen tot 12 jaar.) is 50% van de Eeklose gezinnen met en 50% zonder kansentarief.

Bron: vrijetijdsdiensten stad Eeklo
onderdeel vrijetijd 2019 2020 2021 2022 2023 2024
leerlingen KA 4,60% 6,33% 6,02% 6,99% 6,85% 7,87%
sportkampen - 6,80% 8,90% 10,50% 14,20% 11,41%
zwemmen 10,70% 11,46% 7,44% 6,13% 4,42% 3,00%
CC niet school - - - 4,16% 4,05% 2,50%
bko - 9,77% 6,00% 8,22% 9,45% 11,81%
GEKKOwerking - - 61,00% 67,00% 69,00% -
LDC-taallessen - - - - 14,00% 30,00%
LDC-thédansants - - - - 31,00% 30,00%

Niet-Eeklose deelnemers vrijetijdsdiensten

Terug naar navigatie - Vrije tijd - Niet-Eeklose deelnemers vrijetijdsdiensten

Het aandeel niet-Eeklonaren dat in 2024 gebruik maakte van onze vrijetijdswerking:

  • beurtenkaarten zwemmen: 53% 
  • individueel ticket zwemmen: 23%
  • schoolzwemmen: 12,5%
  • schoolsportdagen: 52,4%
  • sportkampen: 22%
  • sportlessenreeksen: 49%
  • minigolf: 50,8%
  • BKO: 22% 
  • bib: 34%
  • cultuurhuis: 69%
  • Kunstacademie: 61%
  • LDC-activiteiten: 18,6%
  • Vervoer op Maat: 7,5%

Buitenschoolse kinderopvang

Bezettingsgraad Eeklose BKO's per dag

Terug naar navigatie - Buitenschoolse kinderopvang - Bezettingsgraad Eeklose BKO's per dag

Omschrijving

Vanaf 2023 gebeurt de meting anders: enerzijds de bezetting in de voor- en naschoolse opvang (incl. woensdagnamiddag), anderzijds de bezetting op schoolvrije en vakantiedagen.

Bron: BKO stad Eeklo
Regio 2020 2021 2022 2023 2024
voor-/naschools 194 221 212 - -
voor-/naschools + woensdagnamiddag - - - 243 244
schoolvrije dagen + vakanties - - - 203 243

Aantal reservaties op de wachtlijsten BKO Eeklo in vakanties

Terug naar navigatie - Buitenschoolse kinderopvang - Aantal reservaties op de wachtlijsten BKO Eeklo in vakanties

Omschrijving

De daling in het aantal reservaties heeft vermoedelijk te maken met een wijziging in het huishoudelijk reglement, namelijk het invoeren van onwettige afwezigheden. Mensen gingen dan bewuster reserveren en annuleren.

Bron: BKO stad Eeklo
vestiging 2023 2024
Zuiderzon 700 466
Kinderpoort 200 207
@bij 322 234
Dolfijn 624 416

Kunstacademie

Aantal leerlingen Kunstacademie per leeftijd per schooljaar

Terug naar navigatie - Kunstacademie - Aantal leerlingen Kunstacademie per leeftijd per schooljaar

Omschrijving

41,9% van de leerlingen van de Kunstacademie (alle vestigingen) zit in de basisschool. De jongeren maken 21,1% uit van de totale KA-populatie. De 65-plussers vormen 11,1% van deze hele groep.

Bron: Kunstacademie Eeklo
leeftijd 18-19 19-20 20-21 21-22 22-23 23-24 24-25
6-12j 383 713 686 724 674 668 687
12-18j 297 297 298 291 353 362 346
18-65j 278 456 390 411 420 436 425
65+ 115 109 94 117 183 167 182

Thuiszorg

Aantal uren thuiszorg dat OCMW Eeklo aanbiedt naar soort

Terug naar navigatie - Thuiszorg - Aantal uren thuiszorg dat OCMW Eeklo aanbiedt naar soort
Bron: dienst thuiszorg OCMW Eeklo
soort thuiszorg 2020 2021 2022 2023 2024
gezinszorg 34.455,75 33.773,50 28.684,25 28.595,75 30.733,80
karweidienst 1.378,08 1.538,50 522,25 1.751,75 1.081,25
poetsdienst (DCO) 26.337,00 25.765,00 21.479,00 20.258,00 21.030,00
schoonmaak (aanvullende) 2.338,50 2.107,75 1.821,50 1.032,00 953,00

Handhaving

Aantal GAS-boetes

Terug naar navigatie - Handhaving - Aantal GAS-boetes

Omschrijving

In Eeklo werden in 2024 840 GAS-boetes uitgeschreven, waaronder 787 die te maken hadden met verkeer (= 93,7%).

Bron: dienst secretariaat stad Eeklo
soort GAS 2021 2022 2023 2024
Eeklo gewoon 42 69 31 53
Eeklo verkeer 563 347 289 787

Handhaving omgevingsbeleid in cijfers

Terug naar navigatie - Handhaving - Handhaving omgevingsbeleid in cijfers

Omschrijving

Inzake handhaving voor omgevingsbeleid werken we met zachte (raadgeving / aanmaning) en harde (PV's) handhaving. Met raadgevingen zijn we pas gestart in april 2023.

De focus van ons handhavingsbeleid ligt op informatie/sensibilisering/preventie (via raadgevingen). Een tweede stap in de zachte handhaving is de aanmaning. Als onderhandelen en bemiddelen geen bereidheid teweeg brengt om de inbreuken en misdrijven te stoppen en de schade te herstellen of in uitzonderlijke gevallen waarbij onderhandelen en bemiddelen niet zinvol is, is repressieve (harde) handhaving aan de orde.

Door de zachte handhaving proberen we zoveel mogelijk zaken op te lossen en beperkten we zo het aantal PV's.

Bron: dienst omgeving - handhaving stad Eeklo
soort 2020 2021 2022 2023 2024 2025
raadgeving - - - 51 45 74
aanmaning 23 3 19 26 13 21
PV 9 7 12 9 6 2

Woonkwaliteit

Aantal afgeleverde conformiteitsattesten per 1.000 huurwoningen

Terug naar navigatie - Woonkwaliteit - Aantal afgeleverde conformiteitsattesten per 1.000 huurwoningen

Omschrijving

In vergelijking met de Belfiuscluster levert Eeklo heel wat meer conformiteitsattesten per 1.000 huurwoningen af. In 2023 zaten we op hetzelfde niveau als de Cluster, maar in 2024 maakten we opnieuw een forse inhaalbeweging, naar 47 CA's per 1.000 huurwoningen.

Bron: Vlaams Loket Woningkwaliteit VLOK
regio 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Eeklo 48,48 28,73 21,41 30,53 16,29 46,99
Belfiuscluster 8,27 9,23 10,73 14,62 16,82 21,10