Afname Welzijnsenquête (Securex) - februari – maart 2023
Bevraging:
- gezondheid;
- psychosociaal welzijn (5 A’s);
- ergonomie;
- arbeidshygiëne;
- veiligheid en enkele HR parameters.
Responsgraad: Stad: 70% - OCMW: 86%.

Resultaten Welzijnswijzer OCMW


Resultaten Welzijnswijzer stad

Reeds opgestarte/ondernomen acties
Arbeidsorganisatie
- investeren in groepsdynamica bij enkele diensten => begeleiding externe consultant Alert;
- bevorderen van de communicatie tussen collega’s schoonmaak gebouwen => organisatie van een ToolBoxMeeting (personeelszaken, dienstmededelingen, preventie …) op kwartaalbasis;
- cliëntmanagement in de thuiszorg => nieuw softwarepakket Déhora.
Arbeidsinhoud
- personeelstekort:
- ondersteuning via consultancy (financiën, burgerzaken) en gerichte uitzendarbeid (BKO);
- extra inzet personeel (burgerzaken).
Maar = hulp op korte termijn, geen structurele oplossing (zie infra – kwantitatieve werkvereisten).
Arbeidsvoorwaarden
- blijvend inzetten op doorgroeimogelijkheden => vacatures worden eerst via mobiliteit/bevordering open verklaard;
- contracten 28,5/38 in BKO aanbieden i.p.v. halftijdse contracten => 4/5 contracten worden aangeboden voor meer instroom (mogelijkheid flexi-job).
Arbeidsomgeving
- lawaai Verbauwenbad (redders): op maat gemaakte otoplastieken aangekocht voor 16 personen;
- lawaai landschapsbureaus stadskantoor: landschapsbureaus werden in samenspraak met gebouwenbeheer anders ingedeeld;
- ventilatie Kubiek landschapszaal: ventilatiekoepels hersteld;
- extra hardware (stille ruimtes, zit-sta bureau op medisch advies);
- info omtrent verzekering bij dienstreizen met cliënten (overgemaakt 05/03/2024).
Acties in de pijplijn (via nieuwe RPR)
Arbeidsorganisatie
- kortere doorlooptijd selecties => nieuwe aanpak werving en selectie.
Arbeidsvoorwaarden
- overdracht verlofdagen naar volgend jaar => 5 werkdagen;
- terugbetaling parkeerkosten bij dienstreizen => alle kosten worden terugbetaald;
- woon-werkverkeer met de fiets: de meest aangewezen en veiligste route i.p.v. de kortste route voor fietsvergoeding.
Te ondernemen acties met hoge prioriteit (feedback uit bevraging - verbeteracties)
Domein arbeidsorganisatie
COMMUNICATIE
- probleem algemene informatiedoorstroom in de organisatie => intranet als centrale informatiebron inclusief GPS;
- communicatie met andere diensten: slechte bereikbaarheid van sommige diensten, feedback i.v.m. stavaza meldingen, overleg-vergadercultuur, te veel kanalen => kader vergaderetiquette;
- communicatie binnen de dienst: te weinig (gestructureerd) overleg/open communicatie => ondersteunen LG via leidinggevendentraject (start eind 2024);
- opstellen intern communicatieplan i.s.m. communicatiedienst:
- huidige situatieanalyse;
- doelstellingen;
- doelgroepen;
- communicatiemiddelen;
- implementatieplan.
ONTHAAL
- betere begeleiding nieuwe medewerkers;
- onthaal nieuwe medewerkers.
=> Opmaak preboarding/onboardingbeleid met
- een inventaris van alle relevante informatie;
- een traject afgestemd op de al opgebouwde expertise;
- peter-/meterschap/buddy.
TEAMBUILDING
- binnen de werkuren ter bevordering van de sociale cohesie;
- inbedden in het attentiebeleid;
=> uitwerken van een voorstel: om extra connectie te creëren: idee: 1 dag teambuilding/jaar met in de voormiddag inhoudelijke vorming en in de namiddag activiteit (kruisbestuiving over de diensten heen).
LEAN MANAGEMENT
- alles duurt te lang b.v. sollicitatieprocedures, terugkoppeling VB/CBS, vervangingen personeel, nog veel zaken op papier…
=> Lean management, digitalisering i.s.m. ICT en procesbeheer.
Domein arbeidsinhoud
KWANTITATIEVE WERKVEREISTEN
- personeelstekort: kader invullen, afwezigen sneller vervangen, andere instroomkanalen aanboren, oprichten van allround teams (b.v. evenementen);
- constant hoge werkdruk.
Actie: 2025: analyse en vergelijking met andere gemeenten op vlak van personeelsbezetting (aantal personeelsleden en niveau) met als doel een personeelsplan voor de komende jaren op te maken.
COGNITIEVE BELASTING
- hoge complexiteit van dossiers met te weinig tijd om zich te verdiepen in de wetgeving;
- hoge inhoudelijke verwachtingen met veel verantwoordelijkheid.
Actie: 2025: analyse en vergelijking met andere gemeenten op vlak van personeelsbezetting (aantal personeelsleden en niveau) met als doel een personeelsplan voor de komende jaren op te maken.
EMOTIONELE BELASTING
- kinderbegeleiding (zorgkinderen);
- sportmedewerkers (die rol van opvoeder opnemen);
- baliemedewerkers (agressie).
Vorming, intervisie, overleg met zorgcoördinatoren van de school.
Mindlab leerplatform: gebruik 21,21% van het personeelsbestand.
Domein arbeidsvoorwaarden
TELEWERK EN TIJDSREGISTRATIE
Evaluatie telewerkkader/policy en afsprakenkader tijdsregistratie.
VAKANTIEDAGEN/FEESTDAGEN
- zelfde aantal verlofdagen/feestdagen voor alle diensten (perceptie verschil stad/ocmw);
- overdracht verlofdagen naar volgend kalenderjaar;
- losse uren verhogen/verlof opneembaar in uren voor vaste roosters (schoonmaak, thuiszorg, TD);
- keuze vrije halve dag TD.
Opname verlof: afspraken op dienstniveau.
VORMING
- transparanter opleidingskader;
- gediversifieerder aanbod (BKO, thuiszorg);
- vraag naar vorming (schoonmaak);
- opleiding softwareprogramma’s.
Opmaak vormingsbeleid (Eeklo Academy) gekoppeld aan het onthaalbeleid.
WAARDERING
Opmaak attentiebeleid.
ONTWIKKELINGS-/CARRIEREMOGELIJKHEDEN
- blijvend inzetten op doorgroeimogelijkheden (mobiliteit/bevordering);
- carrièremogelijkheden beperkt (inherent aan lokaal bestuur);
- examens te moeilijk.
Duurzaam selecteren op competenties i.p.v. kennis en vaardigheden, talentmanagement.
Domein arbeidsomgeving
MOBILITEIT
- fietsenstallingen: afgesloten, overdekt, voor alle types fietsen, verlicht, waterdicht… (vraag van alle vestigingen);
- oplaadpunten elektrische fietsen, droogkamer;
- extra elektrische fietsen en auto’s;
- fietsleasing niet voor iedereen toegankelijk;
- veiligste i.p.v. kortste route voor fietsvergoeding;
- vergoeding woon-werkverkeer met auto (vraag vanuit enkele diensten).
Uitrol fietsenstalling in 2025-2026.
BINNEN- EN BUITENINFRASTRUCTUUR
- lawaai, verluchting, verlichting, temperatuur: => deze vragen worden permanent opgevolgd door gebouwenbeheer bv. akoestiek Sociaal Huis, temperatuur Jongerenhuis;
- zonnewering stadskantoor;
- vraag soep voor technisch assistenten tijdens wintermaanden (bij vriestemperaturen);
- liften stadskantoor en STIP werken meer niet dan wel (voor klanten);
- gebouw STIP voldoet niet meer aan de huidige normen;
- buiteninfrastructuur jongerenhuis en Zuiderzon.
Verder op inzetten in 2025.
SEDENTARISME
- enkel zit/stabureaus worden nog aangekocht;
- Vitali-tijd is back met aanbod sport, beweegscan => Eeklo = beweegbedrijf;
- ergonoom met ruggengraat on tour;
- catering gezonde voeding op locatie mogelijk;
- testpanel koffie.
ARBEIDSMIDDELEN
- uniform budget werkschoenen;
- herwerking huishoudelijke reglementen, flyer voor cliënt bij herzieningen - huisbezoeken met aandachtspunten – verlengstuk werd gemaakt door TD en wordt momenteel uitgetest.
Domein arbeidsrelaties
ONDERSTEUNING VAN DE LEIDINGGEVENDE
- ondersteuning leidinggevenden via traject – start najaar 2024;
- ondersteuning team door N+2 en/of externe partner.
APPRECIATIE
- sensibiliseren medewerkers (opruimen bureau, vaat …);
- rekening houden met de impact van beslissingen op de dienst;
- informele feedback!!!
VERBINDING
- inzetten op activiteiten op domeinniveau of domeinoverschrijdende activiteiten om verbinding te stimuleren bv. klantendagen ondersteunende diensten, Mellon-activiteiten;
- samen successen vieren (bv. opening stadhuis cfr. Cultuurhuis).