Taal is één van de sleutels tot succesvolle participatie aan de maatschappij. Taal is dé lijm, het verbindt mensen, het is een belangrijk bestanddeel van onze samenleving. 
Kennis van de Nederlandse taal is essentieel in functie van empowerment en omwille van het gevoel er bij te horen. Men moet Nederlands kunnen leren maar men moet evengoed zijn Nederlands kunnen oefenen.
Het gaat ook om een toegankelijk en kwaliteitsvol aanbod van taalstimulerende activiteiten voor kinderen en jongeren, waarin zij in een taalrijke en stimulerende omgeving en onder deskundige begeleiding met het Nederlands aan de slag gaan. Deze activiteiten vinden plaats tijdens de zomervakantie en/of andere schoolvakanties en/of buiten de reguliere schooltijd op voorschoolse, naschoolse en/of buitenschoolse momenten.

Kwaliteit (toelichting)

2022:
1) Er is een Taalpunt in de bib
2) Oefenkansen Nederlands voor volwassenen "Actief met taal" via Wijkcentrum De Kring (ook in samenwerking met Kunstacademie): 2x/week: gemiddeld 20deelnemers/week. Dit gaat om werken rond theater, gedicht voorlezen, samen koken, soms een activiteit met kinderen, project 'ik ben, ik hou van, ik denk, ik droom', muziek, deelname en toeleiding aan andere activiteiten van De Kring zodat er gemengde groepen ontstaan en er plaats komt voor nieuwe deelnemers. Conversatietafel in CVO Groeipunt

3) Verdere uitrol taalbeleid: o.a. via leidinggevenden
4) Vorming doeltreffend communiceren met anderstaligen voor alle medewerkers van burgerzaken
5) Sjabloon in duidelijke en klare taal ter beschikking voor brieven i.k.v. openbare werken
6) We maken meer en meer gebruik van sociaal tolken
7) I.k.v de Oekraïense vluchtelingen werd een infobundel in duidelijke taal gemaakt
8) Mensen worden versterkt in taal op de werkvloer. Sinds 2022 zijn er 3 taalcoachingstrajecten opgestart i.k.v. sociale activering. 
Er is een samenwerking met OCMW Gent in kader van AMIF – interactief. Dit gaat nog breder dan taal, maar over de expertise van derdelanders in sociale activering.

Voorleesplezier kleuters:
Een voorleesreeks bestaat uit 6 sessies. De laatste sessie vindt telkens plaats in de bib (ikv kennismaking met de bib): 1 reeks vond plaats in de Speelbazaar en 1 in basisschool St-Jozef. Voor het eerst werd gekozen om een reeks te laten plaatsvinden op de school Sint-Jozef. Dit omdat gemerkt werd dat de kinderen er echt nood aan hadden, maar er niet raken door een lage mobiliteitsgraad. 
Er werden 2 voorleestassen gemaakt. Ouders kunnen deze uitlenen om thuis bezig te zijn met taal. Een voorleestas bestaat uit boekjes en spelletjes. Er worden telkens 3 exemplaren gemaakt en ontleend vanuit Voorleesplezier, de bib en Speelbazaar. Er zijn momenteel 6 actieve begeleiders voor dit project.


Taal- en spelbubbel:
In de Krokusvakantie en zomervakantie vonden enkele activiteiten plaats in het kader van taalstimulerende activiteiten. De link werd in de namiddag ook gelegd met de reguliere GEKKO-werking. De kinderen van taal- en spelbubbel gingen ook op uitstap naar het Gravensteen. Iets wat bij de kinderen als een unieke ervaring werd beschouwd.

Coördinatie:
De coördinator ging weg in maart 2022. Er werd in overleg met de stuurgroep gekozen om in de Paasvakantie geen werking te programmeren, maar de focus te leggen op de zomerperiode Het project voorleesplezier werd verder ondersteund door een student van de jeugddienst. Sinds juli 2022 zit er opnieuw een medewerker op het project tot het einde van de projectperiode.

Kwaliteit (indicator)

G

Financiële tabel 2022

JR 2022 Kost_2022 Opbrengst_2022
Exploitatie
Ontvangsten 30.434,14 0,00 30.434,14
Uitgaven 56.906,78 56.906,78 0,00
Totaal Exploitatie -26.472,64 -56.906,78 30.434,14

Status

in uitvoering