BD-02: We bouwen aan een verkeersveilige stad om Eeklo meer (be)leefbaar te maken voor iedereen

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

Actieplannen

Terug naar navigatie - Actieplannen

P-02.01: We maken van Eeklo een fietsstad

Terug naar navigatie - P-02.01: We maken van Eeklo een fietsstad

We hebben veel aandacht voor de zwakke weggebruikers, investeren in fietspaden en veilige fietsoversteken en breiden de mogelijkheid van fietsenstallingen uit.

Financiële tabel 2022

JR 2022 Kost_2022 Opbrengst_2022
Exploitatie
Ontvangsten 41.924.116,60 0,00 41.924.211,24
Uitgaven 37.679.603,04 37.679.592,44 0,00
Totaal Exploitatie 4.244.513,56 -37.679.592,44 41.924.211,24
Financiering
Ontvangsten 24.814.146,07 0,00 24.814.146,07
Uitgaven 1.817.142,81 1.817.142,81 0,00
Totaal Financiering 22.997.003,26 -1.817.142,81 24.814.146,07
Investering
Ontvangsten 404.132,26 0,00 404.132,26
Uitgaven 4.935.223,53 4.935.033,45 0,00
Totaal Investering -4.531.091,27 -4.935.033,45 404.132,26
Aandeel inwoners dat vindt dat kinderen zich niet zelfstandig/veilig kunnen verplaatsen
Bron: burgerbevraging Gemeente-Stadsmonitor, ABB
Regio 2017 2020
Eeklo 22,00% 33,00%
gemeenten met gelijkaardig inwonersaantal 14,00% 25,00%
Vlaams Gewest 18,00% 27,00%

Tevredenheid over fietspaden in Eeklo
Bron: burgerbevraging Gemeente-Stadsmonitor, ABB
Regio 2017 2020
Eeklo 37,00% 30,00%
gemeenten met gelijkaardig inwonersaantal 46,00% 40,00%
Vlaams Gewest - 41,00%

Tevredenheid over voetpaden in Eeklo
Bron: burgerbevraging Gemeente-Stadsmonitor, ABB
Regio 2017 2020
Eeklo 27,00% 26,00%
gemeenten met gelijkaardig inwonersaantal 48,00% 43,00%
Vlaams Gewest - 46,00%

fietsongevallen (t.o.v. verkeersongevallen met letsel)
Bron: Verkeersstatistieken Federale politie - provincies.incijfers.be
Regio 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Eeklo 43,30% 42,10% 48,90% 42,00% 36,80% 47,00% 42,30% 44,00% 46,20%
CGGU 28,80% 31,60% 31,10% 32,50% 29,00% 32,00% 32,20% 40,90% 38,70%
Vlaams Gewest 29,10% 32,00% 31,30% 32,30% 32,20% 34,90% 36,60% 41,60% 39,70%

Zo gaan we dat doen

P-02.02: We maken woon- en schoolbuurten veiliger

Terug naar navigatie - P-02.02: We maken woon- en schoolbuurten veiliger

De stad wil ingrepen uitvoeren om woonstraten verkeersveiliger te maken. We blijven ook investeren in het verkeersveilig(er) maken van de vele schoolbuurten in Eeklo.

Financiële tabel 2022

JR 2022 Kost_2022 Opbrengst_2022
Exploitatie
Ontvangsten 41.924.116,60 0,00 41.924.211,24
Uitgaven 37.679.603,04 37.679.592,44 0,00
Totaal Exploitatie 4.244.513,56 -37.679.592,44 41.924.211,24
Financiering
Ontvangsten 24.814.146,07 0,00 24.814.146,07
Uitgaven 1.817.142,81 1.817.142,81 0,00
Totaal Financiering 22.997.003,26 -1.817.142,81 24.814.146,07
Investering
Ontvangsten 404.132,26 0,00 404.132,26
Uitgaven 4.935.223,53 4.935.033,45 0,00
Totaal Investering -4.531.091,27 -4.935.033,45 404.132,26

Zo gaan we dat doen

P-02.03: Het stadscentrum wordt autoluw gemaakt

Terug naar navigatie - P-02.03: Het stadscentrum wordt autoluw gemaakt

Om het stadscentrum autoluw te maken staat een aantal acties op stapel:
- evalueren en herdenken van het parkeerbeleid
- aanleg van de Ring
- herinrichten van de N9 tot stadspromenade.

Financiële tabel 2022

JR 2022 Kost_2022 Opbrengst_2022
Exploitatie
Ontvangsten 41.924.116,60 0,00 41.924.211,24
Uitgaven 37.679.603,04 37.679.592,44 0,00
Totaal Exploitatie 4.244.513,56 -37.679.592,44 41.924.211,24
Financiering
Ontvangsten 24.814.146,07 0,00 24.814.146,07
Uitgaven 1.817.142,81 1.817.142,81 0,00
Totaal Financiering 22.997.003,26 -1.817.142,81 24.814.146,07
Investering
Ontvangsten 404.132,26 0,00 404.132,26
Uitgaven 4.935.223,53 4.935.033,45 0,00
Totaal Investering -4.531.091,27 -4.935.033,45 404.132,26

Zo gaan we dat doen

P-02.04: We faciliteren de 'Modal Shift' (veranderingen in vervoerswijze)

Terug naar navigatie - P-02.04: We faciliteren de 'Modal Shift' (veranderingen in vervoerswijze)

Modal shift is het veranderen van de gebruikte modaliteit bij het transport van mensen of goederen.
Onder personen modal shift wordt vaak een verschuiving van auto naar de fiets of het openbaar vervoer verstaan. Bij goederen modal shift wordt meestal een verschuiving bedoeld van wegverkeer naar spoor of binnenvaart.
Via het creëren van een fietsstad, maar ook door het inzetten op deelmobiliteit, duurzame mobiliteit en openbaar vervoer wensen we deze Modal Shift mee te helpen faciliteren.

Financiële tabel 2022

JR 2022 Kost_2022 Opbrengst_2022
Exploitatie
Ontvangsten 41.924.116,60 0,00 41.924.211,24
Uitgaven 37.679.603,04 37.679.592,44 0,00
Totaal Exploitatie 4.244.513,56 -37.679.592,44 41.924.211,24
Financiering
Ontvangsten 24.814.146,07 0,00 24.814.146,07
Uitgaven 1.817.142,81 1.817.142,81 0,00
Totaal Financiering 22.997.003,26 -1.817.142,81 24.814.146,07
Investering
Ontvangsten 404.132,26 0,00 404.132,26
Uitgaven 4.935.223,53 4.935.033,45 0,00
Totaal Investering -4.531.091,27 -4.935.033,45 404.132,26
Aantal ritten deelfietsen
Bron: BlueBike
Regio Jaar Waarde Fietsen
Eeklo 2017 3.322 12
Eeklo 2018 2.115 12
Eeklo 2019 2.247 15
Eeklo 2020 1.392 15
Eeklo 2021 2.235 15
Eeklo 2022 1.872 17

Aantal ritten met deelauto's in Eeklo
Bron: Cambio
Regio 2018 2019 2020 2021 2022
Eeklo 380,00 485,00 357,00 585,00 863,00

Zo gaan we dat doen

Financiƫle tabel BD-02

Terug naar navigatie - Financiƫle tabel BD-02
MJP 2023 Kost 2023 Vastlegging 2023 Opbrengst 2023
Ontvangsten 28.360,00 0,00 0,00 1.476,20
Uitgaven 1.366.875,94 674.465,84 674.465,84 0,00