We zetten in op laagdrempelige dienstverlening die lokaal ingebed is via kruisbestuiving tussen het dienstencentrum en de (eigen) thuiszorgdiensten (gezinszorg, poetsdienst en karweidienst), waardoor ook kwetsbare senioren de mogelijkheid hebben om zo lang mogelijk thuis te wonen met ondersteuning van aangepaste zorg.
Ook niet-senioren kunnen gebruik maken van (eigen) thuiszorgdiensten.

Kwaliteit (toelichting)

2022:

De coronacrisis blijft de thuiszorgdiensten onder druk zetten, ook in de eerste helft van 2022. Binnen onze eigen diensten van thuiszorg Eeklo blijven we geconfronteerd met de diverse regelgeving tussen enerzijds de dienstencheque-onderneming (departement werk en sociale economie) en de dienst gezinszorg (agentschap zorg- en gezondheid). Tot aan het moment van de versoepelingen in de 2de helft van het voorjaar was het een uitdagingen om de continuïteit te garanderen met de vele afwezigheden n.a.v. hoogrisicocontacten van medewerkers zelf, kinderen,...
In de eerste helft van 2022 was er een inspectie voor de dienstencheque-onderneming in het kader van een nationale campagne 'Beheersing van de essentiële risico's in de dienstencheque-ondernemingen'. Voor de dienst gezinszorg werd een proefinspectie ingepland die zich focuste op de thema's handhygiëne en signaalfunctie van verzorgenden. Er werden 3 diensten voor gezinszorg bezocht, waaronder deze van lokaal bestuur Eeklo, vnl. met de bedoeling om met ervaringen uit het werkveld bij te sleutelen aan inspectiemethodieken. 

De thuiszorgdiensten zijn vertegenwoordigd binnen het project Zorgzame Buurten en bekijken vanuit hun invalshoek hoe ze kunnen bijdragen aan de opmaak van de buurtanalyses. Op de website werd naast de eigen pagina's voor thuiszorg ook aandacht besteed aan informatie over andere zorgvormen, zowel in de thuissituatie als naar woon- en ouderenzorg. We willen op deze manier de inwoners van Eeklo wegwijs maken binnen de sociale kaart en de veelheid van aanbod om informele zorg te versterken met de aansluiting op de meest passenede formele zorgvorm. 

De eerste helft van 2022 was ook de laatste fase van het project 'de eeuwige vacature' waarin Thuiszorg Eeklo als 1 van de geselecteerde besturen mee nadacht samen met VVSG en KBS over inzetten op werving en selectie binnen de thuiszorgsector. Omdat tevreden medewerkers ambassadeurs zijn van onze organisatie, werd ook gewerkt aan een vormingsaanbod dat meer aansluit bij de interesses van de individuele medewerkers. De medewerkers hadden voor het eerst de mogelijkheid om te kiezen uit diverse thema's als omgaan met cliënten met een psychische kwetsbaarheid, omgaan met (kans)arme en kwetsbare mensen, integriteit in de thuiszorg, rugvriendelijk werken en kwalitatief schoonmaken. EHBO is iets dat standaard wordt opgenomen binnen het aanbod en om de 2 jaar wederkerig zal zijn. Ook rond het thema dementie voorzien we jaarlijks een vorming, minstens voor de collega's van de gezinszorg, daar we ook dementievriendelijke gemeente zijn. 

Er kwam een versoepeling van de coronamatregelen in de 2de helft van 2022, waardoor de dienst iets minder onder druk kwam te staan; er kon meer continuïteit van de hulpverlening worden gegarandeerd bij de klanten. Er werden terug werkvergaderingen georganiseerd op regelmatige tijdstippen. De grote groep verzorgenden werd in 4 opgesplitst om zo de grootte van de groepjes te kunnen beperken. De wekelijkse nieuwsflash wordt er overlopen. Er is meer tijd en ruimte voor klantbespreking, het bevordert de sfeer, collegialiteit en de groepsbinding in de thuiszorg.
Eind 2022 kreeg de groep verzorgenden een opleiding EHBO, met de intentie dit 2-jaarlijks te herhalen. Dit werd als zeer positief ervaren. 
De thuiszorg werd vertegenwoordigd door 2 verzorgenden in de interne werkgroep mobiliteit. Zo werden deze meer betrokken en kregen ze ook inspraak in het thema en konden ze ervaren welke weg een beslissing dient af te leggen binnen ons bestuur.
In 09/2022 ging de verantwoordelijke DGZ de diensten voorstellen in het COLTD, 7de jaar richting thuis- en bejaardenzorg om zo mogelijks nieuwe jonge arbeidskrachten te kunnen aantrekken in functie van stage, vakantiejob, tewerkstelling.


Het behalen van het urencontingent kwam in 2022 fel onder druk te staan ten gevolge van het dalend aantal aanvragen tgv. corona, energiecrisis, afwezigheden medewerkers n.a.v. hoogrisicocontacten van medewerkers zelf, kinderen,...
We merken dat de energiecrisis héél fel parten speelt; veel klanten beperken zich tot minimale hulp omdat het onbetaalbaar wordt. Dit legt een druk op de verzorgenden die de taken dienen af te leggen in minimale tijd. 

De instroom van nieuwe medewerkers blijft een uitdaging. In 2022 zwaaien we heel wat mensen uit n.a.v. pensioen en de instroom blijft gering. De inspanningen die ondernomen werden i.s.m. de personeelsdienst werpen hun vruchten af, maar het is moeilijk enthousiaste mensen te vinden die zich willen engageren voor een langere periode. Ook de fysieke impact van een job als bv. poetshulp aan huis blijkt duidelijk, als we kijken naar de langdurige afwezigheden. 

Voor de medewerkers van de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg schoonmaak en karweihulp werd een voorafname op de IFIC-verloning doorgevoerd. De effectieve overstap naar IFIC volgt op 01/01/2023.

Kwaliteit (indicator)

G

Financiële tabel 2022

JR 2022 Kost_2022 Opbrengst_2022
Exploitatie
Ontvangsten 2.219.929,43 0,00 2.219.929,43
Uitgaven 170.216,70 170.216,70 0,00
Totaal Exploitatie 2.049.712,73 -170.216,70 2.219.929,43

Status

in uitvoering