A-09.03.03 Zonneheem doet inspanningen om toegankelijkheid te verzekeren en om alle Eeklonaars te bereiken
Het dienstencentrum zet in op de toegankelijkheid voor ouderen, mantelzorgers en kwetsbare personen en wil open staan voor alle Eeklonaren. Er dient binnen het nieuwe decreet betreffende de thuiszorg een meerjarenplan opgemaakt te worden voor een dienstencentrum.
Kwaliteit (toelichting)
2022:
Bezoekers van Wijkcentrum De Kring kwamen naar het LDC. Hun doel was om via de 8B's, de laagdrempeligheid te toetsen aan de realiteit. Iedere bezoeker kreeg 1 item toebedeeld om vragen over te stellen tijdens het bezoek. Een maand later werd een 2de sessie georganiseerd om alle bevindingen bij elkaar te leggen en eventuele suggesties te doen naar onze werking. Dit waren de bevindingen:
Bruikbaarheid: het aanbod vanuit het LDC is zodanig opgesteld, dat er voor elk wat wils is. Naast ons vaste jaarprogrammatie, wordt ingespeeld op de actuele noden.
Betaalbaarheid: momenteel kunnen personen met een UiTPAS bij ons terecht. Ze kunnen naast punten sparen voor een brede waaier aan activiteiten ook voor de maaltijden en een aantal lessen een korting krijgen op de basisprijs. De referentiegroep kwam tot de conclusie dat voor bezoekers die zich aan de armoedegrens bevonden, de prijzen nog altijd te hoog zijn. Vanuit het LDC is het engagement genomen om over het uitwisselen van de punten na te denken en eventueel tegen 2023 een voorstel neer te leggen bij het bestuur.
Bereikbaarheid: het LDC ligt niet pal in het centrum maar is voor de meesten wel bereikbaar. Ze verplaatsen zich makkelijk te voet en met de fiets. Rondom het LDC zijn voldoende fiets- en autoparkeermogelijkheden. Daarnaast heb je voor personen die minder mobiel zijn ook 'het Vervoer Op Maat' maar dit valt duur uit voor de bezoekers van De Kring. Een oplossing is om vervoer in groep aan te vragen, dan hoeft er maar 1 persoon te betalen.
Beschikbaarheid: het zijn ruime openingsuren overdag. ‘s Avonds en in de weekends is het LDC gesloten en dit jammer. Gebruikers van De Kring vinden het positief dat ze rechtstreeks aan de balie kunnen inschrijven.
Begrijpbaarheid: als nieuwe bezoekers voor het eerst naar het LDC komen en ze brengen ons daarvan op de hoogte, dan geeft een van de administratieve medewerkers een rondleiding. Daarbij wordt uitleg gegevens over de dienstverlening en activiteiten. We ronden altijd af in de cafetaria, indien mogelijk stellen we hen aan een aantal vaste bezoekers van het LDC voor zodat de weg open staat naar een eerste babbel en nodigen we hen uit voor verdere vragen.
We kregen de opmerking, dat de brochures over de dienstverlening nog altijd heel moeilijk zijn en heel veel informatie samengebundeld is. In de komende maanden herbekijken we onze brochures.
Bij de rondgang viel het de referentiegroep op, dat er enkel in het Nederlands wordt gecommuniceerd. We communiceren bewust in het Nederlands, de grootste groep van onze bezoekers zijn Nederlandstalig en daarbij willen we bevorderend werken bij het aanleren van het Nederlands voor anderstaligen (integratieverhogend).
Bekendheid: bedoeling van het bezoek was het leren kennen van onze werking, een aantal leden van de referentiegroep was reeds bekend doordat ze geregeld gebruik maken van onze petanqueterreinen, aanpalend aan het dienstencentrum. Andere kwamen soms eten in het restaurant en iemand kwam geregeld over de vloer om gebruik te maken van o.a. de sessies gegeven door onze psychologe, het vervoer, de Zonneheemse feesten.
Velen kennen de FB-pagina. Het valt op dat ons aanbod van activiteiten en dienstverleningen zo goed als niet gekend is bij anderstaligen. In de komende maanden nemen we verder contact met De Kring om te bekijken hoe we deze groep mensen beter kunnen betrekken en onthalen.
Betrouwbaarheid: de groep voelde zich welkom, was enthousiast over het onthaal.
Begrip: zeker als we het over de ouderen hebben binnen de referentiegroep is de idee dat het dienstencentrum hen weinig te bieden heeft.
Kwaliteit (indicator)
Financiële tabel 2022
JR 2022 | Kost_2022 | Opbrengst_2022 | ||
Exploitatie | ||||
Ontvangsten | 185.126,84 | 0,00 | 185.126,84 | |
Uitgaven | 132.949,96 | 132.949,96 | 0,00 | |
Totaal Exploitatie | 52.176,88 | -132.949,96 | 185.126,84 |