De jeugddienst zet in op de toeleiding van jongeren naar tewerkstelling. In samenwerking met de scholen die intekenen op duaal leren worden jongeren via de aanloopfase vorming en tewerkstelling op maat begeleid. De jongeren doen werkervaring op, werken aan arbeidsattitudes, ... tot ze klaar zijn om door te stromen naar de reguliere arbeidsmarkt. De jongeren worden individueel opgevolgd door drie deeltijdse medewerkers die samen met de jongeren en in overleg met de school een traject op maat uitwerken.
Dit krijgt vanaf het schooljaar 2022-2023 opnieuw een andere naam: ondersteuning alternerend leren.

Kwaliteit (toelichting)

Schooljaar 2021-2022:
In totaal werden 49 trajecten gerealiseerd: 39 in aanloopfase werkervaring, 10 in aanloopfase vorming.
Aanloopfase werkervaring (AW): er werden 39 trajecten opgestart; hiervan stroomden 29 jongeren in de loop van het schooljaar door. 10 jongeren zullen volgend schooljaar hun traject verder zetten in OAL (ondersteuning alternerend leren) en dus verder door de jeugddienst begeleid worden. Deze jongeren zetten hun stage verder op dezelfde of een nieuwe (alternerende) werkplek. 
Doorstroomresultaten jongeren in AW: naar AV (aanloopfase vorming): 6 (15%); naar arbeidsdeelname: 12 (31%); andere opleiding: 3 (8%); tewerkstelling na onderwijs: 4 (10%); werkloos naar VDAB: 2 (5%); andere (heroriëntering door de school): 2 (5%); verder zetten traject op 1 september 2022, onder OAL: 10 (25%).

Besluit: positieve doorstroom van 90%

Aanloopfase vorming (AV): er werden 10 trajecten gerealiseerd.
Heel wat van de aangemelde jongeren starten in AW, waardoor er minder stages in AV werden gestart. Dit is een positieve evolutie en betekent dat de jongeren die opgestart zijn, tewerkgesteld werden in een alternerende stage (die aansluit bij de opleiding die ze volgen op school).
Doorstroomresultaten jongeren in AV: naar AW (aanloopfase werkervaring): 1 (10%); naar een andere opleiding: 3 (30%); naar interne aanloopfase school: 1 jongere (10%); verder zetten traject op 1 september 2022, onder OAL: 5 jongeren (50%). 

Besluit: positieve doorstroom van 100% (dit is een hoog percentage omdat er weinig aanmeldingen waren en ook de helft van de jongeren het traject ook nog verder zet). Er stroomden geen jongeren werkloos uit naar de VDAB, maar ze zetten hun opleiding nog verder.

De cijfergegevens van Vlaanderen zijn nog niet bekend en zijn pas midden 2023 op te vragen. In totaal werden er dit schooljaar minder jongeren opgestart in aanloopfase dan in 2020-2021 (cijfergegevens zijn in de indicator terug te vinden). Maar de trajecten duurden wel langer. Schooljaar 2020-2021 was een uitzonderlijk jaar op vlak van aanmeldingen. De cijfers van 2021-2022 liggen wel hoger dan alle andere schooljaren in het verleden. 
Het budget dat we voor aanloopfase ontvingen was hoger dan alle andere schooljaren. We deden dit schooljaar minder trajecten, maar de duurtijd en de begeleidingen waren intensiever. Totaal verworven budget voor schooljaar 2021-2022: € 54.000 voor AW, € 11.250 voor AV.

Schooljaar 2022-2023:
In het schooljaar 2022-2023 is het project aanloopfase veranderd naar trajecten ondersteuning alternerend leren of kortweg OAL.
Het schooljaar is nog niet volledig afgerond, maar momenteel werden 45 jongeren in traject opgestart in de jeugddienst.
Cijfers over doorstroming zullen pas op het einde van het schooljaar beschikbaar zijn. Vanaf nu wordt dit traject ook per 3 jaar goedgekeurd, vroeger moest dit jaarlijks worden aangevraagd / goedgekeurd.

Kwaliteit (indicator)

G

Financiële tabel 2022

JR 2022 Kost_2022 Opbrengst_2022
Exploitatie
Ontvangsten 88.258,71 0,00 88.258,71
Uitgaven 100.639,58 100.639,58 0,00
Totaal Exploitatie -12.380,87 -100.639,58 88.258,71

Status

in uitvoering