We zetten in op laagdrempelige dienstverlening die lokaal ingebed is via kruisbestuiving tussen het dienstencentrum en de (eigen) thuiszorgdiensten (gezinszorg, poetsdienst en karweidienst), waardoor ook kwetsbare senioren de mogelijkheid hebben om zo lang mogelijk thuis te wonen met ondersteuning van aangepaste zorg.
Ook niet-senioren kunnen gebruik maken van (eigen) thuiszorgdiensten.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

1ste helft 2025:

We willen zo goed mogelijk evolueren naar een kwaliteitsvolle, efficiënte hulpverlening voor een zo breed mogelijk kwetsbaar publiek.

Aantal klanten eerste helft 2025: dienstenchequeonderneming 214; dienst gezinszorg: 163; aanvullende thuiszorg poets: 29; aanvullende thuiszorg karwei: 57.

  • We willen onze medewerkers de nodige tools geven om vlot te kunnen werken:
    • In 2024 gingen we van start met GET (net als de andere medewerkers binnen de organisatie). Ondertussen is dit programma goed ingeburgerd bij de medewerkers. We voorzien voor nieuwe medewerkers een zelfgemaakte handleiding en opleiding. Op deze manier wordt o.a. loonverwerking geautomatiseerd en is er een snellere doorstroom qua gegevens rond vakantie, ziekte ... 
    • We startten in het voorjaar van 2024 met softwarepakket Déhora. Onze medewerkers zijn ondertussen bedrijvig in het werken met deze planningstool. Medewerkers kunnen snel hun planning raadplegen en kunnen de planning voor de klant raadplegen ... Onderliggend zijn er nog wat zaken die verder uitgewerkt moeten worden, bv. implementeren GET (primetime) ... Het zorgplan zal verder uitgewerkt worden en er zal meer doelstellingsgericht gewerkt worden. We verwachten zomer 2025 hier al een stuk verder in te staan. We werken achterliggend aan een nog gebruiksvriendelijkere tool. 
    • In 2023 werd de fietslease uitgerold voor alle medewerkers. Dit kaderde perfect in onze betrachting om zo milieuvriendelijk mogelijk in te zetten op de verplaatsingen binnen onze dienst. Daarnaast willen we ook inzetten op het makkelijker maken van het gebruik van de elektrische Coopstroomwagen die welzijnscampus De Zuidkaai als uitvalsbasis heeft. Ondertussen hebben heel wat medewerkers de app op hun tablet of smartphone. We bleven in 2025 hierop verder inzetten. 
  • We zetten blijvend in op een gevarieerd vormingsaanbod:
    • Het portaal Vitali-tijd werd vernieuwd. Hier vinden medewerkers acties omtrent welzijn, voeding en beweging. Via de wekelijkse nieuwsflash wordt deze informatie tot bij de medewerkers gebracht. 
    • We schreven al enkele verantwoordelijken in voor de opleiding Belrai home-care. We zijn verplicht dit instrument te gebruiken voor mensen die beroep doen op professionele thuiszorg. Het inschalingsinstrument stelt ons in staat om het niveau van het fysiek, psychisch, cognitief en sociaal functioneren van een persoon op een uniforme en systematische manier doorheen de tijd op te volgen. De opleidingen werden afgelast in het voorjaar van 2024. Momenteel is er geen opleidingsaanbod in de buurt. VVSG volgt dit samen met ons op. 
    • Er werd opnieuw een keuzeaanbod uitgewerkt voor zowel poetshulpen als verzorgenden. Er is ook een vast opleidingsaanbod voor alle medewerkers. Dit omvat EHBO en werken bij cliënten met een dementieproblematiek.
    • We wensen het vormingsaanbod in 2025 verder uit te bouwen, niet enkel met de opleidingen die we vast aanbieden. We zetten in op de interesses van de verzorgenden. Zij werken in zeer diverse situaties, die steeds complexer worden. We willen hen dan ook versterken en de nodige bagage geven om aan de slag te gaan met de complexiteit. Vandaar dat we het mogelijk willen maken dat ze ook opleidingen extern kunnen volgen die aansluiten bij hun interesses en noden binnen de job. 
  • De werkvergaderingen waar informatie-uitwisseling en intervisie centraal staan, worden op regelmatige basis georganiseerd door de verantwoordelijken. Daarnaast wordt ingezet op cliënten-specifiek overleg met diverse interne medewerkers indien de zorgsituatie dit vraagt. We proberen om meer body te geven aan de vergaderingen door interne en externe partners te betrekken en in te zetten op dialoog en delen van kennis. We willen medewerkers meer in hun kracht zetten en de mogelijkheid geven om hun kennis te delen met de groep. Voor hen willen we het mogelijk maken om informatie van bijscholingen, interessante info waarop ze botsen in het werken ... te delen met de collega's tijdens de werkvergaderingen. 
  • Tijdens de werkvergadering gingen we al langs bij LDC Zonneheem en De Kring. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers kennis hebben van het zorglandschap. Zij komen vaak in moeilijke situaties waar er een beperkt netwerk is. Door hun kennis van het zorglandschap kunnen ze de klant toeleiden naar de verschillende partners. Voor 2025 plannen we een opleiding i.v.m. het Sociaal Huis en gaan op werkbezoek in Buurthuis Kom.erbij. 
  • In het najaar van 2025 staat een overleg met het Wit-Gele Kruis op de planning. We bereiden gemeenschappelijke casussen voor en op 02/10/2025 komen we samen met de medewerkers om dit in kleine groepjes te bespreken. Zo kunnen we de zorg nog beter afstemmen. 
  • We plannen een opleiding ouder(mis)behandeling. Hiervoor zijn we nog in overleg met VLOCO. Mogelijks kunnen we dit opentrekken en voor een grotere groep laten plaatsvinden dan enkel voor de thuiszorg. We bekijken dit en nemen dit mee naar najaar 2025. 
  • We blijven actief werven:
    • We blijven echter stoten op de verzadigde arbeidsmarkt voor deze knelpuntberoepen:
      • De rechtspositieregeling werd gewijzigd om interne doorstroom en aanwervingen te versnellen. 
      • Nabije begeleiding op de werkvloer is cruciaal om de doorstroom van nieuwe medewerkers te kunnen laten slagen. Sommige nieuwe medewerkers haken na een korte periode af door het grote zelfstandige aspect binnen de functie. Iets wat andere medewerkers net aantrekt in het beroep. We werken met een metersysteem en een actieve opvolging door de leidinggevenden gedurende de eerste maanden van tewerkstelling. 
      • In het voorjaar 2025 was er een selectieprocedure verantwoordelijke gezinszorg. Hieruit kwamen geen geschikte kandidaten. In mei werd de procedure opnieuw opengezet, evenals een procedure voor aanwerven verzorgenden. Uit beide procedures kwamen geschikte kandidaten. Om de afwezigheid van 1 verantwoordelijke op te vangen werd een extra administratief medewerker tijdelijk aangeworven in 2024. 
    • Er werd extra ingezet op aanwerving van jobstudenten voor de Dienst Gezinszorg, vnl. om de verloven in de zomervakantie op te vangen maar we keken ook naar de kortere vakanties begin 2025. De instroom is eerder beperkt. Er werden extra inspanningen gedaan om studenten te bereiken bv. door het flyeren op een evenement en stagiairs warm te maken voor vakantiewerk. In de paasvakantie ontvingen we 1 jobstudent, in de zomervakantie van 2025 verwachten we 3 jobstudenten. 
    • Sinds schooljaar 2023-2024 zetten we opnieuw actief in op de begeleiding van studenten door stagemogelijkheden aan te bieden. Dit deden we opnieuw in het schooljaar 2024-2025. Daarnaast geven we ook graag toelichting op de scholen over werken in een thuiszorgdienst. Wie stage loopt, vindt dikwijls nadien de weg naar onze dienst i.k.v. een studentenjob of vaste tewerkstelling. We stimuleren de medewerkers die studenten begeleiden om mee te gaan naar evenementen op de scholen om zo meer naambekendheid te krijgen. 
    • In 2024 wilden we de mogelijkheden voor zij-instroom via duaal leren en IKA-trajecten verder verkennen. We gingen hierover in overleg met de personeelsdienst. Voorlopig is dit geen optie, we bekijken verder in 2025 op welke manier we hier verder mee aan de slag kunnen. College Ten Doorn biedt in schooljaar 2025-2026 een traject duaal leren aan, mogelijks biedt dit opportuniteiten. 
    • In 2025 breiden we dit uit naar studenten administratie (KISP volwassenenonderwijs). We zijn momenteel op de dienst onderbemand omwille van langdurige afwezigheden. Het is voor de student een leerschool en voor de dienst biedt het wat ademruimte. We spreken hier dus van een win-win. In het voorjaar van 2025 hadden we een studente administratie; haar aanwezigheid werd positief geëvalueerd. 
  • We volgen de maatschappelijke tendensen verder op:
    • De verdere uitrol van IFIC werd door de Vlaamse Overheid uitgesteld tot nader bericht, het blijft voorlopig bij de reeds doorgevoerde voorafname. 
    • De verhoogde financiële druk voor cliënten (stijging van energieprijzen, voedingsmiddelen, brandstof ...) zorgde in bepaalde situaties voor een afroming van de hulp. Een vaak hoge uurbijdrage d.m.v. stijging van de inkomsten n.a.v. indexatie of een gezinssituatie waarbij beide partners over een inkomen beschikken kon hier ook aan de basis liggen. Samen met VVSG en andere diensten voor gezinszorg bekijken we welke mogelijkheden het wettelijk kader biedt om ook in deze situaties voldoende tegemoet te komen aan de hulpvraag. 
    • Doordat we in 2025 met een onderbezetting zitten op de dienst, zien we het aantal dossiers voorlopig stagneren. We volgen de monitoring verder op. 
    • De druk op het urencontingent bleef aanhouden, maar VVSG gaf aan dat het een tendens is bij diverse diensten. Om een afroming in 2025 te vermijden, gaf het Departement Zorg ook de kans om een gemotiveerde aanvraag in te dienen waarbij de onderbenutting kan verantwoord worden en vrijwillig een voorstel voor een meer realistisch contingent kon ingediend worden. In september 2024 dienden we een aanvraag tot afroming in. Het urencontingent vermindert naar 35.000. Dit urencontingent geeft de dienst wat ademruimte, maar is ook nog hoog genoeg om nog wat te kunnen groeien. 
  • Daarnaast wilden we de banden met het lokaal dienstencentrum versterken. We gingen al langs met de medewerkers van de thuiszorgdienst om de werking te leren kennen. Er wordt sinds het najaar van 2023 2x/jaar een infomoment georganiseerd in het LDC voor de 75- en 80-plussers, dit in samenwerking met het Sociaal Huis en de thuiszorgdiensten, aangestuurd door de senioren- en buurtzorgconsulent. Sedert januari 2024 wordt aanvullend op dit moment een maandelijks individueel tête à tête moment georganiseerd, waarbij ook de verantwoordelijken thuiszorg een rol opnemen i.k.v. outreachende gesprekken samen met de collega's van team onthaal van het Sociaal Huis. Daarnaast waren de thuiszorgdiensten ook aanwezig op de standenmarkt i.k.v. 'Dag van de Mantelzorg'. In 2025 zijn we als dienst elke 2de donderdag van de maand aanwezig in Buurthuis Kom.erbij. Hier faciliteren we ontmoeting. We zijn op een laagdrempelige manier bereikbaar voor onze (toekomstige) klanten. 
  • 2025 bood al heel wat nieuwe projecten. Zo werkten we samen met de senioren- en buurtzorgconsulente voor een project rond eenzaamheid in samenwerking met leerlingen 6de jaar uit COLTD. De leerlingen deden huisbezoeken bij senioren die rond de school wonen. De senioren werden voorafgaand aan het huisbezoek gecontacteerd door medewerkers van de thuiszorg. Na de huisbezoeken werden de gegevens door medewerkers thuiszorg verwerkt (zie A-09.03.05).
  • We bleven ook inzetten op algemene communicatie en bekendmaking van het aanbod bv. door deelname aan de jaarmarkt en Dag van de Stad. Folders en huishoudelijke reglementen zullen tegen najaar 2025 herwerkt worden. In 2024 ondernamen we hier al stappen in. We willen de flyers in een nieuw jasje steken dat aansluit bij de citymarketing. Dit is iets waarover we verder afstemmen met de dienst communicatie. In najaar 2024 werd een werkgroepje opgestart om in het kader van de citymarketing de kledij van de medewerkers te herbekijken.

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2025

MJP 2025 Opbrengst 2025 Kost 2025
Exploitatie
Ontvangsten 2.366.417,86 1.437.026,00 0,00
Uitgaven 2.982.967,96 0,00 1.711.008,65
Totaal Exploitatie -616.550,10 1.437.026,00 -1.711.008,65