A-07.08.02 Stad regisseert organisatie/samenwerking ivm geïntegreerd aanbod buitenschoolse opvang/activiteiten

In 2019 werd het decreet 'buitenschoolse opvang en buitenschoolse activiteiten' gestemd. Dit trad in werking op 01/01/2021. Ondertussen onderging het decreet al enkele wijzigingen. Het decreet heeft drie doelstellingen:
-We geven kinderen speelmogelijkheden en ontplooiingskansen, maar ook keuzevrijheid en recht op rust.
-We bieden ouders de mogelijkheid om werk, opleiding en gezin vlot te combineren.
-We creëren een aanbod buitenschoolse opvang en activiteiten dat toegankelijk en betaalbaar is voor iedereen. Het draagt op die manier bij tot een harmonieuze samenleving.
Kinderen krijgen meer kansen om zich te amuseren én hun talenten te ontwikkelen.
Het lokaal bestuur werkt hiervoor nauw samen met partners, in een lokaal samenwerkingsverband. Dat kan bestaan uit verschillende lokale spelers: buitenschoolse (kleuter)opvang, onderwijs, cultuur, jeugd, sport, ouders, kinderen ... Het decreet vraagt bijzondere aandacht voor kleuteropvang, kwetsbare gezinnen, kinderen met een specifieke zorgbehoefte en het multifunctioneel gebruik van infrastructuur.
Op 01/09/2026 eindigt de overgangstermijn en gaan de lokale besturen met hun partners effectief aan de slag. De manier van subsidiëren zal anders zijn dan nu het geval is.
Het kwaliteitslabel kleuteropvang houdt op met bestaan wanneer het lokale bestuur start met de lokale uitrol van BOA. Vanaf 01/09/2025 kent Opgroeien geen nieuwe kwaliteitslabels meer toe. In de plaats van het kwaliteitslabel kleuteropvang moet elk lokaal bestuur een eigen lokaal erkenningskader ontwikkelen, op basis van enkele minimale Vlaamse kwaliteitsvoorwaarden. Ook het toezicht op het naleven van dat lokale erkenningskader wordt een opdracht voor het lokale bestuur.
Stand van zaken - indicator
Stand van zaken
1ste helft 2025:
Ontwikkelingen in het BOA-dossier: Vlaanderen
In de eerste helft van 2025 ontvingen we bericht van agentschap Opgroeien over bijsturing in het BOA-dossier. Zie ook actie 07.08.01.
Binnen de regierol verandert er toch één en ander:
- Het lokaal bestuur zal zelf een lokaal erkennings- en kwaliteitskader uitwerken dat de basis vormt voor de BOA-subsidie.
- Het lokaal bestuur zal ook instaan voor de handhaving van dit kwaliteitskader.
- De overgangsperiode wordt verlengd tot 31/08/2026, wie wil kan starten op 01/01/2026 maar voor Eeklo is dit financieel een nadelig scenario.
Daarnaast is ook de financiële realiteit anders. Er wordt extra geïnvesteerd in het dossier:
- Er komt een BOA-boost subsidie in 2025-2026 wat lokale besturen de kans moet geven om te investeren in de toekomst van het dossier. Dit kan structureel of via impulsen in de werking.
- De middelen vanuit het agentschap Opgroeien om de BOA-opdracht te realiseren worden gecompenseerd tot 31/08/2031.
Niettegenstaande dat dit scenario er financieel gunstiger uitziet dan het oorspronkelijke plan, blijven we wel met volgende uitdaging geconfronteerd als lokaal bestuur: voor de realisatie van de regierol kunnen we vanaf 2027 rekenen op een verhoging van de subsidie van 11%. Dit budget moeten we aanwenden voor de realisatie van de regie, waar we nu middelen van het agentschap Opgroeien ontvangen puur voor de ontwikkeling van aanbod. Daarnaast, moeten we ook de oefening maken met de blik vooruit op 2031. Wat als de compensatie op dat moment wegvalt? Het zal dus een uitdaging blijven om het BOA-verhaal financieel haalbaar uit te werken.
Ontwikkelingen in het BOA-dossier: lokaal
- Om de neutrale opvolging van het BOA-dossier te garanderen werd in 2024 een interne focusgroep regie opgericht bestaande uit het diensthoofd vrije tijd (BOA-regisseur), de beleidsadviseur, de coördinator lokaal sociaal beleid en de financieel directeur. Zij volgen o.a. de ontwikkelingen rond het financiële op en zijn een klankbord voor de beleidsmatige aansturing van het dossier. De focusgroep kwam 2x samen in de eerste helft van 2025.
- Om de visie vorm te geven, maar ondertussen ook al één en ander te laten bewegen in de praktijk worden op regelmatige basis BOA-werktafels georganiseerd. Binnen deze structuur ontmoeten collega's van de beleidscel en vrijetijdsdiensten elkaar om zowel te bouwen aan de visie, als te onderzoeken hoe ze BOA in de praktijk samen vorm kunnen geven.
- Daarnaast waren er ook infotafels, informerende gesprekken rond het BOA-dossier met relevante stakeholders. In de eerste jaarhelft waren dit Wijkcentrum De Kring en diverse lagere scholen. De kleine helden, het KABOE-directieoverleg, Kiempunt, Sint-Antonius, De Meidoorn en GO! kwamen reeds aan bod. In de 2de jaarhelft plannen we ook een bezoek aan Sint-Jozef en Sint-Janneke, De Wegel en BUBOA De Eik.
- In juni 2025 werd het dossier betreffende het lokaal samenwerkingsverband behandeld op de gemeenteraad. We kiezen ervoor om het lokaal overleg kinderopvang en lokaal samenwerkingsverband te verenigen binnen 1 adviesorgaan, het E-team kinderopvang en activiteiten. Het is het eerste adviesorgaan binnen het nieuw participatieplan van de stad.
- Het lokaal bestuur besliste om het pakket 'eGovFlow' uit te breiden wat de mogelijkheid biedt om de uitgaande subsidies te digitaliseren. Ook voor het BOA-dossier is dit interessant, in het kader van de begeleiding van de uitwerking van een reglement voor de besteding van de BOA-middelen.
- Op regionaal vlak werd een rapport opgemaakt t.a.v. de algemeen directeurs op basis van een 3-tal bijeenkomsten. Nadien werd initiatief genomen door Meetjesman om de gemeenten samen te brengen voor overleg rond het BOA-dossier. Regionale afstemming zal van belang zijn, nu er lokale erkenning en kwaliteitskaders komen, zowel op vlak van transparantie en laagdrempeligheid naar ouders, als op vlak van bv. personeelswerving.
Status
in uitvoeringFinanciële tabel 2025
MJP 2025 | Opbrengst 2025 | Kost 2025 | ||
---|---|---|---|---|
Exploitatie | ||||
Uitgaven | 32.850,00 | 0,00 | 0,00 | |
Totaal Exploitatie | -32.850,00 | 0,00 | 0,00 | |
-32.850,00 | 0,00 | 0,00 |