Dit omvat de uitrol van het strategisch-commercieel plan, het uitwerken van het detailhandelsplan (handelsprofiel) en de opmaak van het horecabeleidsplan.

Het strategisch plan om Eeklo commercieel op de kaart te zetten in het Meetjesland wordt uitgewerkt. We doen daarvoor een beroep op de kennis van de handelaars en ondernemers zelf. Daarnaast werken we systemen uit om ondersteuning te geven aan handelszaken die aan (gevel)renovatie doen, hun etalages mooi maken of sfeerbeelden uithangen.
We werken aan een concept van ambassadeurs voor Eeklo. Daarmee zetten we Eeklo op de kaart op vlak van het culinaire, het winkelen, het toeristische, enz.

Nu het plan is uitgewerkt, herbenoemden we de actie 'De stad implementeert het strategisch-commercieel en detailhandelsplan voor een sterke handelskern' als 'We zetten lokaal winkelen in de kijker'.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

1ste helft 2025:

  • Valentijnsvitrines (valentijnsrebussen);
  • paasactie (paashaasjes en paasdecoratie);
  • braderie op 28/06/2025;
  • Ondernemend Eeklo trakteert: bonnenboekje (45 handelaars) - het bonnenboekje is in opmaak en komt bij het Eikenblad van september en in de Promeet.

Er waren 3 participatiemomenten met ondernemers: 

  • 20/02/2025: overleg met bedrijven i.v.m. Jobdreamday; 
  • 24/02/2025: brainstorm met ondernemers over de leegstand in het centrum van Eeklo;
  • 27/02/2025: evenementenkalender en brainstorm over de braderie met ondernemers uit het centrum.

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2025

MJP 2025 Opbrengst 2025 Kost 2025
Exploitatie
Uitgaven 18.953,00 0,00 674,02
Totaal Exploitatie -18.953,00 0,00 -674,02