De deelmobiliteit wordt verder gepromoot bij bewoners/bedrijven/overheid: deelfietsen, deelauto's, deelmobiliteit bij eigen personeel.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

1ste helft 2025:

Op 18/03/2025 keurde het college van burgemeester en schepenen de deelname aan 'Green Deal Deelmobiliteit en Wonen' goed. Autodelen.net, BVS, Netwerk Duurzame Mobiliteit en de VVSG lanceerden met de steun van Vlaanderen (Departement Omgeving) in 2024 de Green Deal ‘Deelmobiliteit en Wonen’. Dit is een vrijwillige overeenkomst tussen de Vlaamse overheid en verschillende publieke en private actoren (zoals lokale overheden, intercommunales, projectontwikkelaars, studiebureaus en aanbieders van gedeelde mobiliteit). De overkoepelende doelstelling is om van de integratie van deelmobiliteit in (nieuwe) woonomgevingen een evidentie te maken tegen 2027. Om deze doelstelling te bereiken, wordt ingezet op het inventariseren en wegwerken van knelpunten, op kennisdeling en op het nemen van concrete acties door ondertekenaars van de Green Deal. 

De voorliggende Green Deal spitst zich toe op de integratie van deelmobiliteit in de woonomgeving. Binnen de Green Deal ‘Deelmobiliteit en Wonen’ worden 6 hoofddoelen geformuleerd:

  1. Het faciliteren van kennisuitwisseling en -opbouw tussen diverse stakeholders.
  2. De toegankelijkheid tot gedeelde mobiliteit verhogen in bestaande woonomgevingen en nieuwbouwprojecten in Vlaanderen.
  3. Het in kaart brengen en aanpakken van juridische en praktische obstakels die een succesvolle integratie van gedeelde mobiliteit in woonomgevingen bemoeilijken.
  4. Het aantal (actieve) gebruikers van gedeelde mobiliteit in Vlaanderen verhogen.
  5. Het verhogen van de bekendheid van het concept gedeelde mobiliteit in Vlaanderen.
  6. Het verhogen van het aanbod van (elektrische) deelmobiliteit verhogen in bestaande woonomgevingen en nieuwbouwprojecten in Vlaanderen.

Binnen de 'Green Deal Deelmobiliteit en Wonen' neemt stad Eeklo volgende engagementen op:

  1. Het aanpassen van de stedenbouwkundige verordeningen zodat deelmobiliteit wordt gestimuleerd.
  2. Intensieve communicatiecampagnes in (nieuwe) wijken rond de mogelijkheden van deelmobiliteit. De wijken waar intensief campagne gevoerd zal worden zijn Wilgenpark en Oostveld.
  3. Nieuwe inwoners informeren/promoten over de deelmobiliteitsprojecten (deelfietsen en deelauto) van de stad Eeklo.
  4. Het delen van goede en minder goede praktijken van het integreren van deelmobiliteit bij (nieuwe) woonomgevingen via een Green Deal Academie. In 2026 zal de focusgroep rond de stedenbouwkundige verordening worden verdergezet. Hier worden de verschillende verordeningen besproken.

Veneco en Way to go (vroeger Autodelen) werken samen met ons een collectief begeleidingstraject uit om van deelwagens een succes te maken.

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2025

MJP 2025 Opbrengst 2025 Kost 2025
Exploitatie
Ontvangsten 18.500,00 0,00 0,00
Uitgaven 71.350,00 0,00 26.964,62
Totaal Exploitatie -52.850,00 0,00 -26.964,62