A-02.01.01 De stad zet prioritair in op de zwakke weggebruiker (fiets-/wandelpaden, veilige fietsoversteken...)

Vanuit het Vlaamse relanceplan wordt de aanleg van lokale fietsinfrastructuur ondersteund (Kopenhagenplan). In deze actie worden voetgangers en fietsers zoveel mogelijk beschermd via (her)inrichting van de verkeersinfrastructuur. Dit gaat ook om duurzaam belijnen van de wegen en de realisatie van missing links in het fietsroutenetwerk, de uitwerking van het netwerk langzaam verkeer (mobiplan) en de opmaak van een fietsbeleidsplan. Aan het kruispunt Oostveldstraat-N9 is er een moeilijke aansluiting tussen het fietspad langs de oude spoorweg en het station. Deze aanpassing kadert in het fietsbeleidsplan en de uitwerking van de conceptstudie Oostveld. Het is ook gelinkt aan de fietssnelweg F42 (richting Balgerhoeke).
Er is ook aandacht binnen deze actie voor de verschillende fietsoversteken die noodzakelijk zijn voor de aanleg van de Ring: fietstunnel aan de Raverschootstraat, fietsersbruggen aan Bogaertmoerstraat en Tieltsesteenweg.
Stand van zaken - indicator
Stand van zaken
1ste helft 2025:
Kopenhagenplan: De Vlaamse overheid vroeg bijkomende uitleg alvorens het goed te kunnen keuren. Het Kopenhagenplan is met de nieuwe bestuursploeg besproken. Er is een selectie van projecten gemaakt van wat budgettair kan en wat ook haalbaar is in tijd.
Project N9 - Oostveldstraat, veilige fietsoversteek: er is een intergemeentelijk overleg gestart met de gemeenten Assenede, Kaprijke, Eeklo en Zelzate om de fietsverbinding Zelzate-Eeklo op een eenvormige manier te belijnen en de kruispunten aan te pakken.
Fietssnelweg F42:
- Fase 1 (R43 - Zandvleuge): gesprekken over de laatste innames zijn lopende.
- Fase 2 (Zandvleuge - Opeisingstraat): het innameplan is klaar.
Uit de Jongerencheck (bevraging van meer dan 4.000 Meetjeslandse jongeren in het voorjaar van 2025) blijkt dat Meetjeslandse jongeren vooral de fiets als vervoermiddel verkiezen. Er is voor de andere vervoersmiddelen een duidelijk verschil in keuze naargelang de bestemming: auto en te voet voor vrije tijd, openbaar vervoer voor school/werk. 10,5% van de Eeklose jongeren is van mening dat de verplaatsing naar school/werk niet zo veilig kan verlopen (Meetjesland is 8,5%).
Status
in uitvoeringFinanciële tabel 2025
MJP 2025 | Opbrengst 2025 | Kost 2025 | ||
---|---|---|---|---|
Exploitatie | ||||
Ontvangsten | 4.248,00 | 4.248,00 | 0,00 | |
Uitgaven | 1.600,00 | 0,00 | 0,00 | |
Totaal Exploitatie | 2.648,00 | 4.248,00 | 0,00 | |
Investering | ||||
Ontvangsten | 174.808,22 | 0,00 | 0,00 | |
Uitgaven | 880.761,53 | 0,00 | 15.347,66 | |
Totaal Investering | -705.953,31 | 0,00 | -15.347,66 | |
-703.305,31 | 4.248,00 | -15.347,66 |