We zetten in op laagdrempelige dienstverlening die lokaal ingebed is via kruisbestuiving tussen het dienstencentrum en de (eigen) thuiszorgdiensten (gezinszorg, poetsdienst en karweidienst), waardoor ook kwetsbare senioren de mogelijkheid hebben om zo lang mogelijk thuis te wonen met ondersteuning van aangepaste zorg.
Ook niet-senioren kunnen gebruik maken van (eigen) thuiszorgdiensten.

Stand van zaken - indicator

G

Stand van zaken

1ste helft 2024: We willen zo goed mogelijk evolueren naar een kwaliteitsvolle, efficiënte hulpverlening voor een zo breed mogelijk kwetsbaar publiek. 

  • We wilden onze medewerkers de nodige tools geven om vlot te kunnen werken:
    • Op 01/01/2024 gingen we van start met GET voor de thuiszorgmedewerkers, net als de overige medewerkers binnen de organisatie. Op deze manier wordt o.a. loonverwerking geautomatiseerd en is er een snellere doorstroom qua gegevens rond vakantie, ziekte ... Hiervoor werd een opleiding voorzien voor alle medewerkers van de thuiszorgdiensten. Tijdens de eerste maanden van 2024 gaven we de medewerkers de kans om deze opleiding op te frissen. 
    • We zijn in het voorjaar van 2024 gestart met ons nieuw softwarepakket Déhora. De go-live voor de thuiszorgdiensten is op 01/07/2024 (voor de administratie). Het pakket bestaat uit een plannings- en dossierbeheertool voor de diensten zorg- en ouderenbeleid, met name de thuiszorgdiensten en de vervoerdienst van LDC Zonneheem. Voor LDC Zonneheem werd nu een voorstel uitgewerkt, dit wordt verder opgenomen in de loop van het najaar. De opstart zorgt voor een efficiëntere werking en een verbetering van de onderlinge communicatie. De doorstart voor de thuiszorgmedewerkers (verzorgenden en poetshulpen) staat in het najaar op de planning. In september worden opleidingen gepland. De effectieve go-live is hier gepland begin oktober. Medewerkers zullen zelf hun planning, klantgegevens (zoals adres, taken ...) kunnen raadplegen. 
    • In 2023 werd de fietslease uitgerold voor alle medewerkers. Dit kaderde perfect in onze betrachting om zo milieuvriendelijk mogelijk in te zetten op de verplaatsingen binnen onze dienst. Daarnaast willen we ook inzetten op het makkelijker maken van het gebruik van de elektrische Coopstroom-wagen die welzijnscampus De Zuidkaai als uitvalsbasis heeft. Hier blijven we in 2024 op inzetten. 
  • We zetten blijvend in op een gevarieerd vormingsaanbod:
    • In het kader van mentale veerkracht wordt door de personeelsdienst een aanbod gedaan via Mind Lab. De medewerkers krijgen de kans om zich gratis en anoniem te registreren. Als dienst thuiszorg motiveren we het gebruik van deze tool. Ze kunnen dit bijvoorbeeld doen als ze eens een uurtje tussendoor tijd hebben. We maakten een handleiding voor de medewerkers om het gebruik te vergemakkelijken. 
    • We schreven al enkele verantwoordelijken in voor de opleiding Belrai home-care. We zijn verplicht dit instrument te gebruiken voor mensen die beroep doen op professionele thuiszorg. Het inschalingsinstrument stelt ons in staat om het niveau van het fysiek, psychisch, cognitief en sociaal functioneren van een persoon op een uniforme en systematische manier doorheen de tijd op te volgen. De opleidingen werden afgelast in het voorjaar van 2024. Momenteel staat dit on-hold, maar we volgen dit op de voet op. 
    • Er werd opnieuw een keuze-aanbod uitgewerkt voor zowel poetshulpen als verzorgenden.
      • Voor beide diensten zetten we in 2024 in op verplichte deelname aan de voorstelling 'De generatie'. Ook de opleidingen rond ICT-thema's (opstart Déhora, opstart GET) zijn verplicht voor alle medewerkers. 
      • Voor de poetshulpen van DCO en aanvullende thuiszorg schoonmaak behoren in 2024 de vormingen rond dementie (inleefsessie dementie) en assertief omgaan met moeilijk gedrag bij cliënten tot het keuzeaanbod. 
      • Voor de Dienst Gezinszorg opteren we om in het najaar van 2024 een opleiding EHBO in te plannen. Zij konden de opleiding 'palliatieve zorgen voor morgen' al volgen. 
  • De werkvergaderingen waar informatie-uitwisseling en intervisie centraal staan werden op regelmatige basis georganiseerd door de verantwoordelijken. Daarnaast werd ingezet op cliënten-specifiek overleg met diverse interne medewerkers indien de zorgsituatie dit vraagt. We proberen om dit jaar wat meer body te geven aan de vergaderingen. We doen dit door interne en externe partners te betrekken en in te zetten op dialoog en delen van kennis. 
  • Tijdens de werkvergadering gingen we al langs bij LDC Zonneheem en De Kring. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers kennis hebben van het zorglandschap. Zij komen vaak in moeilijke situaties waar er een beperkt netwerk is. Door hun kennis van het zorglandschap kunnen ze de klant toeleiden naar de verschillende partners. 
  • We blijven actief werven:
    • We blijven echter stoten op de verzadigde arbeidsmarkt voor deze knelpuntberoepen:
      • Er zijn diverse kortdurende procedures nodig om voldoende instroom te kunnen genereren. Op deze manier staan medewerkers dikwijls ook voor de hindernis van 2 procedures alvorens vast in dienst te kunnen komen met een contract onbepaalde duur. Geïnteresseerde kandidaten geven vaak aan hierop af te haken. We nemen dit mee in de denkoefening ter voorbereiding van een aanpassing van de rechtspositieregeling. In 2024 organiseerden we 2 procedures bepaalde duur voor de verzorgenden en 1 procedure onbepaalde duur voor de poetsdienst. 
      • Nabije begeleiding op de werkvloer is cruciaal om de doorstroom van nieuwe medewerkers te kunnen laten slagen. Sommige nieuwe medewerkers haken na een korte periode af door het grote zelfstandige aspect binnen de functie. Iets wat andere medewerkers net aantrekt in het beroep. We werken met een metersysteem en een actieve opvolging door de leidinggevenden gedurende de eerste maanden van tewerkstelling. 
      • Voor de aanwerving van medewerkers voor de karweidienst verloopt de instroom sinds 01/07/2023 via individueel maatwerk, zie actie A-09.06.02. Op heden is er 1 VTE ingevuld binnen het statuut lokale diensteneconomie in deze dienst en 0.3 VTE individueel maatwerk.
    • Er werd extra ingezet op aanwerving van jobstudenten voor de Dienst Gezinszorg, vnl. om de verloven in de zomervakantie op te vangen maar we keken ook naar de kortere vakanties begin 2024. De instroom was vrij groot. Er werden extra inspanningen gedaan om studenten te bereiken bv. door het flyeren op een evenement en stagiairs warm te maken voor vakantiewerk. In de zomervakantie van 2024 gingen uiteindelijk 5 jobstudenten aan de slag. 
    • Sinds schooljaar 2023-2024 zetten we opnieuw actief in op de begeleiding van studenten door stagemogelijkheden aan te bieden. Dit doen we opnieuw in het schooljaar 2024-2025. Daarnaast geven we ook graag toelichting op de scholen over werken in een thuiszorgdienst. Wie stage loopt, vindt dikwijls nadien de weg naar onze dienst i.k.v. een studentenjob of vaste tewerkstelling. We stimuleren de medewerkers die studenten begeleiden om mee te gaan naar evenementen op de scholen om zo meer naambekendheid te krijgen. 
    • In 2024 willen we de mogelijkheden voor zij-instroom via duaal leren en IKA-trajecten verder verkennen. We zijn hierover in overleg met de personeelsdienst. 
  • Ook voor de aansturing van de teams bekeken we een optimale invulling. Op 01/07/2024 was er een wissel in diensthoofd zorg en ouderenbeleid. Hierdoor komt de vacature 'verantwoordelijke gezinszorg' vrij, waarvoor in het najaar van 2024 een vacature wordt uitgeschreven. We werven tijdelijk (juli-december 2024) een extra administratief medewerker aan om dit te ondervangen.
  • We volgen de maatschappelijke tendensen verder op:
    • De verdere uitrol van IFIC werd door de Vlaamse Overheid uitgesteld tot nader bericht, het blijft voorlopig bij de reeds doorgevoerde voorafname. 
    • De verhoogde financiële druk voor cliënten (stijging van energieprijzen, voedingsmiddelen, brandstof ...) zorgde in bepaalde situaties voor een afroming van de hulp. Een vaak hoge uurbijdrage d.m.v. stijging van de inkomsten n.a.v. indexatie of een gezinssituatie waarbij beide partners over een inkomen beschikken kon hier ook aan de basis liggen. Samen met VVSG en andere diensten voor gezinszorg bekijken we welke mogelijkheden het wettelijk kader biedt om ook in deze situaties voldoende tegemoet te komen aan de hulpvraag. 
    • Doordat we in 2024 met een bijna voltallige bezetting zijn en de verantwoordelijken allemaal de Belrai opleiding volgden, zien we een geleidelijke opbouw in het aantal klantendossiers t.o.v. 2023.
    • De druk op het urencontingent bleef ook in 2023 aanhouden, maar VVSG gaf aan dat het een tendens is bij diverse diensten. Er is dan ook voorzien in begeleiding voor wie zich in deze situatie bevindt. Om een afroming in 2025 te vermijden, geeft het Departement Zorg ook de kans om een gemotiveerde aanvraag in te dienen waarbij de onderbenutting kan verantwoord worden en vrijwillig een voorstel voor een meer realistisch contingent kan ingediend worden. Deze aanvraag wordt in het najaar van 2024 ingediend, we krijgen hiervoor ondersteuning van VVSG. 

Daarnaast wilden we de banden met het lokaal dienstencentrum versterken. We gingen al langs met de medewerkers van de thuiszorgdienst om de werking te leren kennen. Er wordt sinds het najaar van 2023 2x/jaar een infomoment georganiseerd in het LDC voor de 75- en 80-plussers. Dit in samenwerking met het Sociaal Huis en de thuiszorgdiensten, aangestuurd door de senioren- en buurtzorgconsulent. Vanaf januari 2024 wordt aanvullend op dit moment een maandelijks individueel tête à tête moment georganiseerd, waarbij ook de verantwoordelijken thuiszorg een rol opnemen i.k.v. outreachende gesprekken samen met de collega's van team onthaal van het Sociaal Huis. Daarnaast waren de thuiszorgdiensten ook aanwezig op de standenmarkt i.k.v. 'Dag van de Mantelzorg'. We nemen deel aan de buurtsoepé. Zo zijn we laagdrempelig en makkelijk toegankelijk voor de burger die ons nog niet kent. 

We bleven ook inzetten op algemene communicatie en bekendmaking van het aanbod bv. door deelname aan de jaarmarkt en Dag van de Stad. De folders die geactualiseerd werden in 2020 doen hier nog steeds dienst. We zullen op termijn kijken om onze folders aan te passen in het kader van Citymarketing. Dit is iets waarover we verder afstemmen met de dienst communicatie. 

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2024

MJP 2024 Opbrengst 2024 Kost 2024
Exploitatie
Ontvangsten 2.347.546,22 1.270.203,84 0,00
Uitgaven 232.373,27 0,00 1.587.494,02
Totaal Exploitatie 2.115.172,95 1.270.203,84 -1.587.494,02