A-01.08.01 We zorgen voor een toegankelijke dienstverlening op 2 sporen: e-gov en vlotte uniforme loketten

Het dienstverleningsconcept binnen onze organisatie wordt herdacht en geïmplementeerd (front-/backoffice). We bouwen de digitale dienstverlening optimaal uit. We zetten in op maximaal toegankelijke loketten (digitaal en fysiek) en optimaliseren onze dienstverlening, met bijzondere aandacht voor toegankelijkheid binnen de uitbouw van de dienstverlening. We besteden ook aandacht aan de opleiding van personeel om dit concept ten volle uit te rollen.
Het klantgeleidingssysteem werkt al in de dienst Burgerzaken. In andere publieksdiensten wordt dit verder uitgerold. 
We blijven ook investeren in fysieke toegankelijkheid.

Stand van zaken - indicator

O

Stand van zaken

1ste helft 2025:

De beslissing om over te stappen naar LB365 werd in de collegezitting van 17/06/2025 goedgekeurd. Alle voorbereidingen worden getroffen om het dienstverleningsconcept verder in deze nieuwe mid-office te integreren.
De nieuwe bestuursploeg nam nog geen definitieve beslissing m.b.t. de invulling van het dienstverleningsconcept in het stadhuis. De visienota werd reeds meermaals binnen het college en binnen specifieke werkgroepen besproken.

In het kader van de verdere optimalisatie van de dienstverlening aan de burger werden in juni 2025 de nieuwe meubels voor de loketten/ontmoetingsruimtes van de dienst Burgerzaken geleverd en geïnstalleerd in het stadhuis. De loketten/ontmoetingsruimtes zijn uniform en functioneel ingericht, met het oog op een efficiënte en flexibele inzet. Dankzij deze uniforme inrichting kunnen de loketten/ontmoetingsruimtes niet alleen door de dienst Burgerzaken worden gebruikt, maar zijn ze ook geschikt voor gebruik van andere stedelijke of externe organisaties, wat de multifunctionaliteit van de ruimte verhoogt.

Om te voldoen aan de vereisten inzake veiligheid en vertrouwelijkheid zijn er afsluitbare kasten en lockers voorzien. Deze maken het mogelijk om zowel persoonlijk materiaal als gevoelige documenten veilig op te bergen. 

Daarnaast werd gekozen voor een open-kastensysteem dat een dubbele functie vervult enerzijds als opbergruimte, anderzijds als visuele zonering van de werkplekken. Dit systeem ondersteunt het principe van 'clean desk' en draagt bij aan een ordelijke en professionele werkomgeving. De inrichting van de loketten vormt een belangrijke stap in de modernisering van de publieksruimtes in het stadhuis en draagt bij aan een klantgerichte, veilige en flexibele dienstverlening. 

Status

in uitvoering

Financiële tabel 2025

MJP 2025 Opbrengst 2025 Kost 2025
Exploitatie
Ontvangsten 0,00 0,00 0,00
Uitgaven 8.235,59 0,00 9,68
Totaal Exploitatie -8.235,59 0,00 -9,68
Investering
Uitgaven 106.534,39 0,00 1.193,55
Totaal Investering -106.534,39 0,00 -1.193,55
-114.769,98 0,00 -1.203,23